HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AMPLIFON WL25
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:08:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja jag är kanske inte rätt man att resencera en förstärkare men jag skall ge det en chans.
Fick möjligheten att låna hem ett rörsteg från träffen i Kristinehamn under Lördagen, naturligtvis så säger man inte nej:-)
Rörhäcken finns att beskåda på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25637&whichpage=5
Som det står i denna länk så är mysfaktorn nästan otäckt hög.
denna pytts lämnar 28w per kanal och det räcker med råge ska jag säga,den håller basen i ett järngrepp samtidigt som den avger ett mycket bra drag i midbasen samt att den spelar mycket rent i lägre disskant utan att bli skrikig även om man utnytjar nästan full effekt.
Nämnas skall också att detaljer som jag ej har hör förut på mina skivor framträder nästan otäckt mycket.(ej i negativ bemärkelse)
Finishen på stärkaren är hög, högglanspolerad rostfritt samt sidor i betsad å lackat trä (körsbär?)
Risken är stor att denna blir kvar hos mig då hustruns första intryck var "va fin den var" :-))))))))))
Maskinen är tillverkad i polen och är ny på svenska marknaden(så har jag uppfattat det)med en prislapp på 11kkr så blir den inte mindre attraktiv vill jag påstå.
Fortsättning följer....................

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/07 :  18:35:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul ny förstärkare!

Jag kollade på "nätet" och hittade tillverkaren:
http://www.kolumny.com.pl/kl/eng/index.htm

Med den prisnivån som du anger verkar man få mycket för pengarna.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:03:47  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
www.amplifonaudio.com är den officiella hemsidan.

www.amplifon-audio.com är den tyska återförsäljarens hemsida (där ses tysklands riktpriser + moms).

Då det är en vän till mig (kusins far) som är generalagent i Sverige för Amplifon Audio så kan jag efter en lång utvärdering under sommaren 2003 inte göra annat än att hålla med reeltoreels "recension". Det är otroligt mycket välljud för pengarna och finnishen hittar man knappats på förstärkare som kostar det dubbla.
För er som är intresserade utav att få en demonstration utav Amplifons produkter PM:a mig så
kan vi boka en tid för provlyssning (eventuell hemlåning).
Idag har vi 1 st WT25 (som reeltorell har hemma) 2 st WT30 mkII samt 1 eller 2 st WT40 hemma.
Det kommer inom närmate månaderna även hem högtalare samt en prototyp på en rörbestyckad CD-spelare från samma tillverkare!

Tyngre grejjer finns även för de som vill det (vad sägs om 80 W triodkopplad klass A?) ;)
Monoblock som per par kommer att hamna på strax under 80 000 svenska kronor inkl. moms.
(Under halva priset om vi jämför med exempelvis Jadis).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:24:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja då har man lyssnat lite mer.
Kan inte säga annat än att detta är förstärkare som totalt faller mig i smaken.
Kör den med hembygge al la voigthorn, har alltid tyckt om soundet från dessa lådor och blev glatt överraskad när den "lilla" Amlifon förstärkaren totalt tog greppet om dom.
Att hornen kunde spela sådan djupbas var för mig något helt nytt.
Att den sedan har ett yttre som är vanligt på dubbelt så dyra rörpyttsar gör ju saken inte sämre.
Jag rekomenderar alla "rörfreaks" att åtminstonde provlyssna denna skapelse från Polen.

ps Wolfie: du har PM

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:45:34  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Wolfie, nu är ju du förvisso partisk, men har du kört Amplifon mot någon Anderssonkonstruktion?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:11:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
MatsT: Jo då man får enorm mycket för kulorna tycker jag.
Så mycket att jag nu är lycklig ägare till den :-)
Hade en gammal dynaco st70 förut (den finns kvar,och kommer så att förbli) och det är väl kanske inget att direkt jämföra med, men den nya stärkaren spelar ledigt skiten ur dynacon.
Hade också möjlighet till jämförelse under träffen då med transistoriserade förstärkare.
Kan bara säga att rör får mej att njuta något enormt av musik.(skadad i skallen kanske?)
Ett STORT plus var också att hustrun tyckte om den !!!!!!!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000