HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kända tekniska fysiker som sysslar med HiFi?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:31:02  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej!

Som topic:en lyder så undrar jag vilka tekniska fysiker som sysslar med utvecklande av hifi-apparatur?


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/05 :  02:23:48  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
absolut
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/05 :  02:38:28  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej själv..!

Tja..Arnie Nudell, Infinitys grundare, numera Genesis, kanske uppfyller dina krav..?

quote:
Arnie has a Masters in Nuclear Physics


Från www.genesisloudspeakers.com
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/05 :  06:11:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
Siegfried Linkwitz kanske? Har jobbat med utveckling på Hewlett Packard mellan -61 och -98, se länk: http://www.linkwitzlab.com/about_me.htm

Kan intyga att hans högtalare låter mycket bra, och det kostar inte skjortan att bygga sig ett par (med tanke på ljudkvaliteten man får)

Skål!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:28:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
"Teknisk fysiker" är ett begrepp som jag tror bara finns i Sverige. I de flesta andra länder finns ingen bra motsvarighet (vilket kan ställa till det om man söker jobb utomlands) utan där är man endera fysiker eller ingenjör.

De utbildningar vi har i Sverige inom Teknisk Fysik (F) ger en ganska ovanlig kompetens vilket man upptäcker om man pratar med folik som fpått sin utbildning utomlands.

Så svaret på din fråga är nog: Väldigt få.
Däremot finns det väl en del fysiker som sysslar med hifi, high-end slutsteget som testades i senaste HF var väl utvecklat av någon australiensare. KOmmer inte ihåg vad märket heter, Halco?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:44:20  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" KOmmer inte ihåg vad märket heter, Halco? "

Halcro.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:49:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
För att bli känd som fysiker bör man väl nästan ha fått Nobelpris och nån sån har vi väl inte som sysslar med hifi?

edit: ... eller rättare sagt: För att bli känd som fysiker så skall man inte syssla med hifi

Edited by - Mikael2 on 2004/03/05 10:04:29
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:06:53  Show Profile Send Per a Private Message
öh... Hr A von Schweikert har skrivit sin avhandling om delningsfilter. Tror han kvalar in oxå.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:11:06  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totems grundare och konstruktör är mattematikproffesor.... Så han är väll en teknisk mattematiker då ?!?!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:15:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Mikael Bladelius har skrivit en doktorsavhanling i audioteknik i USA. Om det nu räknas inom begreppet "fysiker".
Annars är väl alla hifiutvecklare fysiska personer

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:29:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Både von Schweikert och Bladelius är väl tekniska doktorer men det betyder ju inte att de är fysiker, för vara fysiker ska man ha disputerat inom fysik, inte elektronik (eller för den delen akustik som av någon anledning inte räknas till fysiken i Sverige utan brukar ligga under byggnadsteknik).

Det är faktiskt inga små skillnader, jag har träffat väldigt duktiga fysiker som inte skulle känna igen en op-amp om de så satte sig på den jag tror inte jag skulle köpa ett slutsteg de konstruerat

Jag har sett en del exempel på att man gjort reklam för en produkt därför att dr X varit med och konstrurat den och han/hon tidigare arbetat på ex. CERN, problemet är bara att om deras inriktning varit teoretisk kärnfysik så lär de ju inte ha speciellt mycket nytta av det om de ger sig på audioteknik.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:50:24  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tack för svaren.

Anledningen till min udda fråga bottnar i en diskussion från faktisk.se + att jag är så impad över vissas sakkunskaper (isidor, morello, öhman, norman, f95toli, m.f.l.)

"Annars är väl alla hifiutvecklare fysiska personer"


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:39:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Proffessor Malcolm Hawksford som skrivit en mycket lång rad avhandlingar sedan 1976 i saker kring audio. Jag tror to.m. att de skulle kunna godkännas som vetenskapliga av f95toli. Tyvärr finns de inte i elektronisk form vad jag vet (jag har sökt på måmga ställen) men jag har några krokar ute och hoppet är väl inte helt ute. Hittar jag dom och om jag får publicera så gör jag givetvis det. Han är knuten till Essex University med titeln: Director of the Centre for Audio Research and Engineering and Director of Postgraduate Studies within the Department of Electronic Systems Engineering at Essex University.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:50:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett litet tips om man vill ha mer "vetenskapliga" texter om audio är att leta efter examensarbeten på tekniska högskolor. Det finns rätt mycket matnyttigt att läsa, det finns arbeten om filter, förstärkare, högtalare m.m.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:09:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jo nu kom jag på att han som driver Emperical Audio (kablar) har ett stort antal världspatent knutna till sitt namn. Kommer inte ihåg just nu vad de rörde sig om men han har designat superdatorer åt Intel så det rör sig väl kring det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:23:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag hittade ett 15-tal artiklar (han är inte huvudförfattare på alla) av honom som finns elektroniskt, mest procedings från IEE.
Han har också publicerat i JAES men den finns inte elektroniskt så vitt jag vet.

