HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga till alla på forumet.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:01:23  Show Profile Send Morello a Private Message
Det vore kul att höra vad forumbesökarna har för musivanor.

Hur många skivor finns i samlingen hemma?

Hur många timmar spisas det per dag i snitt?

Hur många skivor köps per månad?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:11:41  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Min musik omfatter alle generer - fra opera til jazz, pop och rock (men inte heavy metal, rapp, techno och hip hop )

ca. 1000 CD
ca. 1500 LP
ca. 120 DVD - heraf 2 stk. DVD-Audio.
ca. 100 LD

Køper pr. måned:
6-8 CD
2-3 DVD
LP'er køber jeg primært brugt (begagnat?). Har lige købt en samling på c.a 50 LP'er for 200,- kroner.

Mvh.


Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:25:01  Show Profile Send macke a Private Message
Cd: cirkus 200st

1-2tim/dag detta kan man säga är snittet, ibland mycket mer eller mycket mindre.

Inköp per månad: ca 3-4/per mån




/Marku
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:46:09  Show Profile Send linkan a Private Message
Cirka 250 LP
Cirka 300 CD
Lyssnar på musik 3-5 timmar på vardagar och uppåt 10-12 timmar på helgerna.

Köper lite sporadiskt men vissa månader blir det 5 CD-inköp och andra månader inga alls.

Linkan
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/06/24 :  19:29:28  Show Profile Send ryst a Private Message
hmmmm
CD: 300+
DVD: 200+
Vinyl: 20+ :)

Musik som gäller just nu
Svenskt: Eskobar; The Ark, The Klerks, The Crash, Sophie Zelmani m.fl
Icke Svenskt: U2, Radiohead, Suede, Starsailor, Hans Zimmer, Klaus Badelt m.fl

Jazz är något som INTE fungerar för min del
Köpandet av musik (CD/LP) har fallit rejält med förmån för film/musik på DVD.
Blir kanske 2 CD/mån och runt 4-5 DVD/mån

Någon LP-spelare äger jag inte längre

Lyssnar på musik från 10min => 24h/dygn



Edited by - ryst on 2002/06/24 19:33:1
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/24 :  20:12:45  Show Profile Send n/a a Private Message
ca 200 skivor kvar, vinyl o cd. Har sålt allt som lät skräp och som ändå aldrig spelades. Var väl några hunda skräpskivor...
Lyssnar nog mest på punk, alt, grunge för tillfället men det varierar. Zelmanis nya gick mycket för ett tag sen. Spelar nästan hela dagarna som bakgrund och finlyssnar på kvällarna.

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  21:16:27  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Det är några 100 st CDskivor...Sen tillkommer ju HF's referensskivor som i många fall kan rädda ett uppslagslöst tillfälligt musikintresse, nån kväll, någon stans i Sverige.

Vinyl är på G in. Får väll satsa lite här och köpa på mig ett knippe LP för att komma igång...


MEN!!! Jag bor inte i en av de tre största världsmetropolerna... Jag har svårt för att hitta cd skivor! Jag har nog inte tid att som vissa av er lägga tid på att hitta 5 intressanta cd skivor skivor i månaden! Nått smidigt sätt att köpa nätet?


Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



Edited by - epkpeng on 2002/06/24 21:41:3
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/06/24 :  21:43:31  Show Profile Send EAR a Private Message
Har ca 150 stenkakor till min vevgrammofon.(detta är sant)
Ca 450 lp
Ca 1300 cd
ca 130 singelskivor
Musiksmaken är väl blandad.Började med 50 - 60 talsmusik och fortsatte med 70 talsmusik typ Pink floyd ,Status qou,BTO Led zeppelin osv Har dock alltid haft intresse av klassisk music totalt ca 250 skivor Även en del Jazz är trevligt.Gillar inte svensktopp
dansband en del hip hop och annat i den stilen.Morello går det att få tag på din Dave Brubeck på nått sett?
Mats

