HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placering av högtalare planering av akustik förbät
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:36:10  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag har inte varit här på ett tag men nu är det dags för en uppgradering i form av byte av rum. Jag har följt trådar med möblering och akustik men det är så mycket information så jag startar en egen tråd. Alla råd och tips om vad jag ska planera in för akustikförbättringar samt tips om hur jag ska placera högtalarna är väldigt välkomna.



Alla väggar är i lättbetong, takhöjden är ganska låg, golvet är av trä.

Jag har ett par stativhögtalare som förmodligen måste kompletteras med en sub

Just nu lutar jag mer åt alternativ 1 med soffa i lyssningspositionen. En stor bokhylla som rymmer stereon + lite annat tänkte jag ställa efter väggen vid position 2. Bord + en tjock matta 2 x 3 m mellan högtalarna. Tänkte också bryta av hörnet till vänster om högtalarna med något (bygga bort det med någon träkonstruktion). Vad ska jag i övrigt tänka på? Fönster bakom lyssningspositionen täcks med flera gardinlängder, blommor, lite oregelbundet för diffusion. Mellan högtalarna måste tyvärr TVn stå tills jag har råd med projektor eller plasma. För väggen bakom högtalarna har jag gjort en dämptavla för att dämpa reflexer. I taket tänkte jag placera någon slags dämpning för första reflexen. Ovanför soffan kanske jag borde ha nått för diffusering? Är jag helt ute och cyklar eller?

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/02 :  17:19:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle köra på alt 2, mer symetriskt för högtalaren och du kan sitta en bit ut från bakvägg oxå...

/Martin
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:31:57  Show Profile Send CC a Private Message
Alternativ 2! Tveklöst.... Större möjligheter till att labba med exakt placering utav högtalare och din soffa samt bättre akustisk symetri för ljudet... Å så kraftig gardin på fönstersidan!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/03 :  07:30:30  Show Profile Send Per G a Private Message
Krokodilen,
Man kan inte säga att det ena med säkerhet är bättre än det andra. Det som gäller är att prova själv. I rum med en så pass stor öppning (2,65) kan det bli annat resultat vilket gör det ännu svårare att säga vad som är bäst.
Alternativ 1 är värt att prova, eventuellt skulle du prova att flytta högtalarna något mera mot öppningen. Alt 2 verkar vara en favorit hos andra men du skulle kanske prova även på den 3.80 breda väggen.
Lycka till!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/03/03 :  08:52:59  Show Profile Send Conan a Private Message

De akustiskt bästa åtgätderna för ditt rum tror jag skulle vara en tjock, mysig helteckningsmatta på golvet samt att du försöker fixa med att kunna stänga för 2,65-öppningen. Tyvärr är väl dessa båda åtgärder ganska stora ingrepp i boendemiljön - framförallt om du måste kompromissa med en bättre hälft i frågorna. Heltäckningsmattor är inte allerigiframkallande vid normal hushållsstädning (snarare tvärt om), men om någon känner sig kunna övertyga min sambo om detta är vederbörande varmt välkommen att försöka...

Skulle du sedan hamna med högtalarna nära en angränsande vägg tror jag att dämpning av den första reflexen är att rekommendera som du själv var inne på. Akustikpaneler på en eller ett par kvadratmeter blir bra med ev. glasullsskivor under. Lämna alltid en del av väggen bakom högtalarna odämpad!

Runt din lyssningsposition bör du undvika dämpande åtgärder utan försöka få en normal "vardagsrums-känsla". Lite prylar på väggarna blandat med bokhyllor och normalt stoppade möbler brukar duga. Skulle du hamna med din lyssningsplats väldigt nära bakväggen så kan du försöka med att diffusera denna hårt med avsedda akustikpaneler.

Däremot rekommenderar jag dig att vänta med att dämpa takreflexer. Du vinner egentligen inget i förhållandet direktjlud/tidiga reflexer (golvreflexen är oändligt mycket viktigare) och dessutom kan ett dämpat tak leda till diverse konstigterer i stereobild och klangbalans. Dämpning av takreflex bör endast ske efter konsultation av akustikkunnigt folk enligt min mening.

Likaså skulle jag själv vänta med att bryta av hörnet. Enligt min mening är det osäkert om du vinner något på åtgärden och dessutom kan hörnet komma väl till pass i framtiden med placering av subwoofer eller för andra akustikåtgärder som t.ex. basabsorbenter.

Skulle du ändå inte känna dig nöjd med akustiken i ditt rum skulle jag rekommendera dig att anlita en akustikexpert för mätningar och eventuella ytterligare åtgärder. Att efter grundåtgärderna hålla på laborera efter eget tycke och smak kan resultera i klara försämringar istället.

Har du gjort grunderna i lyssningsrumsakustiken så skulle jag tro att du sitter nöjd och kan njuta av den fulla potentialen av din anläggning många år framöver. Ditt rum är stort och inte alltför problematiskt och du kommer nog att uppnå mycket bra resultat med ganska enkla medel.

Därefter följer såklart en svettig tid med injustering av högtalar- och lyssningsplatsjustering, men det är som man säger en annan fråga...

