Author |
Topic |
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 11:47:48
|
Jag kikar runt lite bland olika konstruktioner och har blivit lite sugen på Thor/Odin från SEAS. Samma element ger möjligheten att ha stativare där jag bor nu, och sedan bara bygga ny låda för att testa en transmission line-konstruktion när jag flyttar till något större.
Men man blir ju lite nyfiken på hur konstruktören tänkt när diskanten är placerad i mitten? Hur fungerar det med tanke på stereobild i höjdled?
Nu när jag tänker efter, är det någonting man kan uppfatta överhuvudtaget? Om jag sitter i en stol och någon knäpper med fingrarna ett par meter framför mig, först två meter upp i luften, sedan en meter, och sist vid golvet, skulle jag kunna uppfatta vilken av knäppningarna som görs var? Känns tveksamt?
Å andra sidan tror jag att man kan uppfatta det. För att ta ett extremt exempel tycker jag att låt nummer fyra på The Wall, skiva ett, är rätt fräck på till exempel ett par Audiovector ur S6-serien. Man hör verkligen hur helikoptern kommer från snett uppifrån höger och vräker sig neråt vänster.
Vad har ni för teorier angående det här? Lite nyfiken!
|
|
frez
Member
187 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 12:04:52
|
Gör en liten sökning på D'Appolito med valfri sökmotor så har du mer än nog att läsa om denna elementkonfiguration.
/Frez |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 21:36:46
|
JOEL H:
1. På "riktigt" kan knappast höjdinfo finnas på stereoplattor!(?), men kanske avancerade, avsiktliga (eller slumpartade av rummets form mm) reflektioner eller annat som kommer av högtalarnas spridning av det inspelade och "designade" ljud som studsar runt i rummet kan göra att sådant som helikopterljudet tex kan uppfattas komma även från olika ställen i höjdled.
Ska kolla på min live-version av The Wall om detta kan uppfattas (antar att själva helikopterljudet är samma inspelning...)
2. En av huvudegenskaperna/avsikterna hos D´Appolitodesignen är faktiskt att minska spridning av ljudet i höjdled, samtidigt som man får stor spridning i sidled!! Detta bla för att på så vis kan flera kan sitta bredvid varandra och ändå få hygglig stereo utan att sitta i sweet-spoten. I tillägg gör den svagare spridningen i höjdled att ljudet inte i lika hög grad "deformeras" pga reflektioner i golv och tak, vilka då inte får lika stort negativt inflytande på klangen. Man behöver alltså inte jobba lika mycket med anti-reflektionsåtgärder för golv/tak, utan kan satsa krutet på att åstadkomma jämn reflektion från sidoväggarna.
3. Detta är också en anledning till att vara MKT skeptisk till att ha centerhögtalare för bioljud LIGGANDE om dom är av typen mid-diskant-mid, vilket är vanligast. Dessa sprider ju illa i sidled men mer i höjdled, vilket ju inte alls borde vara önskvärt, om man sitter flera och kollar film!
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/03/04 21:38:47 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 21:48:45
|
D'Appolito-konfigurationen är om den är utförd enligt konstruktörens riktlinjer rundstrålande både i vertikal och horisontell led. Den missbrukas ofta och delningen sker vid för hög frekvens vilket ger en mindre spridning i vertikalled. Syftet med konfigurationen är att akustiskt ljudcentrum skall vara lika för diskant och mellanregister.
Jag vill inte verka petig men jag har länge retat mig på att folk beskriver sina konstruktioner som d'Appolito även då de inte är det.
|
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 22:21:21
|
Enligt hifikit är dock Thor och Odin konstruerade av Joseph D'Appolito själv. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 23:01:10
|
Jensevik;
Du har rätt! Jag har sökt på Internet och det verkar vara konstruktioner av d'Appolito himself.
