HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Seas Thor, Odin & Froy , hur tänker konstruktören?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:47:48  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag kikar runt lite bland olika konstruktioner och har blivit lite sugen på Thor/Odin från SEAS. Samma element ger möjligheten att ha stativare där jag bor nu, och sedan bara bygga ny låda för att testa en transmission line-konstruktion när jag flyttar till något större.

Men man blir ju lite nyfiken på hur konstruktören tänkt när diskanten är placerad i mitten? Hur fungerar det med tanke på stereobild i höjdled?

Nu när jag tänker efter, är det någonting man kan uppfatta överhuvudtaget? Om jag sitter i en stol och någon knäpper med fingrarna ett par meter framför mig, först två meter upp i luften, sedan en meter, och sist vid golvet, skulle jag kunna uppfatta vilken av knäppningarna som görs var? Känns tveksamt?

Å andra sidan tror jag att man kan uppfatta det. För att ta ett extremt exempel tycker jag att låt nummer fyra på The Wall, skiva ett, är rätt fräck på till exempel ett par Audiovector ur S6-serien. Man hör verkligen hur helikoptern kommer från snett uppifrån höger och vräker sig neråt vänster.

Vad har ni för teorier angående det här? Lite nyfiken!

frez
Member

187 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:04:52  Show Profile Send frez a Private Message
Gör en liten sökning på D'Appolito med valfri sökmotor så har du mer än nog att läsa om denna elementkonfiguration.

/Frez

"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs."
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  21:36:46  Show Profile Send edison a Private Message
JOEL H:

1.
På "riktigt" kan knappast höjdinfo finnas på stereoplattor!(?), men kanske avancerade, avsiktliga (eller slumpartade av rummets form mm) reflektioner eller annat som kommer av högtalarnas spridning av det inspelade och "designade" ljud som studsar runt i rummet kan göra att sådant som helikopterljudet tex kan uppfattas komma även från olika ställen i höjdled.

Ska kolla på min live-version av The Wall om detta kan uppfattas (antar att själva helikopterljudet är samma inspelning...)

2.
En av huvudegenskaperna/avsikterna hos D´Appolitodesignen är faktiskt att minska spridning av ljudet i höjdled, samtidigt som man får stor spridning i sidled!!
Detta bla för att på så vis kan flera kan sitta bredvid varandra och ändå få hygglig stereo utan att sitta i sweet-spoten.
I tillägg gör den svagare spridningen i höjdled att ljudet inte i lika hög grad "deformeras" pga reflektioner i golv och tak, vilka då inte får lika stort negativt inflytande på klangen.
Man behöver alltså inte jobba lika mycket med anti-reflektionsåtgärder för golv/tak, utan kan satsa krutet på att åstadkomma jämn reflektion från sidoväggarna.

3.
Detta är också en anledning till att vara MKT skeptisk till att ha centerhögtalare för bioljud LIGGANDE om dom är av typen mid-diskant-mid, vilket är vanligast.
Dessa sprider ju illa i sidled men mer i höjdled, vilket ju inte alls borde vara önskvärt, om man sitter flera och kollar film!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/04 21:38:47
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/04 :  21:48:45  Show Profile Send MatsT a Private Message
D'Appolito-konfigurationen är om den är utförd enligt konstruktörens riktlinjer rundstrålande både i vertikal och horisontell led. Den missbrukas ofta och delningen sker vid för hög frekvens vilket ger en mindre spridning i vertikalled. Syftet med konfigurationen är att akustiskt ljudcentrum skall vara lika för diskant och mellanregister.

Jag vill inte verka petig men jag har länge retat mig på att folk beskriver sina konstruktioner som d'Appolito även då de inte är det.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:21:21  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Enligt hifikit är dock Thor och Odin konstruerade av Joseph D'Appolito själv.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/04 :  23:01:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jensevik;

Du har rätt! Jag har sökt på Internet och det verkar vara konstruktioner av d'Appolito himself.