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  21:57:33  Show Profile Send matson a Private Message
CDisar ca 300-400, vinyl (ingen aning) mer än 200 mindre än 400....utspritt i 2 lägenheter....
Pop/Rock skulle jag vilja säga, men det låter ju så grymt trist....
Men okej, Aretha Franklin, Eminem, Stones, Winnerbäck, Jewel, Primal Scream.....aldrig Jazz och aldrig klassiskt. Favvisen av alla plattor är nog London Calling med Clash(just nu alltså). Köper kanske 5 cd/månad i snitt och så mycket vinyl jag hittar, men en del går tillbaks till skivaffärerna(mkt begagnat).

quote:

Nått smidigt sätt att köpa nätet?



http://www.cdon.com/main.phtml?navroot=1&catnav=music
http://www.ginza.se/
Är väl dom 2 vanligaste om man inte har "nischat" sin musiksmak så mycket. Postförskott eller faktura och det har alltid funkat smidigt för mig.

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:15:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

CDisar ca 300-400, vinyl (ingen aning) mer än 200 mindre än 400....utspritt i 2 lägenheter....
Pop/Rock skulle jag vilja säga, men det låter ju så grymt trist....
Men okej, Aretha Franklin, Eminem, Stones, Winnerbäck, Jewel, Primal Scream.....



TJOHOOO! Äntligen en som lyssnar på Jewel!

Har du sett/upplevt nått liveframträdande? Jag har sett lite på VH-1 och nån gång på Mtv... Hon får då min ring på sitt finger utan att be två gånger...


cdon och ginza vet jag om...tack iaf! :)




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:25:06  Show Profile Send matson a Private Message
quote:


Har du sett/upplevt nått liveframträdande? Jag har sett lite på VH-1 och nån gång på Mtv... Hon får då min ring på sitt finger utan att be två gånger...





Nix inget live, såg något "tv-live" på MTV tror jag, men brydde mig inte förrän jag såg att du(epkpeng) skrev så fint om henne på HM.....Hon är ju kanon!
Jag har ju lite länkar till olika skivaffärer, men det beror ju på vad för sorts musik du är ute efter och om du vill köpa utomlands eller i Sverige osv...


matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:32:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jewel är fantastisk. Senaste plattan - This Way - är underbar, om än mer kommerciell och kanske något mindre "äkta" än de andra. This Way har dock 1000-fallt mer äkthet än många andra plattor...
VH-1 hade en StorieTellers med Jewel - den söker jag efter med lupp, pincett, förstorongsglas etc etc utan framgång... :(

Satt just och avnjöt senast HF ref plattan! En hel del godis där! Och då slog det mig att man kan ju be Jan och resten av gänget på HF skicka hit skivorna - som dom ändå säljer!
Klart imponerad av OPUS 3 inspelninge, spår 5 om jag inte tar fel. Opus 3 har då inte låtit så bra tidigare, eller? Skåne-tjejen ger jag klart tummen upp åxå (dock ingen Jewel)...




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:03:24  Show Profile Send Gus a Private Message
Långt till skivbutiken var det ja.Ett ställe att hitta alla sorters musik på är
http://www.gemm.com/

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:14:22  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Jewel är fantastisk. ...

Och då slog det mig att man kan ju be Jan och resten av gänget på HF skicka hit skivorna - som dom ändå säljer!



Fandt lige min eneste plade med Jewel frem - Pieces of You. Fantastisk flot musik. Er hendes andre plader lige så gode?

HF's Reference CD'er kan købes fra vor stand på de store udstillinger i både Danmark og Sverige. Man kan også altid ringe til HF og bestille de ældre plader. De nyeste leveres dog kun sammen med HF.

Mvh.



Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:24:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jan:
Jag menade att ni säljer ju hela albumen med de artister som är med på er Referens skiva. Senaste Ref är ju första 5, 6 spåren klart intressanta!

Jewel har gjort hur mkt som helst. Dock inte såååå mkt som är släppt på CD.
"This Way" är som sagt mer lätttillgänglig men texterna har nära nog samma nerv och allvar i botten! Musiken har inte samma "vis-känsla" (genre visor alltså) som förut utan lite tuffare rockigare, eventuellt mer modern stil. This Way är ett givet köp...

Jag kan skriva spaltmeter om Jewel, tyvärr. Otroligt intressant tjej (född -74). Hon har gjort film och skrivit dikter, varit med på Woodstock mm mm.

