HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inspelningstid?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:04:25  Show Profile Send nurfen a Private Message
Fick hem ett par Canton Karat igår och undrar ungefär hur lång tid det tar tills en högtalare med diskant och mellanregister i aluminium? Går det bra att ha ganska låg volym under inspelningstiden, t ex mitt på dagen när man är på jobbet.. Har folk hemma som vill sova nämligen

Sweetspot är överskattat!

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:14:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
HUvudsaken är väl att elementen rör sig,, Att de mjuknar upp...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:25:36  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Bifogar en lite text som Isodor skrev om inspelning (jag är för lat för att skriva nåt själv):

"Eftersom särskilt högtalarelementens fjädring och kantupphängning har s.k. viskoelastiska egenskaper så ändras materialparametrarna något efter en viss period av mekanisk belastning. Även vissa andra delar av elementen kan också uppvisa viss viskoelasticitet. Egentligen finns det ingenting som säger att inspelning alltid skulle vara till det bättre, annat än att tillverkaren tagit hänsyn till detta vid dimensioneringen av elementen. Personligen tror jag att det finns en viss sanning i att inspelning kan få saker och ting att "sätta sig", men jag tror också att lyssnaren behöver en viss tid att vänja sig vid det nya ljudet. Inspelning av både högtalare och lyssnare m.a.o.

Generellt kan man säga att ju högre belastning (ljudnivå), desto kortare inspelningstid. Brussignaler är att föredra eftersom man på detta sätt "gymnastiserar" elementen i hela frekvensområdet. Se dock till att inte överbelasta högtalarna. Använd därför alltid s.k. pink noise. Om man vill slippa höra låga till mellanhöga frekvenser under
inspelningsperioden kan man koppla ena högtalaren i elektriskt omvänd polaritet ("motfas") och placera elementen i de bägge högtalarna så nära varandra som möjligt. Högfrekvensen kan man ta hand om med ett tjockt täcke över högtalarna."

Dagtid ställde jag ut mina i köket, ställde dom motvarandra med några centimeters mellanrum bara. VIKTIGT! koppla en högtalare motfas och sen la jag filtar över själva högtalarn på toppen så det dämpar det mesta av diskanten. Spelade på lyssningsvolym och lät det gå bara. När man "fuskinspelar" dom så här så dämpas ljudnivå väldigt mycket.

Körde tom så nattetid utan att det störde mig.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000