HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre dynamik med högre effekt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:55:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, bakfot eller inte, det du sa var att det har att göra med att den dubblar när impedansen halveras. Att den är linjär i den dynamiska effekten har ju inte ett smack med att göra om den upplevs som dynamisk, eller hur?
Ta en gammal NAD till exempel, två kretsar för spänningsförsöjning. En som kopplas in under korta förlopp, som ger hög dynamisk effekt, men den hade relativt låg kontinuerlig effekt och var inte så impedansstabil, särskilt inte kontinuerligt, men hade väldigt hög dynamisk effekt, och upplevdes som dynamiska, för sin "storlek" . Allt jag vill säga är att stärkaren är "impedansstabil" inte har så mycket att göra med dynamik per defintion. Självklart så krävs det att stärkaren kan hantera två ohm, om din högtalare kräver det. Men det har ju inte så mycket med begreppet dynamik att göra. Det är allt.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:20:54  Show Profile Send J-son a Private Message
ok, jag förstår hur du menar. Men eftersom högtalare och förstärkare ingår i ett och samma system (beroende av varandras egenskaper), så innebär det att "linjäriteten" kommer påverka dynamikkapaciteten indirekt utav impedansförloppet (vid högre effektuttag).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/09 :  07:30:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag har alltid undrat vad som gör ( i stärkaren) att dynamiken bibehålls med låga volymer?

Lågt brus.

Jag har vid något tillfälle tittat på musik i oscilloskopet. Kopplat på utgången. Trummor på ganska rimliga nivåer klipper i en 50W förstärkare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/09 :  10:41:22  Show Profile Send manlix a Private Message
Hmm, jag lyssnar på rätt... hmm vad skall man säga. Mest black/death/heavy metal iaf. Och jag har aldrig hört något att trummorna klippt när jag spelat högt med min Edison Triod (2x10W). Inte ens på partier med enbart trummor har jag märkt något. Och detta är ju ändå ganska "tung" musik som kräver lite kraft för att låta bra.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/09 :  10:53:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
manlix, har du högtalare med drygt 100db i känslighet?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/09 :  11:34:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Trummor är ju så transientrika att man inte märker så mycket. Min son spelar trummor och jag undrade varför det låter så tamt på en anläggning. I mitt fall var det ju solklart, men lättdrivna högtalare hjälper ju upp situationen helt klart.
För att komma i närheten av verkligheten av ett så dynamiskt instrument krävs mycket effekt och en förstärkare som är snabb nog att kunna återge transienterna. Jag trodde knappt mina ögon när jag kollade på oscilloskopet. Klipp på klipp på klipp och ändå låter det normalt...
Nyttigt experiment!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  14:17:43  Show Profile Send J-son a Private Message
Det stämmer Bernt. När transienterna klipps förlorar man även magin och en del av attacken i ljudet. Det räcker att spela en pianokonsert vid lite högre volym så märks det snabbt hur återgivningen av anslag på klaviaturen påverkas av dynamikreduceringar. Går åt stora effekter för att återge även ett piano verklighetstroget vilket många inte tror.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:16:13  Show Profile Send manlix a Private Message
Sanoj: Nope, 92db.
Go to Top of Page

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:21:24  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
Hög effekt(mycket watt/ampere)har åtminstone enligt mig inte direkt med dynamik att göra. Däremot HÖG VERKNINGSGRAD på HÖGTALARNA, det är DYNAMIK! Ju högre verkningsgrad desto bättre dynamik.




Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:47:24  Show Profile Send J-son a Private Message
Ulf; Hög känslighet är detsamma som att det krävs mindre effekt för att uppnå samma ljudtryck. Du motsäger dig själv .
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:30:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ulf Lilja, det stämmer. Det är dock två vägar mot samma mål. Antag att du driver högtalarna som har hög verkningsgrad med en ännu svagare förstärkare, t.ex förförstärkaren. Då är dynamiken borta igen. Så båda delar är rätt. Jag förespråkar inte hög effekt eller ström.
Tankeexperiment: Du har en högtalare-förstärkarkombination där fenomenet inträffar som jag beskrev. Byt till högtalare med högre verkningsgrad, förstärkaren orkar och du upplever bättre dynamik. Hade du bytt till en starkare förstärkare men behållt högtalarna hade du också upplevt bättre dynamik. Vad är rätt? Inte vet jag, men något av den bästa dynamik jag upplevt var med supertröga Thiel CS6 + Ice-power på 500W. Lika bra dynamik var det i JMLab Utopia + T12 OTL på 90W. Time´s hornsystem med triodförstärkare på en watt ger helt enastående dynamik också är jag helt övertygad om.
Så hamnar vi återigen i frågan om matchning av anläggningens komponenter. Det måste funka bra tillsammans.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:41:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag har nog den värsta overkillen vad gäller effekt och känslighet. Min hörlursstärkare kan lämna 2*1 watt, till lurar
som har en känslighet på 97 dB/mW. Det skulle vara som att lira med
förstärkare på 2*1000 watt till högtalare med en känslighet på 97 dB spl. Inte illa. :) Det går att spela sjukt högt, och rent, men det är inte det jag gör, men det går. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:45:03  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Det skulle vara som att lira med
förstärkare på 2*1000 watt till högtalare med en känslighet på 97 dB spl


De gränserna har väl Niklas Nord passerat för länge sedan med sina K2 o massa slutsteg..? Och han utnyttjar det säkert varje dag också..Niklas, SKRUVA UPP HÖRAPPARATEN ISTÄLLET..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:59:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Harry Up skrev :

quote:
Dagens vanliga högtalare ihop med en normalförstärkare låter ofta "vackert":
Men den råa attacken har dom inte


Jag kunde inte ha hållit med mer, ett fint slutsteg kan hjälpa upp mycket, och oftast har högtalare mer potential än man tror även om det givetvis finns begränsningar.

Men jag känner en sorts likgiltighet inför de flesta system man träffar på därute, de ger ingen glädje.
Visst är det jämt och fint och allt presenteras likt en Jane Austin film, men vart tog transientaggresiviteten och det råa drivet vägen ?

Jag lyssnar mkt på Synth och Drum&Bass skall väl tilläggas, men se inte ner på mina krav för den skull, mycket av denna musik håller skyhög ljudkvalité även om den innehåller sparsmakat med naturliga instrument.

Jag vill definitivt ha mindre "crowd pleasing" som får mig att gäspa och mer "jäklar anamma" som får en att hajja till, och jag är fullt övertygad om att detta är positiva egenskaper för alla sorters musik.

Lustigt nog kan dessa egenskaper komma ur de mest otippade system, ett exempel är det jag använder nu, ett par pyttesmå AudioPro IMAGE 11 (4 Ohm) som matas av ett QSC RMX 1450 (750W/Ch FTC 20-20k vid 4 Ohm).

Jäklar vilket klipp det är i de små rackarna, förvisso inte alltför fylligt och med en del brister här och där, men ändå roligt att lyssna på, man skall inte vara rädd för att experimentera lite : )

mvh / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/09 :  17:48:35  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Tycker att Bernt sammanfattar saken väldigt bra. Det är ju systemets matchning som avgör, snarare än enskilda komponenter. Själv driver jag mina DIY-högtalare på 86 dB med 10 triodwatt. Det fungerar bra, även vad gäller dynamik, tack vare finfina impedansegenskaper hos högtalarna. Förstärkareffekt och högtalarkänslighet är alltså inte tillräckligt att titta på vid uppgraderingar.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000