På den här sidan hittade jag beskrivningen jag letade efter: http://www.kbapps.com/audio/speakerdesign/calculators/main.html
Den lyder: 7Dr. Joseph D'Appolito 1983, "A Geometric Approach to Eliminating Lobbing Errors in Multiway Loudspeakers," concluded while reading Linkwitz a symmetrical positioning of 3 drivers in a 2-way design, used with a 3rd-order crossover, would produce the quasi-spherical vertical response pattern. The distance between the centers of the adjacent drivers should be one wavelength of the crossover's frequency.
Jag hade för mig att avståndet mellan mellanregisterelementen skulle vara ännu mindre men det skall vara högst en våglängd vid delningsfrekvensen.
Detta uppfylls ofta inte av högtalare som kallas d'Appolito men i det här fallet får jag ge mig, högtalaren uppfyller villkoren tack vare en relativt låg delningsfrekvens.
Alltid kul att lära sig något nytt. |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 00:47:44
|
quote: Syftet med konfigurationen är att akustiskt ljudcentrum skall vara lika för diskant och mellanregister.
Ja! Precis så tolkade jag elementplaceringen, som att det skulle uppfattas som att allt kommer från en punkt!
Vad jag menar är att jag tror mig ha upplevt att till exempel en sångröst ligger högre upp i stereobilden än en bas. Sångrösten skulle då ligga högre i frekvens och därför komma från ett annat, högre placerat, element än basen.
Men just nu vet jag inte om jag inbillat mig eller om jag verkligen upplevt det. Ska kolla upp det här!
edit: stavar allt annan än bra |
Edited by - JoelH on 2004/03/05 00:52:35 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 02:29:53
|
"Mats T: Alltid kul att lära sig något nytt"
Ja, jag får säga mej instämma; har aldrig sett att D´Appolitodesignen skulle vara nära helt rundstrålande, bara att man använder den för bred spridning.Nu vet jag lite mer ;-) Intressant detta!
Joel H: Just i D´Appolitofallet borde tex basen låta rakt framifrån liksom diskanten eftersom en bas också sitter ovanför diskanten så sångröst och bas, ja allt, borde komma på samma nivå i höjdled(?)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/03/05 02:31:23 |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 06:24:29
|
MatsT: Tyder texten så att det ska vara högst en våglängd mellan centrum på närliggande element dvs mellan ena mellanregistret och diskanten, jag kan ha fel dock! Kontrollmätte på mina egna högtalare med delningsfrekvens på 1440 Hz (vilket motsvarar ca 24 cm) och det var 18 cm så de borde kvala in som D'appoliti då!?
Skål! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 18:23:36
|
Jag fick konsultera ordboken och adjacent betyder närliggande, det är fritt för tolkning men om den i tråden berörda högtalaren skall uppfylla villkoren så lär det vara avståndet mellan mitten på ett mellanregister och mitten på diskanten. Jag skrev nog fel i föregående inlägg också, det verkar som att avståndet skall vara exakt en våglängd vid delningsfrekvensen.
Jag är ingen expert på ämnet har det visat sig men syftet är i alla fall att erhålla god ljudspridning även i vertikalled trots arrangemanget av elementen genom intelligent filteranvändning. Fördelen med lika akustiskt ljudcentrum är ganska uppenbar. D'Appolito har nog tänkt en del innan han kom fram till det resulterande arrangemanget.
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 18:47:36
|
Hejsan,
Teorierna om att vara D'appolito vill jag minnas bygger på att avstånden M-M (i en MTM konstruktion) skall vara kortare än den kortaste våglängd som M spelar. Dvs om man delar M-M vid 1000Hz så får avståndet mellan dom inte överstiga 0.34 meter (340(m/s)/1000 (s^-1)).
Mätmässigt ser det apa ut om man mäter i vertikal off axis, dvs över och under högtalarna. Problemet blir mindre och mindre ju längre bort du mäter (eller lyssnar) med samma givna höjd (från golvet t.ex.).