Nöjer mig för tillfället med att citera henne:
"I've noticed a belief that somehow optimism lacks intelligence--that optimism must stem from a lack of experience and naïveté. I believe optimism is a choice; cynicism isn't smarter, it's safer. In the press, people are always going to take on someone, and perhaps they'll never get who any of us are. But the fans get it." --Interview magazine, July 1997"

Vad säger man? Världsklass...




Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:47:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:

Jan:
Jag menade att ni säljer ju hela albumen med de artister som är med på er Referens skiva. Senaste Ref är ju första 5, 6 spåren klart intressanta!



Absolut - det er jo hele meningen med Ref-CD! Jeg har købt mange gode plader efter at have hørt enkelte numre på Ref-CD'erne.

Jeg lover dig at investere i flere plader med Jewel!

Hvad med Eva Cassidy? Jeg har alle hendes plader - en fantastisk stemme (der desværre nu er borte) - fantastiske optagelser og musik med sjæl og varme. Absolut anbefalelsesværdig. Start evt. med opsamlingen "Songbird".

Mvh.

Jan Nielsen
Editor HIGHfidelit
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:35:41  Show Profile Send dole a Private Message
  • cd 300+
  • lp 300+
  • dvd 35

  • Hård metal
  • Pink Floyd
  • Lisa Ekdal

lite av varje mao

//dole\\
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:37:40  Show Profile Send dole a Private Message
Hur mycket som spisas.
Hmmm på sommaren 1 timme per dag.
På vintern minst 3 timmar per dag.

//dole\\
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/25 :  01:29:23  Show Profile Send Morello a Private Message
Hej alla!

Kul att så många svarat.

Jag lyssnar mest på jazz och blues.

ska räkna plattorna eftersom jag inte riktigt har koll på hur många som i samlingen.

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/06/25 :  01:54:49  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
CD 300+
LP 300+
DVD 3

Har den senaste tiden liksom Ranefjord försökt minska antalet skivor till att endast innehålla sånt som det lyssnas på!


Musik blir det i stort sett varje dag, men det är ju inte alltid man sitter ned och lyssnar koncentrerat.

I stort sett finns de flesta kategorier representerade, men jag har lite svårt för opera, dansband, avantgard jazz, hiphop och Eminem!

Favisar: Pink Floyd, Supertramp, Styx, City Boy, Beatles, Oscar Petersen, Weahter Report, Toto, Stan Getz, Ravel, Bethoven, Louise Hoffsten, Monica Zetterlund, Queen, Tom Scott, Yes, Niel Young m fl

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Hifitrollet
Member

251 Posts

Posted - 2002/06/25 :  06:47:17  Show Profile Send Hifitrollet a Private Message
quote:

Det vore kul att höra vad forumbesökarna har för musivanor.

Hur många skivor finns i samlingen hemma?

Hur många timmar spisas det per dag i snitt?

Hur många skivor köps per månad?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-





Ca 300 CD.
Ca 150 LP.

Spelar Ca i snitt Ca 2 t/dag, lite mer på vintern och lite mindre på sommarn. Det som spelas mest är bluse och rock.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/06/25 :  08:29:22  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag har faktiskt ca 11000 vinylplattor, det mesta köpt billigt av folk som gick på det där med det perfekta cd-ljudet

Jag har hittills lyckats lyssna på ca 8000 plattor. Jag äger också 523 cdskivor. Dom är genomlyssnade.

Mina huvudspår när det gäller musiksmak är Pink Floyd, Camel, Van Halen, Deep Purple, Marillion. Fast jag skall erkänna att jag även gillar jazzrock och en hel del klassisk musik. Favoriter där är Mahavisnu och Dvorak.

Jag lyssnar helst aktivt dvs jag gör inget annat än lyssnar och njuter. En kopp java eller helst en Lagavulin/Laphroig/Highland park och så höög volym. Som tur är har jag ett eget lyssningsrum som inte stör någon familjemedlem eller granne.

Da
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/06/25 :  09:01:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jag har ;
600 CD
600 Vinyl

Mestadelen av vinyl är Drum n bass, Techno och House,
men även en hel del Trip-Hop, Clapton & Dire Straits.

