HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beggad förstärkare 10.000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:58:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej.

Så är uppgraderingsdjävulen här igen. Gjorde ett ärligt försök till att tycka om hemmabio, men insåg att det inte kunde leverera tillräckligt i 2-kanal..Så nu är frågan: Vad ska jag titta på för begagnad 2-kanalsförstärkare för 10.000?Sitter idag med Sony TA N&E 9000ES Processor och slutsteg. Vill ha en förstärkare som är varm i klangen och är hyfsat stark och inte är av rör då jag blev blåst sist jag köpte rör . Äger idag ett par B&WDM602S3 och en Arcam CD82T CD-Spelare.

Vill få ljudet lite softare och inte så påstridigt i diskanten utan varmare samt mer "köttigt". Men för den sakens skull inte långsamt, utan alert och piggt. Nån som har en aning? vad säger ni om Nad S300?

Förstärkeriet ska helst en dag kunna driva Nautilus 804 utan att göra bort sig för mycket..

Trött på folk utan vett

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:05:47  Show Profile Send CC a Private Message
Pressa fram ett par kronor te o satsa på en begagnat Dynamic Precision steg!!! Då slipper du uppgradera den biten på ett tag

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:07:22  Show Profile Send CC a Private Message
Ps. En kompis till mig kör Dp:s värsting till ett par Nautilus 802! Låter MUMMA!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:10:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
CC: Då har vi det där med försteg också..Tänkte sälja Sony komben och ta dom pengarna till ny förstärkare...Får nämligen inte såt utan förstärkeri så länge..Får jag en CD-skiva eller värre i huvudet av tjejen som redan är less på mej!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:40:53  Show Profile Send Soulman a Private Message
Talar i egen sak ( ) men jag säljer min Audio Analogue kombo som borde passa rätt fint. 2 kkr över budget och kanske lite klen för ett par Nautilus 804 dock...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26507

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:44:57  Show Profile Send CC a Private Message
Eftersom du ska köra tvåkanaligt så kan du kanske leva på en sniklösning ett tag? DP:stegen är optimerade för passiv drift o att löda samman ett passivt (!) försteg (volympott o kontakter) är inte det svåraste (jag klarade de) och inte särskilt dyrt heller. Nu har jag ioförsig gjort flera olika passiva och ingen kan mäta sig (ännu) med det passiva försteg som kommer från Leif (har jämfört). Men om man bygger sig en sniklösning i väntan på mer stålar så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:40:41  Show Profile Send KennethS a Private Message
CC: Jo,men jag har ingen tillgång till att löda, samr extremt mycket tummen mitt i handen...

Men Dynamic Precsion verkar schyssta!

Soulman: Tack för svaret!Men jag behöver ganska mycket effekt, spelar gärna på högt om man säger så..

Ingen annan som har koll på förstärkare i den här prisklassen?Kom igen nu!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:57:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla om du kan hitta en Roksan Caspian, där får du en riktigt bra integrerad, och skulle du vilja så köper du sen ett extra caspian slusteg och bi-ampar...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:56:55  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
För 10000:- hade jag lätt köpt en beggad amplifix.
Rent och detaljerat ljud som känns väldigt ofärgat.
Är inspelningen av god kvalitet låter det fantastiskt bra.
Är det en dålig inspelning märks det väldigt tydligt, men den lyckas ändå förmedla den rätta nerven och känslan trots att ljudkvaliteten är undermålig.
Bra driv och tillräckligt med watt för de flesta normala sammanhangen. Att den sen är snygg (den silverfärgade) och har en grym fjärr är ju inte helt fel. Partisk, självklart.

Mvh,
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:01:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den nya Naim integrerade som de visade på Sheraton lät ju trevligt enligt mig och några till vill jag minnas. Tror att den skulle kosta 10k precis och gav pigga 50W.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:04:02  Show Profile Send CC a Private Message
hehe, jag e osså partisk! Men synd med den där tummen... Annars så

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:29:46  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har tidigare haft en Amplifix till mina B&W 805N. Den blev dock i förra veckan utbytt mot en Naim Nait 5i. Den nya försärkare är inte inspelad ännu, men enligt min smak är det redan MYCKET roligare att spela musik med Naim:en. Jag hade tyvärr inte möjlighet att jämföra förstärkarna sida mot sida, men jag kan gott rekomendera Naim-förstärkare.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:58:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
En fråga då. Vad tycker ni folk om NAD S300 Silverline? Om jag minns rätt så fick den lika fin kritik som Amplifix en nån gammal test i Hifi&Musik för ett par år sen? Vill ju som sagt ha ett ganska mjukt och lättlyssnat samt behagligt ljud. Tycker idag att min kombination blir ganska ljus och jobbig i diskanten och den musik som spelas hemma består till 80% av ganska kommersiella inspelningar. Idag stänger jag av redan efter par låtar och har ont i öronen, och då är ju nåt rätt så snett!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/04 :  19:13:26  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag har hört NAD S300 och tycker inte att det är någon höjdare. Typiskt NAD-sound, grått och tråkigt.