På den här sidan hittade jag beskrivningen jag letade efter:
http://www.kbapps.com/audio/speakerdesign/calculators/main.html

Den lyder:
7Dr. Joseph D'Appolito 1983, "A Geometric Approach to Eliminating Lobbing Errors in Multiway Loudspeakers," concluded while reading Linkwitz a symmetrical positioning of 3 drivers in a 2-way design, used with a 3rd-order crossover, would produce the quasi-spherical vertical response pattern. The distance between the centers of the adjacent drivers should be one wavelength of the crossover's frequency.

Jag hade för mig att avståndet mellan mellanregisterelementen skulle vara ännu mindre men det skall vara högst en våglängd vid delningsfrekvensen.

Detta uppfylls ofta inte av högtalare som kallas d'Appolito men i det här fallet får jag ge mig, högtalaren uppfyller villkoren tack vare en relativt låg delningsfrekvens.

Alltid kul att lära sig något nytt.
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:47:44  Show Profile Send JoelH a Private Message
quote:
Syftet med konfigurationen är att akustiskt ljudcentrum skall vara lika för diskant och mellanregister.

Ja! Precis så tolkade jag elementplaceringen, som att det skulle uppfattas som att allt kommer från en punkt!

Vad jag menar är att jag tror mig ha upplevt att till exempel en sångröst ligger högre upp i stereobilden än en bas.
Sångrösten skulle då ligga högre i frekvens och därför komma från ett annat, högre placerat, element än basen.

Men just nu vet jag inte om jag inbillat mig eller om jag verkligen upplevt det. Ska kolla upp det här!

edit: stavar allt annan än bra

Edited by - JoelH on 2004/03/05 00:52:35
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/05 :  02:29:53  Show Profile Send edison a Private Message
"Mats T: Alltid kul att lära sig något nytt"

Ja, jag får säga mej instämma; har aldrig sett att D´Appolitodesignen skulle vara nära helt rundstrålande, bara att man använder den för bred spridning.Nu vet jag lite mer ;-)
Intressant detta!


Joel H:
Just i D´Appolitofallet borde tex basen låta rakt framifrån liksom diskanten eftersom en bas också sitter ovanför diskanten så sångröst och bas, ja allt, borde komma på samma nivå i höjdled(?)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/05 02:31:23
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/05 :  06:24:29  Show Profile Send jonasz a Private Message
MatsT: Tyder texten så att det ska vara högst en våglängd mellan centrum på närliggande element dvs mellan ena mellanregistret och diskanten, jag kan ha fel dock! Kontrollmätte på mina egna högtalare med delningsfrekvens på 1440 Hz (vilket motsvarar ca 24 cm) och det var 18 cm så de borde kvala in som D'appoliti då!?

Skål!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/05 :  18:23:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag fick konsultera ordboken och adjacent betyder närliggande, det är fritt för tolkning men om den i tråden berörda högtalaren skall uppfylla villkoren så lär det vara avståndet mellan mitten på ett mellanregister och mitten på diskanten. Jag skrev nog fel i föregående inlägg också, det verkar som att avståndet skall vara exakt en våglängd vid delningsfrekvensen.

Jag är ingen expert på ämnet har det visat sig men syftet är i alla fall att erhålla god ljudspridning även i vertikalled trots arrangemanget av elementen genom intelligent filteranvändning. Fördelen med lika akustiskt ljudcentrum är ganska uppenbar. D'Appolito har nog tänkt en del innan han kom fram till det resulterande arrangemanget.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/05 :  18:47:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Teorierna om att vara D'appolito vill jag minnas bygger på att avstånden M-M (i en MTM konstruktion) skall vara kortare än den kortaste våglängd som M spelar. Dvs om man delar M-M vid 1000Hz så får avståndet mellan dom inte överstiga 0.34 meter (340(m/s)/1000 (s^-1)).

