HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sony SCD-XB770 problem [Lösta]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/01/30 :  21:27:00  Show Profile Send luften a Private Message
Hej, jag har nyligen inhandlat mej en begagnad scd-xb770. Jag vet att den e gammal.. men för 100e(920kr) kunde ja inte tacka nej. =)
Hursomhelst, jag har stött på lite problem, så jag tänkte höra med andra som äger liknande spelare. Den verkar mycket kräsen med skivor, den spelar inget med kopieringsskydd, men även vissa andra skivor så "hittar" den inte. Är det möjligt att lasern behöver putsas? Hur har dom funkat för er andra, funkar kopieringsskyddade skivor?

Tack för svaren!

//air

//air

Edited by - luften on 2004/02/26 20:31:33

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/01/31 :  16:33:18  Show Profile Send luften a Private Message
Hmm, mera problem. Jag upptäcker att den faktist är mycket kräsen med skivor. Typ, hälften av mina skivor (original förstås) så spelas inte alls, den söker å söker, men kan inte hitta startpositionen (tror jag). Dock är den inte känslig för repor, testade en gammal skiva som var mycket repig, och den funkade perfekt. Vad tror ni att detta betyder? Är det lasern som har något fel? Eller finns de nån softa i dessa som kan uppgraderas? Jag kan juh eventuellt lämna den tillbaka ännu, om det är något som är dyrt att fixa.

//air
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2004/01/31 :  17:57:51  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Jag läste att en snubbe på prisjakt's forum har samma program och vad jag förstår så har han köpt den ny. Vi får väl utgå från att det är en kass spelare tyvärr? =(
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/01/31 :  20:56:57  Show Profile Send cabasse a Private Message
Det finns ju beskrivningar av hur man kalibrerar exempelvis XB940 (föregångaren). Kanske kan vara värt att prova (?):
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=17653&whichpage=1&SearchTerms=%2Csacd%2Cxb940

"SONY XB940QS transport adjustments for non-technicians.
This procedure is to correct the situation of a 940 not reading one or more types of disc, and/or not being willing to switch between layers in a hybrid disc. It does not require the case to be opened or any tools used.
The transport used in this QS range player is minimalist at best, and seems eager go out of adjustment from heat, ageing and general use. Performing these adjustments may save you a trip to the service center and a painful wait without music…
Please note that these steps are only for the 940, although other SONY players have a similar procedure. Their steps are contained in their respective service manuals, and I only publish this as the regular 940 manual doesn’t contain them…
Service manuals for all the SONYplayers are normally available at a very fair price from:
http://www.manuals.d2g.com/
The official procedure requires unobtianium test CDs, but I’ve found you don’t need them to get the job done. What you’ll need at hand is:
1/ A single layer SACD-I use any of the early SONY remasters that come in the grey paper sleeve.
2/ A regular CD-It’s best to use an older one, some new ones may have some copy protection BS that messes things up.
3/ A hybrid SACD
4/ And if possible, a double layer SACD-more on that later.
Start with no disc in the tray and the machine OFF.
1/ Put the 940 into Test Mode by doing these steps:
a/ HOLD down the AMS controller knob,
b/ turn the machine ON
c/ and while keeping the AMS held down, PRESS the STOP button.
d/ Let go of everything.
The display will read “Test Mode Menu” if you’ve done this right.
2/ ROTATE the AMS one click clockwise,
“1. Auto Adjust” shows.
3/ PUSH the AMS
“Auto Adj Menu” shows.
4/ ROTATE the AMS two clicks clockwise,
“1. SACD-SL” shows.
5/ PUSH the AMS, the tray opens, and
“Set SACD- SL 12” shows, so load in a single layer SACD.
6/ PUSH the AMS, tray closes, all sorts of things happen, tray opens.
“Remove Disc” shows.
7/ Remove the SACD and PUSH the AMS. The tray closes.
“1. SACD-SL” shows again-and the pure SACD step is done..
8/ ROTATE the AMS one click clockwise,
“2. CD” shows.
9/ PUSH the AMS, the tray opens and
“Set CD 12” shows.
Load in a standard (non CDR) music CD.
10/ PUSH the AMS, again the tray closes…and opens.
“Remove Disc” shows.
11/ Remove the CD and PUSH the AMS. The tray closes.
“2. CD” shows again-so the CD calibration step is done.
12/ ROTATE the AMS one click clockwise,
“3. SACD-DL” shows.
This means it wants a double layer SACD, and I don’t know how to recognise them from markings on the disc itself or it’s packaging. But I read on HiRez Forum that the Hillary Hahn “Brahms/Stravinsky Violin Concertos” (SONY SS89649) is a DL, and it is accepted by the 940 for this test. Using any other SACD I’ve tried here gives an error message.
9/ With this disc, or another known DL, repeat the steps as above.
If you don’t have a DL disc, bypass this step by going to step 10.
10/ ROTATE the AMS one click clockwise, and
“4. HYBRID” shows.
11/ PRESS the AMS and repeat the same procedure as above.
12/ When “4. HYBRID” shows again, you are DONE!
The full technician procedure will be posted on our site sometime as there are more steps, but these are what are needed to solve 99% of the transport problems, and all I really want to translate from Japlish tecno speak at this (or any) time.
Good Hunting, Allen"

