HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga OTL förstärkare (Alan Kimmel) ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:26:52  Show Profile Send Guru a Private Message
Hej !

Efter mycket dividerande fram o tillbaks har jag kommit fram till att det är nog rör som passar mina JmLab electra 915 bäst. Har ju läst en del om Bernts OTL och den verkar rätt ok, så nu är jag sugen att bygga något liknande.

Den jag funderar på är Sweep Tube OTL Monoblock by Alan Kimmel. Någon som vet något om den ? eller kan någon rör guru gå in och kika och säga sin åsikt ?

Länk:http://www.otlamp.com/articles/ak/

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:45:36  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Den har fått en del kommentarer på internet, mest att den är onödigt komplicerad, jag håller med, det är onödigt många komponenter. En sak till, kopplingen är en sk circlotron vilket i sig har en del fördelar men man kan uppnå samma prestanda med en enklare Futterman baserad koppling.

Min tro är att ett OTL steg skall ha så få slutrör som möjligt, (minskar risk för strömrusning) och så få komponenter som möjligt allt för att uppnå bra tillförlitlighet och bra prestanda. Det naturliga valet då är en sk inverterad Futterman koppling,(har lägst utimpedans av alla OTL kopplingar så färre slutrör behövs) + ett enkelt drivsteg.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:52:50  Show Profile Send Guru a Private Message
Oki, finns det någon annan som du kan rekommendera ? Gärna med utförlig byggbeskrivning :)

Mvh
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:28:58  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har inte hittat någon bra koppling med byggbeskrivning och jag vet inte om det finns, det som verkar vara närmast vad som är mitt ideal är nog detta http://www.audiodesignguide.com/otl/index.html men det
är ju ingen byggbeskrivning direkt och de publicerade kopplingarna behöver ganska mycket modifiering för att låta bra, själv har jag knåpat ganska mycket med mitt eget OTL steg som jag tycker är helt OK men jag har ingen byggbeskrivning.

Annars finns ju förstås kopplingarna från Transcedent sound som Bernt har använt.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:09:55  Show Profile Send Guru a Private Message
Oki, jag är rätt ny på detta med DIY men en sån här kan väl inte vara så svår o knåpa ihop ?

Länk:http://www.audiodesignguide.com/my/OTL_version_82_cheap.gif
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:24:44  Show Profile Send Mindless a Private Message
Håller med tubetvr, den där har onödigt mycket komponenter, och så skulle den kosta x antal tusen kronor att bygga medans du kan göra ett enklare steg med samma effekt (likvärdig i alla fall) för mycket mindre pengar. Den du skrev nu senast är inte speciellt svårbyggt och skulle inte kosta s mycket att knåpa ihop.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:37:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alan Kimmel´s Sweep tube OTL har enormt hög effekt pga pentodkoppling. Hur ljudet är på den vågar jag inte sia om. Och komplicerat blir det som sagt. Mina OTLer är triodkopplade, samma lösning på utgångssteget som Rozenblit´s Transcendent T8. Byggbeskrivning på T8 finns i boken "Audio Reality". Den är ju rätt komlicerad den också men inte som Kimmel´s. Själv är jag väldigt nöjd med mina OTLer. På www.tubecad.com finns också mycket att läsa om OTLer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000