HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dagens tweak/brusreducering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/05 :  18:50:22  Show Profile Send ryst a Private Message
Eftersom jag hade tråkigt förra fredagen så fick jag för mig att det kanske skulle vara dax att frosta av frysen.

Det var väl i runda slängar 3-4år sen man gjorde detsenast. Sagt och gjort, på med ungnen 250grader, öppna luckan, man vill ju få det snabbt överstökat.
2-3timmar senare är frysen isfri och golvet sjöblött.

Trycker igång slutstget, blir dock lite fundersam, det är ju helt tyst (happy happy joy). Var är bruset?, fan det är ju helt borta, gissa om man blir nöjd .

Så nu sitter man och funderar, HUR ska man kunna isolerar åbäket till kyl/frys att skita ner min fina el ?.
Kan ju inte vara allt för lätt då man bor i en 1:a på 35kv. Någon som har tips?, orkar nog inte frosta av frysen hela tiden för att få det ultimata välljudet.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/05 :  20:47:16  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du kör inte möjligen med ICE
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/05 :  22:34:31  Show Profile Send ryst a Private Message
det skulle man kunna tro :D

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/06 :  00:34:48  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Det optimala vore väl ett nätfilter utav något slag?

Kanske en skiljetrafo?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:26:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ligger frysen på samma fas som stereon?
I så fall skulle du kunna "slänga" över den gruppen till en annan fas...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:49:07  Show Profile Send ryst a Private Message
Bubben: samma fas (hmmm där får man för att man sov på fysiken) vetefan.
Kyl/frys ligger iaf på en egen säkring och stereon på en annan.

Men det är inte måna m.m mellan prylarna, fuskbygge som vanligt.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2004/03/06 09:50:08
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:55:20  Show Profile Send svejk a Private Message
Känner du en elektriker så låt honom dra en egen jordad lina till anläggningen skild från hushållel. Betalade själv 1000 kr och ett par Creedence plattor för detta. Mycket kostadseffektiv uppgradering. Alternativ 2 en störskyddstrafo se till att den har tillräcklig Kva så att den orkar dra anläggningen utan att mättas. Alternativ 3 nätfilter du måste ha ett till varje apparat, nätfilter på frysen?

Är du riktigt besatt/seriös kör ALLA alternativ!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/08 :  09:46:56  Show Profile Send Woland a Private Message
Om din anläggning är ansluten till jordat uttag så kopplar du bort jorden och kör anläggningen ojordat.

Mvh
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/08 :  10:15:26  Show Profile Send Bubben a Private Message
El-systemet är uppbyggt av tre faser. Från dessa faser kan du sedan ta ut obegränsat med grupper(proppar).
Ex. Ett proppskåp har ofta tre rader säkringar med ett antal grupper på andra ledden...hmmm...

Proppskåp:
fas 1, sju grupper
fas 2, sju grupper
fas 3, sju grupper

Totalt 21 grupper (säkringar).
Låt oss säga att frysen ligger på fas 1, raden högst upp. Om stereon ligger på samma fas så är "föroreningarna" överallt på den fasen och det kan vara så enkelt att flytta stereo-gruppen till rad 2 eller 3 för att komma runt problemet. Blev det krångligare eller enklare nu?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:02:45  Show Profile Send ryst a Private Message
Bubben: nu är jag med i matchen
tyvärr så kan jag inte flytta runt i mitt rum (förbannar min lilla lägenhet).

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:55:24  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag pratar inte om att flytta runt till olika uttag, utan att flytta över kablarna i proppskåpet. Du bör inte göra det sjlv om du inte har full koll på vad du gör, men att hyra en elektriker som pillar om det hela borde bli betydligt billigare än att köpa störtrafo eller bygga en helt ny grupp ända fram till stereon.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/08 :  23:28:39  Show Profile Send desoto a Private Message
Det kan ju eventuellt vara så (illa) att Ryst liksom jag enbart har enfas indraget i lägenheten. Då återstår egentligen bara isolertransformator eller nätfilter förutom att ojordat kan lösa en del problem (och ev leda till andra).

Jag kör själv ojordat och är nöjd med det. Möjligtvis att jag tycker att det är ytterligare lite bättre med isolertrafon inkopplad, men den stackarn är gammal och brummar en del, så för tillfället föredrar jag tystnaden av att inte ha den inkopplad.

Sen kan ju även den generella rekommendationen att byta matningskabeln till stereon vara värd en funderare, under förutsättning att man har en anläggning där man kan höra skillnader mellan olika nätkablar. Hör man ingen skillnad här anser jag inte att det är värt att kosta på sig besväret att dra en extra matningskabel.

Jag kör ännu med originalkablaget i väggen mest beroende på att en hyreslägenhet här ofta är någon sorts korttidsboende (några år är väl även det kort tid lite beroende av vad man relaterar till....) och att det inte känns riktigt värt besväret eller den extra kostnaden, kanske lite beroende på att intresset för musik hela tiden åker jojo och att nya prioriteringar dyker upp allt för ofta (någon som känner igen sig).

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/08 :  23:33:31  Show Profile Send ryst a Private Message
Tittade lite på proppskåpet och som jag ser det så går det inte att mecka så mycket.
Aja, bruset blev iaf mindre efter avfrostningen och jag hörde aldrig bruset innan heller när jag poppade musik, bara vid stanby & om man var riktigt nära högtalarna.

Tack för tipsen iaf.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000