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/01/31 :  23:09:40  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Har inte haft några bekummer med min 770. Varken med kopieringsskyddade brända eller halvrisiga skivor.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/31 :  23:51:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dessa spelare verkar i vissa fall behöva kalibreras, dock har jag aldrig haft problem med min xb940.
Däremot kan det ju vara värt att kolla om 770 kalibreras på samma sätt.
Fast lite slarvigt är det väl från tillverkaren att de inte är noggrannare om det nu är kalibreringen det hänger på.

Bravo
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/01/31 :  23:52:02  Show Profile Send luften a Private Message
cabasse: Tack för svaret! Nu har jag åter hopp om att den ska fungera, bara jag skulle komma mej in i testmenyn (funkade inte på samma sätt som XB940), så det gäller väl att leta efter en service manual då till denna modell.

Jensevik: Tackar, då vet jag att den ska spela sånt iallfall.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/01 :  01:13:23  Show Profile Send luften a Private Message
Framsteg, menyn hittad, och den ser ut såhär --> http://www.sit.fi/~nylundj/dload/Sony%20SCD-XB770.xls
Om någon har en service manual, till en liknande modell, eller annars har några aningar om vad menyerna betyder, så är jag tacksam för all information.


//air

Edited by - luften on 2004/02/01 19:03:11
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/02 :  19:23:56  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har då problemet fått sin lösning. Killen som ja köpte den av skickade in den på service Så nu är det bara att vänta på att den kommer tebax...


//air
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/02/03 :  16:07:45  Show Profile Send John a Private Message
Är det nån som vet om kalibreringsmetoden också funkar för xa20es? Blir lite orolig då min för en stund inte ville läsa in skivor i helgen. När den fick svalna lite så funkade det igen... Orolig blir man.

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  17:33:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hoppas det ordnar sig nu "luften".

Bravo
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/03 :  20:30:33  Show Profile Send luften a Private Message
Bravo: Tack för det! Förhoppningsvis hinner den komma till helgen, så får vi se.

John: Testa att gå in i service (test) menyn på den, om det ser ut som på xb940 (högre upp i tråden) så kan du köra autocalibrate, om det istället ser ut som på min xb770 (mitt föregående inlägg, länken) så rekommenderar ja inte att du gör några ändringar själv.


//air
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:04:59  Show Profile Send John a Private Message
Hm.. funkar inte som 940:an (är ju ingen volvo heller!). Avvaktar och ser om problemet blir värre, då får man kanske masa sig iväg till nån servicekunnig

/en john igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/02/04 :  09:40:08  Show Profile Send Mad a Private Message
Nån som kan svara på varför Service Mode inte ens nämns i servicemanualerna? Skaffade mig en servicemanual till min xb940 för att få reda på vad de andra lägena i servicemenyn var för nåt. Där nämner man dock inte ens att ett sånt läge finns, däremot finns det kompletta bygginstruktioner för hela spelaren. Mycket udda...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:15:01  Show Profile Send luften a Private Message
Jaha, då var problemet löst. Efter 22 dagar på service, har dom lyckats reda ut att "läshuvudet" är söndrigt, samt att det kostar 400e (~4000kr) att fixa det. Alltså, man får börja söka sej en annan cd-spelare istället. Tack iallafall för all support som man fått här! Är det någon som kan rekommendera en någorlunda förmånlig, vettig cd-spelare istället? Hur är sonys dvp-900 dvd/sacd spelare? Är ljudkvaliten bra eller dålig i en sådan? (jämfört med en scd-xb7x0) Eller vad skall man sikta in sej på (i samma prisklass). Ioförsej är inte sacd ett krav, eftersom jag inte hunnit köpa några skivor ännu, så andra förslag mottages oxo.

