HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Blöta upp fanér?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/01 :  09:25:50  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Ni som fanérat era HFLS-1:or, gjorde ni något speciellt för att kunna böja fanéret runt de rundade hörnen? Typ fuktat upp fanéret lite lätt?
Min första fanéring, märks det?

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/01 :  09:42:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Gjorde inget. Bara rullade på. Beroende på faner funkar det bättre eller sämre. Testa med en liten bit att böja i samma radie. Spricker tidigt kanske det inte fungerar så bra på högtalaren heller.
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:05:13  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Ok, tack för tipset! Nåt speciellt kontaktlim som bör användas? Jag hade tänkt köra med UHU Power contact.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/01 :  11:56:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det fungerar utmärkt att fukta lite, då vi fanerade blötte vi på ganska rejält vilket var en nödvändighet att få vårt ganska sköra faner runt avrundningen.

Använd något bra kontaktlim, inte det billigaste du hittar på clas ohlson.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:11:30  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Hur blev det när fanéret torkade, mangew? Föreligger det inte risk för sprickor då fanéret stäcks ut? Eller är det marginellt?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:19:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har inte märkt något sådant på de 4 högtalare jag fanerat, däremot blev det lite spickbildning på första där vi ej blötte först.

Faneret torkar jäkligt snabbt då man fuktar så man får ändå vara ganska snabb i arbetet.

Kan säkert variera beroende på faner, men för vårt Palisander fungerade och var det en nödvändighet att fukta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/01 :  13:54:56  Show Profile Send knabsol a Private Message
Håller precis på att börja fanera själv, har testat lite på spillbitar jag fasat av likadana kanter som hfls1 har. Mitt faner (mahogny 0.6mm) sprack precis i slutet av böjen men med en liten dush med vatten från en blomsterspurta verkade det inte vara något problem. Jag tycker du skall ta det säkra före det osäkra, speciellt om du jobbar med kontaktlim då det är kört om du redan fått på en bit och det sedan spricker i slutet. Lycka till med faneringen!
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/01 :  14:34:58  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Låter som det blir en liten lätt fuktning av mitt 0,6 mm ekfanér innan limningen. Tack för alla värdefulla tips!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:38:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ett tips till er alla förvara fanéret så att det ligger fuktigt t.ex på vinden eller i kallgaraget aldrig inomhus i tempererade rum då detta gör att fanéret spricker och orsaken till detta är att träet har torkat ur och saknar flexibilitet. Om man nu har det förvarat fanéret i garderoben ställ då fanéret utomhus i en papppåse (på balkongen el. liknande beroende på hur du bor) minst i en vecka och i skydd för regn så återgår träet till sitt ursprung. Mörka träslag går att fukta men ljusa kan missfärgas detta beror på tillverkningsprocessen av fanéret.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:31:08  Show Profile Send knabsol a Private Message
Där ser man, antar att det finns lika många sätt som det finns fanerare
Frågade på det lokala finsnickeriet när jag köpte det och han sa att man aldrig ska haft det blött eller fuktigt en längre tid innan då man väl fanerar. Då drog faneret ihop sig när det torkade inomhus limmat på en redan torr (mdf) som inte följde samma "krympning" som faneret och då kunde det spricka ganska lätt. Man skulle alltså "vänja" faneret med den miljö det skulle vistas i innan det fixerades. Men det kanske är stor skillnad på olika träsorter?..detta verkade mest gälla mahogny.
Alla sätt är bra utom de dåliga!

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:36:52  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag är helt inne på knabsol´s linje. Omm an plockar faneret direkt utifrån och sätter på plats kommer det med stor sannolikhet att röra sig.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/02 :  01:53:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Nja vi har vårt inomhus (på mitt förra jobb) men i en lokal utan uppvärmning som följer årets växlingar läs: fuktväxlingar. När man fanérar på en industri så använder man värmelim som aktiveras i fanerpressen vilket gör att fanéren inte rör sig. Det med fuktig fanér skall man ta med en nypa salt då det tunna träskiktet anpassar sig till den fuktighet som råder, men om man skall svepa runt en radie så bör den ha en något högre fuktighet. En annan sak är att man oftast fanérar plana ytor på träindustrin och behöver då inte ta hänsyn till fuktighet och andra väsentligheter utan det är snabba ryck som gäller.

Fanérpressen som jag nämnde innan värmer både lim och fanéren, fanéren värms upp och blir mjukt (de olika bindemedlen) vilket vi inte har möjligheter att återskapa hemma och därmed får vi ta ut svängarna lite för att få ett bra resultat.

knabsol: jag kan hålla med om det finns många sätt, men oftast är det noggrannhet som avgör slutresultatet. Som du nämner så skall fanéret "vänjas" till den miljö vilket mdf görs också då de förvaras tillsamans så uppstår det inte några skillnader.

mangew: den tunna fanérskivan mår inte bra av att ha torkat ut vilket är värre än tvärtom. Anledningen till att det rör sig är att man har inte haft tillräcklig press på ytan vilket gör att det rör sig på alla håll eller att man har för bråttom och vill se hur slutresultatet blev.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:49:56  Show Profile Send knabsol a Private Message
Där ser man..
Kul att det finns så mycket kunnigt folk här! Det låter som du har jobbat en del med detta, vad säger du om olika ytbehnadlingar? Vad tycker olika lim om detta? Finns det någon kombination som är mindre bra? Min mardröm är om man drar på något som gör att limmet löses upp eller släpper men det kanske inte är nån risk?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:52:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag är väldigt förstjust i oljade ytor vilket återspeglar sig i det jag har hemma, mest för att jag tycker att man har träets naturliga skönhet kvar vilket lätt går bort vid lackering. Men lackering har sina fördelar som är bra och underhållsfritt i längden.

