HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpmateriel hjälp !!! (hur mycket)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mange
Member

65 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:13:38  Show Profile Send Mange a Private Message
Hur mycket dämpmateriel ska man ha i en sluten låda ?
Överallt förutom precis bakom elementet eller ?
Glömde säga att det gäller en bredbandselement 3" tanbandare.

Edited by - Mange on 2004/03/07 12:06:24

Mange
Member

65 Posts

Posted - 2004/03/07 :  12:06:59  Show Profile Send Mange a Private Message
Någon !!!!!!
Hjälp !!!!!
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:33:18  Show Profile Send knabsol a Private Message
Hej!
Jag tycker du skall lägg i en del, skruva på elementet och lyssna, sen plocka ut eller lägga i mer beroende på hur de låter. Man lär sig ganska fort då. Rent generellt vet jag inte men testa med det du sa, "överallt förutom precis bakom elementet", de borde funka bra som utgångsläge.

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/03/08 :  00:50:27  Show Profile Send linnar a Private Message
Skall elementet arbeta över ca 500hz bör man applicera dämpmaterial direkt bakom elementet så att minsta möjliga luftvolym finns mellan element och dämpmaterial. Ca 3cm gullfiber är bra att börja med.
Effektivast är sedan att anbringa ex.vis gullfiber MITT i lådan med fibrerna liggand i linje med elementet och väggen bakom.
Intill lådväggar finns inget ljud att dämpa, därför behövs inget dämpmaterial där (det skadar dock inte dämpningen om det ändå placeras där). Mängden beror på hur elementet är uppbyggt mm. Jag föredrar dock helt fylld låda med Gullfiber. Möjligtvis med långhårigt fårull i mitten av lådan och gullfiber runtomkring.
Go to Top of Page

pj
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:32:31  Show Profile Send pj a Private Message
Hej Mange jag har byggt ett par slutna lådor med w3-371. Jag fyllde lådorna med Rockwool förutom bakom elenentet. Nu har jag ett ljud som slår det mesta. Här är högtalaren jag byggde.

PJ..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000