Author |
Topic |
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 19:55:13
|
Tja, bakfot eller inte, det du sa var att det har att göra med att den dubblar när impedansen halveras. Att den är linjär i den dynamiska effekten har ju inte ett smack med att göra om den upplevs som dynamisk, eller hur? Ta en gammal NAD till exempel, två kretsar för spänningsförsöjning. En som kopplas in under korta förlopp, som ger hög dynamisk effekt, men den hade relativt låg kontinuerlig effekt och var inte så impedansstabil, särskilt inte kontinuerligt, men hade väldigt hög dynamisk effekt, och upplevdes som dynamiska, för sin "storlek" . Allt jag vill säga är att stärkaren är "impedansstabil" inte har så mycket att göra med dynamik per defintion. Självklart så krävs det att stärkaren kan hantera två ohm, om din högtalare kräver det. Men det har ju inte så mycket med begreppet dynamik att göra. Det är allt. |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/03/08 : 21:20:54
|
ok, jag förstår hur du menar. Men eftersom högtalare och förstärkare ingår i ett och samma system (beroende av varandras egenskaper), så innebär det att "linjäriteten" kommer påverka dynamikkapaciteten indirekt utav impedansförloppet (vid högre effektuttag). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 07:30:52
|
quote: Jag har alltid undrat vad som gör ( i stärkaren) att dynamiken bibehålls med låga volymer?
Lågt brus.
Jag har vid något tillfälle tittat på musik i oscilloskopet. Kopplat på utgången. Trummor på ganska rimliga nivåer klipper i en 50W förstärkare. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
manlix
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 10:41:22
|
Hmm, jag lyssnar på rätt... hmm vad skall man säga. Mest black/death/heavy metal iaf. Och jag har aldrig hört något att trummorna klippt när jag spelat högt med min Edison Triod (2x10W). Inte ens på partier med enbart trummor har jag märkt något. Och detta är ju ändå ganska "tung" musik som kräver lite kraft för att låta bra. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 10:53:01
|
manlix, har du högtalare med drygt 100db i känslighet? |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 11:34:06
|
Trummor är ju så transientrika att man inte märker så mycket. Min son spelar trummor och jag undrade varför det låter så tamt på en anläggning. I mitt fall var det ju solklart, men lättdrivna högtalare hjälper ju upp situationen helt klart. För att komma i närheten av verkligheten av ett så dynamiskt instrument krävs mycket effekt och en förstärkare som är snabb nog att kunna återge transienterna. Jag trodde knappt mina ögon när jag kollade på oscilloskopet. Klipp på klipp på klipp och ändå låter det normalt... Nyttigt experiment! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 14:17:43
|
Det stämmer Bernt. När transienterna klipps förlorar man även magin och en del av attacken i ljudet. Det räcker att spela en pianokonsert vid lite högre volym så märks det snabbt hur återgivningen av anslag på klaviaturen påverkas av dynamikreduceringar. Går åt stora effekter för att återge även ett piano verklighetstroget vilket många inte tror. |
|
|
manlix
Member
306 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 15:16:13
|
Sanoj: Nope, 92db. |
|
|
Ulf Lilja
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 15:21:24
|
Hög effekt(mycket watt/ampere)har åtminstone enligt mig inte direkt med dynamik att göra. Däremot HÖG VERKNINGSGRAD på HÖGTALARNA, det är DYNAMIK! Ju högre verkningsgrad desto bättre dynamik. |
|
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 15:47:24
|
Ulf; Hög känslighet är detsamma som att det krävs mindre effekt för att uppnå samma ljudtryck. Du motsäger dig själv . |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:30:01
|
Ulf Lilja, det stämmer. Det är dock två vägar mot samma mål. Antag att du driver högtalarna som har hög verkningsgrad med en ännu svagare förstärkare, t.ex förförstärkaren. Då är dynamiken borta igen. Så båda delar är rätt. Jag förespråkar inte hög effekt eller ström. Tankeexperiment: Du har en högtalare-förstärkarkombination där fenomenet inträffar som jag beskrev. Byt till högtalare med högre verkningsgrad, förstärkaren orkar och du upplever bättre dynamik. Hade du bytt till en starkare förstärkare men behållt högtalarna hade du också upplevt bättre dynamik. Vad är rätt? Inte vet jag, men något av den bästa dynamik jag upplevt var med supertröga Thiel CS6 + Ice-power på 500W. Lika bra dynamik var det i JMLab Utopia + T12 OTL på 90W. Time´s hornsystem med triodförstärkare på en watt ger helt enastående dynamik också är jag helt övertygad om. Så hamnar vi återigen i frågan om matchning av anläggningens komponenter. Det måste funka bra tillsammans. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:41:22
|
Hmm, jag har nog den värsta overkillen vad gäller effekt och känslighet. Min hörlursstärkare kan lämna 2*1 watt, till lurar som har en känslighet på 97 dB/mW. Det skulle vara som att lira med förstärkare på 2*1000 watt till högtalare med en känslighet på 97 dB spl. Inte illa. :) Det går att spela sjukt högt, och rent, men det är inte det jag gör, men det går. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:45:03
|
quote: Det skulle vara som att lira med förstärkare på 2*1000 watt till högtalare med en känslighet på 97 dB spl
De gränserna har väl Niklas Nord passerat för länge sedan med sina K2 o massa slutsteg..? Och han utnyttjar det säkert varje dag också..Niklas, SKRUVA UPP HÖRAPPARATEN ISTÄLLET.. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 16:59:09
|
Harry Up skrev :
quote: Dagens vanliga högtalare ihop med en normalförstärkare låter ofta "vackert": Men den råa attacken har dom inte
Jag kunde inte ha hållit med mer, ett fint slutsteg kan hjälpa upp mycket, och oftast har högtalare mer potential än man tror även om det givetvis finns begränsningar.
Men jag känner en sorts likgiltighet inför de flesta system man träffar på därute, de ger ingen glädje. Visst är det jämt och fint och allt presenteras likt en Jane Austin film, men vart tog transientaggresiviteten och det råa drivet vägen ?
Jag lyssnar mkt på Synth och Drum&Bass skall väl tilläggas, men se inte ner på mina krav för den skull, mycket av denna musik håller skyhög ljudkvalité även om den innehåller sparsmakat med naturliga instrument.
Jag vill definitivt ha mindre "crowd pleasing" som får mig att gäspa och mer "jäklar anamma" som får en att hajja till, och jag är fullt övertygad om att detta är positiva egenskaper för alla sorters musik.
Lustigt nog kan dessa egenskaper komma ur de mest otippade system, ett exempel är det jag använder nu, ett par pyttesmå AudioPro IMAGE 11 (4 Ohm) som matas av ett QSC RMX 1450 (750W/Ch FTC 20-20k vid 4 Ohm).
Jäklar vilket klipp det är i de små rackarna, förvisso inte alltför fylligt och med en del brister här och där, men ändå roligt att lyssna på, man skall inte vara rädd för att experimentera lite : )
mvh / martinsson |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 17:48:35
|
Tycker att Bernt sammanfattar saken väldigt bra. Det är ju systemets matchning som avgör, snarare än enskilda komponenter. Själv driver jag mina DIY-högtalare på 86 dB med 10 triodwatt. Det fungerar bra, även vad gäller dynamik, tack vare finfina impedansegenskaper hos högtalarna. Förstärkareffekt och högtalarkänslighet är alltså inte tillräckligt att titta på vid uppgraderingar. |
Erik Andersson for president! |
|
|
Topic |
|