HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudkaraktär på högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/01 :  15:28:36  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hej!
Är lite sugen på nya högtalarkablar. Undrar om det finns någon här med erfarenheter av NordOst Blue Heaven BW och Purist Audio Maximus BW? Tänkte hänga på någon av dessa på ett par Martin Logan SL3.Hur tycker ni dessa kablar låter?

MVH

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/01 :  15:58:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
NO ljust..
PAM mörkt...

Liite förenklat.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/01 :  16:20:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men rätt ok beskrivning ändå....
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/03/01 :  16:47:33  Show Profile Send must a Private Message
Som en slump så sammanfaller beskrivningen av ljudet med den känslomässiga associationen till kabelns färger. Nordost kabeln är vit med isblå terminatorer. Purist Audio kableln är svart.

Men det kan väl inte ha något samband?
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:11:33  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hur ter sig NordOsten mot Clou cable 310t? Den är försilvrad koppar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:28:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är svart strumpa på Clous kablar. Men inte lika svart som på Purist Audios kablar.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:14:07  Show Profile Send Manga X a Private Message

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:29:22  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det som ska funka är ju samverkan mellan slutsteget och högtalaren, NO blue heaven lär öka luftigheten, göra ljudet rappare medans PA har en tendens att lugna ner ljudet, NO känns mer direkt. Är det rev2?
Lättast är ju som vanligt att prova själv, båda kablarna representerar två vitt skilda teorier och ljudideal.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/03/01 18:30:17
Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:33:43  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Det är rev 2.Dock så söker jag lite rappare, ökad luftighet än vad jag har idag med clou cabeln. Kanske Nordosten är ett bra alternativ. Nu är frågan vad som skiljer cloun mot nordost. Har ej möjlighet att provlyssna nordosten. Värt att uppgradera? Får lägga 1100kr upp vid inbyte.

MVH

Edited by - Christian Lenner on 2004/03/01 18:35:32
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:42:19  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har haft flera olika Clou tidigare, både högtalar och signalkablar, i jämförelse med framförallt NO tycker jag clou är odynamiska, lite hämmade i sin spelstil. Dom passar i spretiga system men alla skärmar dödar dynamiken enl mig. Jag var tveksam till NOs oskärmade kablar men efter att ha lyssnat några dagar så ska jag erkänna att skillnaden är stor och jag blev positivt överaskad.

Edited by - Adagio on 2004/03/01 18:57:13
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:56:23  Show Profile Send Adagio a Private Message
Man blir nästan chockad över alla detaljer och hur enkelt, ohämmat det låter med NO, det här blir lätt till en hyllningssång över NO vilket jag ska försöka att undvika.

Positivt: Dynamik framför allt microdynamik, luftigheten, kontrollen i basen, soundstage.

Negativt: Lite kyliga, vissa vill ha mer BOOM i basen, just Blue heaven kan sakna lite kropp och tyngd, framför allt signalkablarna.

Som högtalarkabel är den bra, gör dig tjänten att prova med NO signal-kablar också, det kan funka med blueheaven men man bör lyssna till red dawn också, skillnaderna är enl mig rätt stora till Red dawns fördel. Red dawn har lite mer tyngd och kropp och ett uns värmeskimmer. Hursomhelst är det en upplevelse att höra vad som händer med ett system när man ställer kranarna på fullt vrid och släpper igenom alla frekvenser, på gott och ont, musiken kommer fram på ett helt nytt sätt.

Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:02:31  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Låter som en bra kabel. Lite av det jag söker. Tycker mina SL3:or spelar mörkt sedan jag satte in nya supra nätkablar. Tar jag bort dem igen så låter det inte lika lugnt. Tror NO kan vara ett bra alternativ. Vad står en Blue Heaven rev 2 2meter med biwire i pris?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:02:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Den andra falangen tycker att NO låter tunnt...

Jag trodde alla kablar skulle ha lådor på magen

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:12:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
I dagsläget 6000 SEK 2x2m enl Lefflers hemsida.

Go to Top of Page

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:34:41  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Hittade en begangnad för 3500:-. Antar att detta är ett bra pris?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:42:37  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är ett bra pris, synd att du inte kan prova dom, som sagt, antingen gillar man NO eller också tycker man dom är för ljusa och tunna. Jag är ju ett fan.

Go to Top of Page

PärR
Member

212 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:52:52  Show Profile Send PärR a Private Message
Om du vill kan du få låna ett par teflonisolerade silverlegerade kablar från Cable Design Technologies i Örebro. Dessa har jag gjort själv. Skall säljas pga nya experiment. Det är en 4-fläta till basen (en för + och en för -), och tvinnad dubbel (en för + och en för -) till panelen. Sitter f.n mellan mitt Levinson 335 slutsteg och Martin Logan SL-3or.

Testa gärna mot vilken annan modell du vill.

Använder f.ö samma kabel till samtliga mina strömkablar. Vill minnas att du också har SL-3 or. Ett tips är att du då löder fast elkabeln på insidan av högtalaren då den enbart är "vikt" kring nätbrunnens lödöron. Upptäckte detta då jag förbättrade filtren i SL:3orna. En i övrigt kanonhögtalare, men det visste du väl redan

Edited by - PärR on 2004/03/02 20:12:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000