//air
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:24:59  Show Profile Send cabasse a Private Message
Synd, men kanske inte gör så mycket.
Har en XB780 själv och det är ingen bra maskin enligt min mening.
Verkar som om man kapat basen helt under 100Hz.
Min gamla Onkyo DX706 från -92 har en helt annan tyngd i basen.
Tyvärr har den gått ett liknande öde som din 770 så den går bara att lyssna på sporadiskt numera.
Jag kommer inte att köpa en Sony en gång till.
En gång räcker.
Dock kanske dom tyngre ES-prylarna är bättre (?).

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:28:34  Show Profile Send dawen a Private Message
luften: Hur gammal är en sån cd? Jag är inte insatt.

DJ's byter laser i sina skivspelare årligen, men då har de ett helt annat slitage på sina spelare också om man jämför.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:31:00  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har det tagit en oväntad vändning hela grejen!

dawen: modellen är väl ~3-4 år gammal. Den finns dock till salu på några ställen ännu här i helsingfors. Den som jag har är köpt för 1 och ½ år sen.


TILL SAKEN --> Killen som sålde den frågade om jag vill ha tillbaka mina 100euro, eller om jag vill ha 50euro + spelaren, för att eventuellt ta upp saken med sony. Han betalade juh servicekostnaderna oxo, så jag kan tänka mej att han inte gick något på vinst, när han fick 50euro för den. Jag skruvade strax opp den för att se om jag hittade någon åverkan från servicen, nej, inget ser nytt ut. Dags för en test, exakt likadan som tidigare, spelade endast min cardigans skiva bra, det mesta annat hittade den inte. Ok, tänkte det kan juh inte skada att testa service-menyerna nu när jag har manualen! Så, in i menyn, kör [92] "auto-check" som går igenom allting på maskinen. 1/3 SEEK och 1-M SEEK gav ERROR. (dom sakern där det läser skivan) Jaha, det verkade juh inte så lovande. Efter att läst lite mera i service menyn, så måste jag juh bara testa att pilla på lite grejer. Hmm, [22,23]F-BIAS låter juh intressant, pillade lite på detta, kollade i [29]DISP FBData på värdena, ställde dem till 0 allting. Startade om spelaren, tänkte detta är lönlöst. Plötsligt, hmm, varför funkade skivan sådär bra nudå? Testade en annan skiva, visst funkade den oxo. En tredje, jepp. Bestämde mej för att testa kopieringsskyddade skivor, (som var problemet som jag hittade först när jag fick den), ojdå, det funkar oxo bra. In tebax i service menyn, kör [92] auto-check igen, och vad ser man? Jo, den klarar ALLA lägen. Plötsligt sitter jag här med en Sony SCD-XB770 som kostat mej 50 euro (461kr) och spelar alla skivor jag har. Man kan ju undra vad service killarna funderat på i 20 dagars service, med resultatet, läshuvudet sönder.

Iallfall, jag är nöjd med min affär Slutar den att funka, så är det så, den har juh ändå inte kostat mej nästan nånting, men för tillfället är jag ganska nöjd med mej själv!

cabasse: Har inte ännu märkt nånting med att den kapar basen, får testa lite mera efterhand.

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:46:17  Show Profile Send luften a Private Message
cabasse: Kom bara att tänka på dej när kollade i manualen till sonyn. Inte är det så att du råkar ha ställt på 2 Kanaler + sub? Om man (utan cd i spelaren) trycker på <menu> så kan man snurra till <2ch mode> och ställa antingen <2ch direct> eller <2ch + sub>, i det senare fallet så körs basen ut på sub-utgången, även fast man spelar 2 kanals ljud (enligt vad jag förstod av manualen), vilket således betyder att basen INTE körs ut på normala utgångarna.

//air

Edited by - luften on 2004/03/02 15:47:56
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:50:50  Show Profile Send cabasse a Private Message
Nej så enkelt är det inte.
Den är rätt inställd.
Omdöme om 770/780 är rätt likartade om du tittar runt på Internet.
Även Hifi & Musik testade 770 i nr 3 2002 med nedslående resultat.

Mina egna åsikter om 780 stämmer bra överens med:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid=185&zoneid=3

"Bassen er traditionen tro en anelse tilbagetrukket"
Det håller jag med om men man kanske behöver ha nåt att jämföra med för att upptäcka skillnaderna även om dom är förvånansvärt stora.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:32:43  Show Profile Send luften a Private Message
cabasse: ok, säkert är det som du säger. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa min 770 mot någon annan spelare. Dock, så är inte allting frid och fröjd med den, om den varit avstängd en längre tid (1 dygn typ) så verkar den ha glömt inställningarna, dvs, den vägrar spela ett flertal skivor. Efter en omkalibrering så funkar den igen. Dvs, det kommer nog snart in en ny spelare, så då kan jag oxo jämföra dom två.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000