Author |
Topic |
|
aland
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:42:37
|
Håller sakta men säkert på att bygga upp min nya anläggning. Det blir en flerkanalsanläggning men används även 30% för 2-kanal.
System: Försteg : Yamaha DSP-A1 (ska bytas) DVD/DC : Pioneer DV-717 (ska bytas) Slusteg : Classé CAV-180 Main: : B&W Nautilus 804 Center: : B&W Nautilus HTM-1
Nu har jag några högtalarkablar på prov. Som ni ser nedan så kommer jag inte att satsa en förmögenhet på dessa då jag anser att priserna ska hålla sig till resten av anläggningen. Kablarna är ordnade efter min smak.
1. Audioquest Berdrock "mitt val" (fin mjuk diskant, klart mellanregister och spelar väldigt luftigt)
2. Taralabs Helix 8 (vass diskant, burkigt mellanregister)
3. Taralabs Prism 1000 (vass diskant, tunnt mellanregister)
4. Supra Ply (ligger efter i nästan allt, speciellt luftigheten)
Nu till mina frågor: 1. Eftersom jag tycker så mycket om Bedrocken, gör jag dumt att investera i en kabel nu eftersom jag kommer att byta försteg och cd-spelare? Tänk om det inte alls passar med nästa elektronik? Bra kabel är det iofs.
2. Om man tittar på Audioquest´s hemsida ( http://www.audioquest.com/ ) på denna Bedrock kabel så har den en metallbit runt sig i slutet på kabeln. Jag tycker det är både snyggt och praktiskt då kabeln inte skulle kunna dela på sig. Det liksom låser den. Finns dessa att köpa? Går dessa att eftermontera? Min Bedrock har inte dessa järnbitar, endast krympslang.
-Henrik
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 18:33:20
|
Jag har tidigare haft denna Bedrock-kabel. Var ganska missnöjd med denna.. Matchningen mellan allt för ljus elektronik och B&W är inte alltid bra heller, som i mitt fall. Däremot så funkade den mycket bra hos en vän som hade Infinity/H/K.. Med andra ord; jag tycker du bör vänta med köpet, om du nu inte fått ett bra pris på kabeln. |
kabelskitsnackare
|
|
|
aland
Starting Member
18 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 19:50:36
|
sampix: " Matchningen mellan allt för ljus elektronik och B&W är inte alltid bra heller, som i mitt fall. "
Där har vi delade åsikter (och lyssningsrum) för jag anser inte Bedrock vara någon ljus kabel. Speciellt inte diskanten där problemen brukar uppstå med B&W?!
Sökte efter en kabel som är mjuk men klar i diskanten med ett öppet mellanregister. Där funkar Bedrocken bra mot de andra testade kablarna (i mitt system). |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 20:28:16
|
Mycket möjligt att vi inte har likadana lyssningsrum. Men jag upplevde Bedrock som ytterst jobbigt i diskanten. Förmodligen bara Nordost Blue heaven som hittills varit värre. Observera att jag hade CM-serien,..där kan det säkert skilja en hel del. |
kabelskitsnackare
|
|
|
|
Topic |
|