På fanér som är limmat med vanligt trälim (kallim) kan man blaska på det mesta men man bör vara försiktig med vattenbaserade lacker då detta kan lösa upp limmet, man kan lägga på flera tunna lager i början och vänta tills ytan har torkat ordentligt mellan varje lacklager.

Olja kan man dra på utan bekymmer men har man i en aktivator t.ex lacknafta el. dyligt kan detta lösa upp kontaktlim om man har otur, men här kan man satsa på ett kvalitetslim som står i mot så fixar det sig.

Vax är en ok ytbehandling men har förmågan att bli smutsig och att damm fastnar i ytan.

Tvålflingor kan man använda om man vill ljusa upp fanéret men då får man vara lite försiktig så man inte löser upp det vattenbaserade limmet. Denna metod har blivit mer populär då man har krav på sig att bli miljövänlig inom träindustrin, träytan blir olika ljus beroende på träslaget och blandas 1:10 delar vatten. Pröva först på spillbit.

MEN det viktigaste är att låta limmet torka ordentligt innan man tar nästa steg efter att man har limmat, minst 24 tim kan man ha som tumregel och ordentlig press på hela fanérytan så minimerar man risken för fel.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rpetersson
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/03 :  07:51:46  Show Profile Send rpetersson a Private Message
Intressant och lärorikt det här.
Bubbel: Du verkar ha god erfarenhet inom det här området, har du (eller någon annan) någon erfarenhet av Danish oil på högtalare? Är det en god idé att slipa med fint sandpapper mellan oljningarna för att "få ner" de resta fibrerna? Kan man polera upp lyster med stålull eller liknande?
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:17:32  Show Profile Send Johannes a Private Message
Ang. diskussionen ovan om att fukta faneret, och om olika limtyper. Jag är ingen expert alls på fanering, men det här är mina erfarenheter:

Först: fanering av ProAc-klonerna. Trälim och bra press (kraftig skiva (> 30 mm) som mothåll och många tvingar) funkar utmärkt! Jag använde bokfaner som legat inne i lägenheten i typ ett halvår, så den var snustorr och mycket sprickkänslig. Med kontaktlim gick det åt skogen, två timmar efter limningen fanns flera längsgående sprickor (> 5 mm breda). Verkar som trälimmet behövdes för att fukta upp träet.

Sen: Jag skulle också testa att fanera ett soffbord som vi tänkt slänga, trälim uteslutet eftersom jag inte har möjlighet att pressa så stora ytor. Och kontaktlim uteslutet eftersom faneren spricker. Men, på bauhaus gav dom mig ett universallim (Universal 406 tror jag det hette, i spruttub), tjockt grått klet som funkade bra, stryks ut med limspridare som vanligt Lätt att arbeta med! Pressa med kavel och sen är det klart!

Slutsats: Varning för sprickor om faneret är torrt. Och testa kanske nåt annat än kontaktlim? Finns mer som funkar, plus att man slipper problemet att det "biter" meddetsamma, när man ska t.ex. skarva.

Och sist: testa alltid på en provbit om man är osäker!

/Johannes
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:48:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Danish oil mmmmm luktar gott skämt åsido är nog det bästa man kan ha även om linoljeligan hävdar annat. Danish oil mörkar ytan något och det beror på någon mineralolja som ingår i mixturen, oljan i sig är slitstark och motstår det mesta som den utsätts för, en kamrat har den på sina parkettgolv där ungarna busar och ännu har jag inte sett något som som kräver omoljning.
Oljan appliceras flödigt (inte rinnande) över ytan efter en stunds torkning kan man ta samma trasa, pensel och stryka den överflödiga oljan till ytan brevid som har sugit till sig oljan, att oljan sugs in olika i träet beror på att trä kan ha olika i hårdhet i ytan även om det inte ser så ut. Men fanér har inte riktigt samma egenskaper då detta har försvunnit under tillverkningen men här får man torka bort det överflödiga annars kan man få något som påminner om en gummerad yta som i sin tur krackelerar . Kan läggas på hur många lager som helst men slipa med 000:ans stålull så blir det ett kanon resultat, när du slipar med stålullen så ta ut hela rullen ur kartongen lägg den på ytan och slipa med hela rullen detta sätt blir bäst och går snabbt, borsta av och det är dags för nästa lager.

Förvara alltid trasan i en burk med skruvlock då det finns risk för självantändning.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000