De av er som har tillgång till IEEE Explore (via ex univsersitetsbibliotek) kan alltså lätt hitta artiklar av honom.

Det mesta handlar om digital signalbehandling (A/D D/A) men en del handlar om filter och högtalare.

Jag ska läsa ett par artiklar när jag får tid.
Tack för tipset!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:38:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Han har skrivit en artikel om kablar där hans slutsatser blivit bas för flera tillverkares produkter. Allen wright- DIY Cable Cookbook, Mapleshade, Goertz om jag minns rätt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/06 :  01:20:16  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Nu jobbar jag inte på patentverket, men jag trodde bara att "världspatent" var falsk marknadsföring... Så vitt jag vet förekommer inte denna typ av patent, men jag kan mycket väl ha fel...
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2004/03/06 :  04:00:35  Show Profile Send Rutger a Private Message
Kul tråd! Kan förresten någon nämna *en enda* KÄND teknisk fysiker!
Han eller hon måste ju också, som påpekats, vara svensk eller typ
dansk för att gillas.

f95toli: En teknisk fysiker är ingen fysiker. Han är en civilingenjör
(inom teknisk fysik, vilket inte är fysik utan en gren på civilingen-
jörsutbildningen). Rättelser och motargument mottages glatt! :)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:50:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Pierre Luné (kanske felstavat)
Han e väl nån storhetsperson innom mekanik osv..

DVS Audiomeca cd-spelare

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/06 :  10:41:59  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har för mig att Ericsson haft en tidigare vd som läst teknisk fysik, men det är bara vad jag har för mig, inte alls säkert...

Du får ställa frågan om några år igen så kanske jag får vara med i tråden

www.linnforum.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/06 :  10:59:52  Show Profile Send eliot a Private Message
Sven-Christer Nilsson hette han - men enligt vad jag vet så pysslade han inte med hifi. Han är i varjefall inte känd för det!

Är själv teknisk fysiker (och doktor i kärnfysik) men har tyvärr in konstruerat någon hifi-pryl (bara enklare modifieringar!) och känd är man ju inte

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:17:45  Show Profile Send eliot a Private Message
Jack Bybee är en teoretisk fysiker inom supraledning och kvantfysik http://www.bybeetech.com/.

Rutger: Teknisk Fysik är fysikutbildningen på tekniska högskolor i Sverige och leder till civilingenjörsexamen i teknisk fysik och fortsätter man att doktorera på tekniska högskolan så blir man teknisk doktor oberoende av hur teoretisk avhandlingen är. Man kan alltså göra samma avhandling på universitetet och blir då filosofie doktor.
Det är riktigt att den är mer tekniskt inriktad än att läsa fysik på universitetet men tempot är högre och det finns så många valmöjligheter så att man verkligen kommer att behärska fysiken. Många av våra professorer i fysik är tekniska fysiker!

I Tyskland är det samma utbildning oberoende av om det är en högskola eller universitet och man blir då en diplomfysiker. I Zürich, Schweiz finns det en teknisk högskola och ett universitet och där är det omvänt, där är utbildningen på den tekniska högskolan (ETH) den mer krävande och rankas som en av de allra bästa i världen...

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:22:45  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Är själv teknisk fysiker (och doktor i kärnfysik)




Doktor i kärnfysik var ju inte så illa, för att uttrycka det milt! Coolt! Själv har jag bara kommit drygt halvvägs i utbildningen. Vad har du doktorerat i då?

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2004/03/06 11:24:54
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:38:18  Show Profile Send eliot a Private Message
Sony: "Pionabsorption on Helium-3"

Eftersom jag har varit utomlands länge (17år) så kan man säga att en svensk teknisk fysiker kan lite om mycket medan en fysiker utomlands kan mycket om lite - mycket generaliserat. Den svenska utbildningen är mycket bra som grund för arbete inom industrin medan fysiker utomlands inte är lika användbara utom i rena forskningslaboratorier.


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:07:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Rutger: En majoritet av de som går vidare och disputerar inom fysik i Sverige har examen från F (teknisk fysik), fysikerprogrammen på många universitet tycks vara mer inriktade mot att ex. utbilda blivande fysiklärare för gymnasiet.

Jag jobbar rätt mycket med forskare och doktorander som kommer från utlandet och jag skulle vilja påstå att svenska F:are klarar sig väldigt bra i en jämförelse (jag jobbar med folk från Ryssland, Tanzania, Kina, Italien, Sydkorea, Ukrainia, Polen, Litauen, Estland, Tyskland, Malaysia, Indien, Bangladesh, Polen, Spanien, Belgien, Kanada och USA så jag har en del att jämföra med )
Ryssarna är också väldigt duktiga men de börjar specialierar sig så tidigt att de oftast helt saknar bredd (de bestämmer sig för inriktning redan i 18-års åldern).

Eliot: Det lät intressant, var det ett experimentellt arbete?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000