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 19:05:44
|
Epkengs siffror verkar teoretiskt sunda eftersom ett element anses vara rundstrålande upp till den frekvens där diametern är lika med våglängden. Vid tillfälle skall jag gräva djupare i detta. Att det mäter dåligt off-axis är naturligt eftersom det blir interferenser mellan elementen och ett annat bortglömt problem med element som har stor utbredning (två element brett isär) är att frekvensgången blir olika beroende på avståndet.
Jag är inte så förtjust i d'Appolito men om man sitter helt rätt kan det nog fungera hyggligt. Mer idealt är att sätta diskanten mitt i mellanregistret och det finns väl någon sådan variant på marknaden också. Tannoy var tidigt ute med detta och Kef har kört med det länge men det är förvånande att inte fler gjort så.
Det mest hårresande som dykt upp på marknaden på sistone är högfrekvens-tweeters som sätts på stort avstånd från den vanliga diskanten, ingen bra lösning!
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 19:40:20
|
Japp! Kef har åxå varit snabba med coaxialelement i hifisammanhang. säkert fler tillverkare.
SEAS har en 6.5'a med diskant i mitten. Dock är det en störande tanke att då diskantens baffel, i detta fall mellanregistrets membran, rör på sig.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 20:58:53
|
Det kanske inte gör så mycket att baffeln vibrerar lite, ett större problem är nog att det blir lite hornverkan. Tannoy's lösning med en horndiskant i mitten av ett stort element var inte så dum då diskanthornet ser en fortsättning i konen. Rätt stor riktverkan blir det ju förstås...
En idé kunde väl vara att vända konen och sätta ett diskantelement mitt i magneten, då slipper man många problem.
Kompromisser blir det alltid och konsten att bygga högtalare är inte enkel, många olika konstruktioner finns det och även de som ser väldigt lika ut kan låta helt olika. Jag slutade bygga konventionella högtalare för 20 år sedan och köpte ett par elektrostater för att bara lyssna istället. HiFi-viruset grep mig trots allt igen och jag började modifiera elektrostaterna istället.
Om jag skulle bygga något annat än elektrostater idag ligger bandelementen bra till kombinerade med dipolelement från 4-500 Hz och nedåt. Kanske blir det ett försök nån gång med band eller varför inte elektrostatdiskanter.
Lite OT blev det så nu skall jag hålla tyst.
|
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:06:05
|
MatsT: Bara till å starta en ny tråd så hjälper vi till med entusiasmerande tillrop och frågor! Borde du inte bygga nått nytt??? Sorry för vår OT. |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 01:53:32
|
Thiel CS6 har också koaxialelement |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 09:11:02
|
Kul Tråd!
MTM-problemen är avsevärda hur man än vrider och vänder på sig. Detta krävs låga delningsfrekvenser och flacka filter vilket gör att man omedelbart springer in i effekttålighetsproblematiken och i viss mån dist.
Koaxialelement är ingen höjdare heller. I varje fall inte om du vill kunna utforma högtalaren att ha (vertikala)spridningsegenskaper som passar i själva stereosystemet.
|
Mvh |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 13:56:08
|
En fråga ang. "Froy" och evt bygge av en "strypt" version alltså en traditionell tvåvägare med de elementen: Om man har en beräknad låda för 2 st 5" och en given basreflexport; hur dimensionerar man lådan/porten för endast ett 5" element? Lådvolymen räknar jag kallt med skall vara prick hälften, men hur skall porten göras? Likadan, eller mindre/kortare/längre???
"Flyttat" denna fråga till ny, egen tråd 7/3-04 /edison
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2004/03/07 20:37:21 |
|
|
d_kay
Member
266 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 17:14:35
|
Har provlyssnat Odin och thor i Hifi kits lokare, och maste säga att jag är väldigt imponerad av hur bra de later. Stereo bilden är suverän pa bra inspelade plattor.
|
Tangbandare rulez! |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 19:18:19
|
d_kay: Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan Thor och Odin? Jag har byggt ett par Thor men har aldrig hört Odin, så jag är lite nyfiken.. |
|
|
|
Topic |
|