Håller med MartinH om att Roksan Caspian är klart intressant. Skulle även titta en del på Rega.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:05:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
jaså?Hmm...Hade en S300 hemma för ett par år sen och tyckte den lät ruskigt bra ihop med min dåvarande Denon 1550AR CD och Dali Evidence 470 burkar. Tråkiga är att varken Naim eller Rega, Roksan har nån återförsäljare här i Linköping..Och mina problem med magen gör att jag inte kan åka nånstans heller...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:21:54  Show Profile Send mucke a Private Message
Kanske en Primare 30.1
Jag kör just nu med B&W 602s3 och Primare A20mk2 och det är inte ljust och jobbigt att lyssna.
Faktum är att jag kan sitta en hel kväll och lyssna utan att bli trött.
Jag har iofs inte lyssnat på 30.1 men har den samma grundklang, vilket jag tror så kan det inte bli fel.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

gooze
Member

149 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:26:16  Show Profile Send gooze a Private Message
"...ljus och jobbig i diskanten", då skulle mitt råd bli att byta cd'n mot en Rega tex. En integrerad förstärkare ifrån Vincent kanske. Nad S-serie har jag lyssnat på i affär nån gång, men kommer inte ihåg mina exakta intryck. Jag använder Nad's c370 förstärkare och har precis bytt till en Rega cd som i mitt tycke tog bort det där lilla vassa. Jag funderar på att byta förstärkaren oxå men än är den kvar.

/Roger.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/04 :  20:31:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Primare 30.1? Har inte lyssnat på Primare faktiskt..Fabrorn har haft en sån som du nämner och han var ju faktiskt nöjd med sin!
Tror inte att mitt problem så mycket ligger i min CD, 82:an är lugnare än t.ex CD72T och 73. vart rekommenderad här på Lefflers att byta stärkaren istället mot Vincent eller nåt liknande..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:40:33  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
"Nu glöder rören!"


Men varför inte låta dom göra det då Kenneth? En bra rörstärkare bör ha den effekt på ljudet du eftersträvar. Tex från ASL kan du ju få en ny 1003:a för under 10 kkr. Eller en begagnad FOX, som jag kör själv, eller kanske en Leyla...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/03/04 :  23:29:25  Show Profile Send nokia a Private Message
Hej!

Du kan inte tänka dig en Krell KAV300i? Du får kanske lägga på några tusen till men de är värt de.. Har haft både Amplifix och Nad(ett S200 slutsteg).. Ja tycker Krellen är bättre på allt..




Edited by - nokia on 2004/03/04 23:30:39
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/04 :  23:54:06  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Du kan inte tänka dig en Krell KAV300i?


Inte direkt lugnt och behagligt i min mening..

Låter som en Primare faktiskt skulle kunna vara något för dig. Du behöver gärna några watt för att få B&W-högtalarna att sjunga ordentligt. Annars kanske Naim,..men du kan som sagt inte provlyssna innan

edit: stavfel

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2004/03/04 23:55:00
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:06:21  Show Profile Send nokia a Private Message
Men spelar inte långsamt, utan alert och piggt.



Edited by - nokia on 2004/03/05 00:10:38
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:10:31  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Men den är inte långsamt, utan alert och piggt.



kabelskitsnackare

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/05 :  02:31:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Säljs det inte en beg. ASL 1001 rörförstärkare just (på hifimagasinet) nu för under 10kkr...den skulle varit intressant för mig om jag letade förstärkare runt denna prisklass.

edit: såg precis att du inte ville ha rör, men låter mitt tips stå kvar då det faktiskt är intressant...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/05 02:32:22
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/05 :  05:46:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jo rör är ju den ultimata komben utifall att man vill ha ett mjukt ljud! Men grejen är som sagt att jag sist vart blåst på rören och en hel del annat som var galet i den rör-förstärkaren. Så det får tyvärr vara. Har lovat tjejen att inga mera pengar ska gå ut över denna förstärkare, utan jag bara får använda dom pengar jag får ut av en försäljning av min Sony-kombination..

Tråkiga är som sagt utbudet här i stan, har ju ingen av dom ni nämnt...*Argh* Nåväl, ska väl iaf ta och masa mej bort för att lyssna på Nad S300. Den finns ju iaf för dema med mina grejor utom CD:n.


Ett par frågor dock: Hur stor klangmässig skillnad är det mellan nya Advantage Thor och Amplifix? Hur pass ljus i ljudet är krellen?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/05 05:49:43
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2004/03/05 :  08:00:52  Show Profile Send andar a Private Message
Det låter som om Electrocompaniet skulle vara något för dig... Varmt ljud med kraft och tryck...
Borde kunna hitta något vettigt på www.audio.no
en ECI-4 kanske skulle kunna vara något eller varför inte en lite äldre kombination för & slut.

GAIS är tillbaka!!!

Edited by - andar on 2004/03/05 08:01:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000