Mätmässigt ser det apa ut om man mäter i vertikal off axis, dvs över och under högtalarna. Problemet blir mindre och mindre ju längre bort du mäter (eller lyssnar) med samma givna höjd (från golvet t.ex.).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:05:44  Show Profile Send MatsT a Private Message
Epkengs siffror verkar teoretiskt sunda eftersom ett element anses vara rundstrålande upp till den frekvens där diametern är lika med våglängden. Vid tillfälle skall jag gräva djupare i detta. Att det mäter dåligt off-axis är naturligt eftersom det blir interferenser mellan elementen och ett annat bortglömt problem med element som har stor utbredning (två element brett isär) är att frekvensgången blir olika beroende på avståndet.

Jag är inte så förtjust i d'Appolito men om man sitter helt rätt kan det nog fungera hyggligt. Mer idealt är att sätta diskanten mitt i mellanregistret och det finns väl någon sådan variant på marknaden också. Tannoy var tidigt ute med detta och Kef har kört med det länge men det är förvånande att inte fler gjort så.

Det mest hårresande som dykt upp på marknaden på sistone är högfrekvens-tweeters som sätts på stort avstånd från den vanliga diskanten, ingen bra lösning!
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:40:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Japp!
Kef har åxå varit snabba med coaxialelement i hifisammanhang. säkert fler tillverkare.

SEAS har en 6.5'a med diskant i mitten. Dock är det en störande tanke att då diskantens baffel, i detta fall mellanregistrets membran, rör på sig.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:58:53  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det kanske inte gör så mycket att baffeln vibrerar lite, ett större problem är nog att det blir lite hornverkan. Tannoy's lösning med en horndiskant i mitten av ett stort element var inte så dum då diskanthornet ser en fortsättning i konen. Rätt stor riktverkan blir det ju förstås...

En idé kunde väl vara att vända konen och sätta ett diskantelement mitt i magneten, då slipper man många problem.

Kompromisser blir det alltid och konsten att bygga högtalare är inte enkel, många olika konstruktioner finns det och även de som ser väldigt lika ut kan låta helt olika. Jag slutade bygga konventionella högtalare för 20 år sedan och köpte ett par elektrostater för att bara lyssna istället. HiFi-viruset grep mig trots allt igen och jag började modifiera elektrostaterna istället.

Om jag skulle bygga något annat än elektrostater idag ligger bandelementen bra till kombinerade med dipolelement från 4-500 Hz och nedåt. Kanske blir det ett försök nån gång med band eller varför inte elektrostatdiskanter.

Lite OT blev det så nu skall jag hålla tyst.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/06 :  01:06:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
MatsT:
Bara till å starta en ny tråd så hjälper vi till med entusiasmerande tillrop och frågor! Borde du inte bygga nått nytt???
Sorry för vår OT.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/06 :  01:53:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Thiel CS6 har också koaxialelement

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:11:02  Show Profile Send matson a Private Message
Kul Tråd!

MTM-problemen är avsevärda hur man än vrider och vänder på sig. Detta krävs låga delningsfrekvenser och flacka filter vilket gör att man omedelbart springer in i effekttålighetsproblematiken och i viss mån dist.

Koaxialelement är ingen höjdare heller. I varje fall inte om du vill kunna utforma högtalaren att ha (vertikala)spridningsegenskaper som passar i själva stereosystemet.

Mvh
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:56:08  Show Profile Send edison a Private Message
En fråga ang. "Froy" och evt bygge av en "strypt" version alltså en traditionell tvåvägare med de elementen:
Om man har en beräknad låda för 2 st 5" och en given basreflexport; hur dimensionerar man lådan/porten för endast ett 5" element?
Lådvolymen räknar jag kallt med skall vara prick hälften, men hur skall porten göras?
Likadan, eller mindre/kortare/längre???


"Flyttat" denna fråga till ny, egen tråd 7/3-04
/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/07 20:37:21
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:14:35  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har provlyssnat Odin och thor i Hifi kits lokare, och maste säga att jag är väldigt imponerad av hur bra de later. Stereo bilden är suverän pa bra inspelade plattor.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:18:19  Show Profile Send Uniper a Private Message
d_kay: Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan Thor och Odin? Jag har byggt ett par Thor men har aldrig hört Odin, så jag är lite nyfiken..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000