Jag lyssnar på mycket Clapton, Dire Straits, Paul Mcartney,
Erykah Badu, Portishead, Good Looking Records, Cup of tea,
Bowery Electric etc..

Kort sagt, jag är en trip-hop dåre,
och klubbfreak. Att jag fått mycket av min
clapton smak från farsgubben tycker jag inte
gör nått...

Köpte senast Roy Orbinsson och det är juh en glad gubbe!

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

n/a
deleted

115 Posts

Posted - 2002/06/25 :  09:11:42  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:

Jag har faktiskt ca 11000 vinylplattor, det mesta köpt billigt av folk som gick på det där med det perfekta cd-ljudet
Dan



Hola!

Vi har väl ca 800 CD-album och en stadigt växande CD-R sektion:) Dan köpte nog alla mina gamla vinylplattor på en skivmässa vid förrförra decennieskiftet men jag har i alla fall ett 20-tal LP:s kvar. Ingen svarv dock ... Jag säljer regelbundet av en del album som jag inte spelar så ofta, annars hade CD-samlingen varit minst dubbelt så stor, kvantitetsmässigt. Just nu lyssnas det väldigt lite, mest pga av att det är sommar men kanske också för att anläggningen ser ut som den gör (DV-737/HK3470/KEF Cresta1) i väntan på att den nya surroundanläggningen skall installeras? Anledningen till att den skall installeras är dock pga av mitt allt mindre nöje av s.k. aktivt musiklyssnande, en utveckling som är lite oroande men kanske också ett hälsotecken? Finlyssningsstunderna kommer nog att ske via hörlurar i framtiden, såvida inte intresset för att ständigt sätta mig i tillrätta i mitt sexsiffriga lyssningscentra, och lyssna på hur bra det låter, återuppstår? Just nu ser jag mest fram emot att få uppleva U2 fantastiska 'Elevation 2001'-DVD, eller Depeche Modes nya 'Exciter Tour'-DVD, i femkanal!!!

>>>Only dead fishes flows with the stream<<<
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2002/06/25 :  10:40:55  Show Profile Send Mattias a Private Message
Musik är livet så enkelt är det!

Mitt musiklyssnande hemma är som hos de allra flesta, mindre på sommaren och mer på vintern.

I mina knökfulla billy hyllor finns > 1700 CD-skivor och det är cd som prioriteras för tillfället. Har kring 100 LP men tyvärr ingen bra svarv att åtnjuta dessa på.

Generellt gillar jag musik med analoga härliga och underbara instrument. Det är framförallt jazz, folkmusik, klassiskt och pop som åtnjuts, men är väldigt öppen för nya typer av musik. Igår spontanköptes en flamencoskiva och detta var inget missköp, utan gav mersmak.

Personligen går jag på helst av allt på livekonserter och detta gör jag så ofta jag kan. Är medlem i Justjazz här i Örebro där jag åtnjutit väldigt mycket bra den senaste sesången. För övrigt försöker jag lära mig mer om klassisk musik, bla genom att gå i en studiecirkel. Givande och trevligt att umgås med folk som har samma intresse.

Sådär, nu var det semester!
Dax att fundera och planera om man skall ta ngn tripp till våra trevliga städer, tex Stockholm eller Göteborg. Där det finns mycket musik att åtnjuta.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/06/25 :  11:01:48  Show Profile Send gromit a Private Message
Ca 250 CD
Ca 30 DVD
Ett 20-tal LP (ingen svarv ännu dock...)

Lyssnar kanske 2 timmar per dag i snitt.

Musikensmaken innefattar typ allt utom dansband och Guns n'Roses. Just nu är jag såld på Liquid tension experiment. Jag köper ungefär 1 skiva per vecka och köper gärna skivorna styckvis för att inte någon ska komma i skymundan.

Om jag beställer så köper jag (cd & dvd) i allmänhet från www.play.com som både är billiga och ganska snabba. Dock är skivorna USA-varianter så de kan skilja något mot de som säljs här.

EAR: Brubeck finns att köpa från ovanstående adress.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000