HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Inspelningsbar DVD, något att ha?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:01:02  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Funderar på att köpa en inspelningsbar DVD
istället för en ny VHS men vet inte mkt om
hur dessa funkar (kvalitet, olika format).
Någon här som kan ge tips & råd? Har bl.a
kollat in nedanstående maskin:
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=49290

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:29:49  Show Profile Send subside a Private Message
Ingen aning faktiskt, med VHS får man sämre bild/ljud-kvalite men samtidigt hållbarare "förpackning" av det inspelade(dvs blir inte repor lika lätt på VHS ). Sen beror det väll på vad man tänker spela in, är det typ bara nått program man vill se och inte har tid med just nu, så skulle jag skaffa en bra VHS. Ska man ist spela in filmer som man gärna ser mer än en gång så ska man ju satsa på en DVD.

Nått man ska tänka på om man ska skaffa en DVD-brännare är väll att den stödjer DVD-RW skivor, men det kanske alla gör?

Att göra backup på sina DVD-filmer är olagligt och därför omöjligt(tror jag) med en stationär DVD-brännare...
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:59:14  Show Profile Send Hotspur a Private Message
En DVD-skiva kan repas men inte avmagnetiseras...
Blir det verkligen bättre bild än VHS i, låt säga,
4-timmars läget? Vilket format bör man satsa på?
Går de att få region- och macrovisionfria? etc etc.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:48:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Det smartaste är nog att spela in på en intern HD och sedan spela över det man vill spara på CDR eller DVD beroende på vilken kvalitet man önskar. Om man köper en kombispelare med HD och DVD brännar i samma så är det också så att man kan börja med att spela in ett program och sedan gå in och titta på programmet från början samtidigt som apparaten fortsätter att spela in programmet till slutet. Det här låter konstigt men det är så det fungerar.
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:06:04  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
se till att den är DVD-r +/- så att du kan bränna både + skivor och - skivor sen dom flästa är väll DVD rw kompatibla ?

MvH richard hughes
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:20:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
gcs: Något tips på en sådan maskin? Låter dyrt...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/05 :  19:39:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att Panasonic har en sådan. Priset ligger runt 14000:-Sek. Med tanke på att jag har två stycken Panasonic S-VHS som jag betalat lika mycket för per styck så tycker jag nog inte att det är mycket för en sådan maskin. Äntligen kan man få ordning och reda på sina inspelningar eftersom man kan ganska snart spela över till en skiva eller kassera. Åsså kan man själv bestämma vilken kvalitet man ska spela in med på HD´n som är på 80Gb.
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/09 :  23:15:37  Show Profile Send Freddie a Private Message
Philips DVDR70 funkar helt ok. Kostar 3790:- på elgiganten. Det är en vanlig inspelningsbar dvd som stöder DVD+R och DVD+RW, inte DVD-R/RW. Den kan dock självklart läsa dessa.

Jag tycker att detta är ett bättre & roligare val än att köpa en ny video.

/Freddie
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/11 :  09:04:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tänk på att de vanliga DVD rec. bara tar 2 kanalsljud. Det kommer en Philipsmaskin nu i dagarna som klarar 5.1, Panasonic, Sony m.fl. kommer efter med motsvarnade maskiner under sommaren och hösten.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:04:01  Show Profile Send Kero a Private Message
Panasonics maskiner stödjer inte alla inspelnings format. Dom kör stenhårt med sitt DVD-RAM.

Philipsen är säkert helt okej, jag var nära att köpa en sån där men så här har jag tänkt.
Ska man kunna spela in på dvd med riktigt bra kvalitet, vilket ju liksom är en stor del av vitsen med det istället för att ha en video så får du bara plats med 1-2 timmar. Har man istället en inspelare med inbyggd hårddisk så kan man spela in beroende på hårddiskens storlek men minst 10 timmar av högsta kvalitet. Sen kan man då spela över på skiva det mest intressanta om man vill.

Jag tycker dock att inspelarna med inbyggd hårdisk är dyra i dagsläget, Panasonic och Pioneers maskiner ligger på +10000:-.

Jag ska satsa på den här typen av dvd inspelare med hårddisk när dom har gått ner ytterligare nån tusing i pris. Jag tror inte jag behöver vänta mycket längre än till hösten då säkert fler märken kommit med den här typen av inspelare och priserna pressats.

Edited by - Kero on 2004/03/11 16:06:20
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/11 :  16:38:44  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad jag vet så finns det inga stationära DVD recorder´s som man kan spela in fler kanaler än två. Jag tycker att HD lösningen som Panasonic har är utmärkt tänk bara på att man kan titta på programmet från början samtidigt som programmet pågår live sedan 40 minuter. Sedan att kunna välja vilket format man man vill spela in programmen på (CDR/CDR-RW eller DVD/DVD-RW).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000