HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äntligen hittat rätt användningsområde för MP3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:50:01  Show Profile Send Sudden a Private Message
"Äntligen hittat rätt användningsområde för MP3"

I BILEN!!

Köpte för inte så länge sedan en bilstereo till min bil, inte så bra grejor men endå för ca 7000 totalt, med slutsteg och bas osv.

Tog mest mp3 funktionen som ett plus, men har nu helt fastnat.
Man hör ingen skillnad på mp3 och okomprimerat när vägbruset och motorljud faller på. Oerhört smidigt med 5 album på en skiva.

/Sudden

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:57:17  Show Profile Send CC a Private Message
Nästa gång som det tjuvas i min bil (vilket händer) så kommer en mp3-spelare att implenteras i bilen, klockrent!

Håller med fullkomligt att är det någonstans som mp3 är rumsrent samt detta med att få med mycket musik på lite utrymme, om än komprimerad, så är det grymt bra! Och nu börjar väl priserna gå ner...

Tänka att få plocka rent bland alla skivor i bilen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AMöller
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:55:19  Show Profile Send AMöller a Private Message
Det kan väl ha sina poänger, men då måste man ju bränna MP3-CD-skivor - förvisso lite snabbare än att spela in kassettband, men ändå. Borde de inte börja med USB-port i bilstereo apparaterna? Jag brukar lägga in vinylskivorna i MP3 speleren (iRiver) men svär ofta åt att utnivån är så låg relativt känsligheten i bilstereons line ingång att man kör slut batteriet i MP3 spelaren på nolltid, + att man får en massa brus av att ha skruvat upp volymen i bilstereon + att både högtalare och hälsa är i fara om man skulle råka slå över till CD eller radio när man skruvat upp för MP3:an. Det skulle vara ganska schysst att dels kunna koppla in MP3 spelaren via USB och dels att koppla in laptopen för att föra in lite musik i ett minne i bilstereon. Bara en tanke.

/A

Maplenoll Athena / SME III-S / Soundsmith Carmen -> Wägner RIAA
Densen B-200+, B-410, NAD 4100, 6100
Dynaudio Audience 52
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:29:14  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Jag tror det är någon som har för dålig bilstereo!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:43:23  Show Profile Send dumbo a Private Message
A_Möller:
Att bränna en skiva med MP3 tar typ 3-5min, om man inte ligger inne med en stenåldersbrännare, då får man, i sämsta fall (högsta bitrate) in typ 6h musik. Med 128kbit/s (räcker till bilen) blir det ju 13h, eller så. Rätt mycket snabbare än kassettband skulle jag vilja säga. :-)

De nya MP3-spelarna som är på gång kommer ju (många av dem iaf) att stödja USB on the Go, vilket gör att man ska kunna föra över filer till/från andra enheter som åxå stödjer detta. Så du får hoppas på att bilstereotillverkarna implementerar detta. :-)
Konstigt att du erfar detta med iRiver dock. Det är ju en av de spelare som har kraftigast utsteg. Kass bilstereo?
Go to Top of Page

AMöller
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:27:01  Show Profile Send AMöller a Private Message
Panasnålic FX-88

Maplenoll Athena / SME III-S / Soundsmith Carmen -> Wägner RIAA
Densen B-200+, B-410, NAD 4100, 6100
Dynaudio Audience 52
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/09 :  18:45:53  Show Profile Send ha a Private Message
A_Möller:

Visserligen inte USB i bilen men PhatBox har löstagbar HD som du tar med in till USB vaggan vid datorn.

http://www.phatnoise.com/products/digitalmediaplayers/index.php
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:22:28  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det finns flera legitima områden . På jobbet, hörlurar rätt in i datorn.
Jag reser mycket, så datorn får stå för musiken på hotell rummet, på långa jobb så brukar jag även släpa på iRivern hörlursförstärkaren och Grado lurarna, samt inte minst min Tivoli PAL som har linje ingång.

Hårddisk till bilen verkar mycket intressant tack för tipset!

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:29:11  Show Profile Send ha a Private Message
Jag är sugen på deras uppgraderade spelare som släpps i sommar. Inbyggt trådlöst nätverk (802.11) - när bilen körs in i garaget och är inom räckvidden för hemmanätverket tankas de senaste MP3:orna automatiskt ner från din dator.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:30:04  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Glömde, på Gymet är det legitimt, de är sponsrade av radio RIX :-(
"man hör inte vad man tänker"
Logna & Martina bör inte omfattas av brottsbalken.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:41:01  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jaa! perfekt ide ! vilken räckvid är det på det trådlösa, jag bor i bostadsghetto 200m från parkeringen.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:51:51  Show Profile Send ha a Private Message
Den officiella specen för PhatBox 2.0 är inte släppt ännu men den visades i Kenwoods monter på CES. Jag skulle dock gissa på 11g.

Hur som helst borde 200 m gå att fixa men en riktantenn om du har fri sikt till bilen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000