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:09:45  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Martin << Jo tanken har slagit mig också, men i så fall blir det 2 böjträstolar i lyssningspositionen och soffa som i alternativ 1 eller mot den väggen som högtalarna står i alt 1.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2004/03/03 10:17:22
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:12:21  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
CC << tackar Alt 2 ger ju helt klart mer möjligheter att labba med placering, vilket jag givetvis kommer att lägga ner stor tid på hursomhelst. Verkar som alt 2 ska testas först

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2004/03/03 10:17:53
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:16:48  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Per << Tack för dina tips tyvärr är 3.80 väggen inte ett alternativ pga av övrigt möblemang det ska stå ett matsals bord med tillhörande stolar där. Båda alternativen ska provas, så fort jag får tillgång till rummet men det är ett tag kvar så därför är det kul med synpunkter och råd för att lättare kunna planera inköp av möbler och ingrepp

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2004/03/03 10:18:34
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:32:50  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack Conan. Jo heltäckningsmatta har jag fantiserat om, men parketten är bara för snygg så varken jag eller min bättre hälft går nog med på det . Kompromissen blir en 2x3 meter tjock ullrya framför högtalarna + andra mattor i övriga delar av rummet. Öppningen blir nog svår att göra något jag antar att du menar att täcka med något rejält? Det enda alternativet där är i så fall en skjutdörr modell jättestor. Kommer definitvt att vänta med taket efter ditt råd, det var inget som jag egentligen var sugen på, trodde bara att det var mer eller mindre nödvändigt. Jag antar att det är något inte alltför hårt skivmaterial i taket.

Ja just det subwoofer var jag själv inne på och hörnet kan vara den rätta placeringen av den, tack hade jag inte en tanke på .

Vad tror du om alla fönster då som andra var inne på här? det är väl särskilt ett problem vid alternativ 2?

Jepp injusteringen ska göras minitiöst

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD

Edited by - Krokodilen on 2004/03/03 10:34:20
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/03 :  13:22:08  Show Profile Send Woland a Private Message
Alternativ 2 är bäst. Dock måste 5 metersväggen dämpas/diffuseras.
Bra diff. vore fyllda bokhyllor som sträcker sig över hela väggen.
Högtalarna får ju sedan lyssnas in på rätt avstånd från väggen.
Heltäckningsmatta vore ju kanon. Så tjock som möjligt. Naturmaterial
ull t ex, dämpar bäst. Önskar jag hade det själv. Tjocka gardiner du kan dra för framför 4,5-metersfönstret. Dämpning också på väggen motsvarande fönstret.
Ditt rum har förutsättning att bli kanonbra tror jag. Önskar jag själv hade ett rum i din storlek.
Lycka till.

Mvh
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:06:30  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack Woland alternativ 2 verkar definitivt hetast. När du skriver att "Dock måste 5 metersväggen dämpas/diffuseras" menar du då en kombination av diff och dämp, jag trodde att man alltid bara skulle dämpa framväggen?

Det blir som sagt ingen heltäckningsmatta men väl en tjock stor matta framför högtalarna. Tjocka gardiner verkar givet, på motsvarande vägg hade jag tänkt ha antingen en soffa med en "dämptavla" ovanför eller en bokhylla. Jo jag hoppas och tror att jag ska få till det bra

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:34:49  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja, det där är lite klurigt. Man skall nog generellt dämpa större delen av väggen men lämna en bit mellan högtalarna odämpad. Där får man nog experimentera lite innan man blir nöjd.
För övrigt tycker jag du har stora och bra mått på ditt rum, så mycket av de basproblem (stående vågor) som vi andra dras med tror jag du slipper. Kan nog var klokt att diffusera lite bakom lyssningsplatsen också. Vanliga tavlor, bonader, hyllor med böcker duger säkert.
Du har ett problem dock och det är den stora öppningen där basen kommer att slinka ut. Risk också att du får eko från utrymmet utanför öppningen.
Har du möjlighet så täck. Skjutdörr??
Lite mjuka möbler i rummet också gör susen.

Mvh
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/03/04 :  08:37:00  Show Profile Send Conan a Private Message
Krokodilen,

Med den stora öppningen menar jag att bomma för och en snygg skjutdörr borde vara prefekt. Eftersom du sitter och lyssnar i den delen av rummet är nog den största fördelen med att kunna stänga för att störnivån vid lyssningslatsen minskar ordentligt. Utan dörr finns risken att du inte bara hör andra aktiviviteter i huset, men också efterklang från ditt musiklyssnande som "kommer tillbaka". Att ha tyst och lungt inne i sitt lyssningsrum är en ofta förbisedd fråga.

Jag tycker också att alternativ 2 verkar bäst. Det verkar se trevligast ut och dessutom "ser" bägge högtalarna ungefär samma akustiska närmiljö (till skillnad från i alt. 1 där höger högtalare nog kommer att "spela ut" en hel del genom öppningen). Detta borde innebära att du får en bra stereobild och fin balans i klangen högtalarna emellan.

Tror inte att det stora fönstret kommer att bli speciellr problematiskt heller. Högtalarväggen är ganska lång och du kommer säkert att ha nästan en meter till fönstret. Lite fina draperier för fönstret borde göra susen. Det hade varit värre att ha förnstret bakom dig som hade varit fallet i alt 1. Gör bara inte misstaget att spela med högtalarna rakt fram utan vinkla in dom ordentligt mot lyssningspositionen. Du vinner massor vad gäller perspektivkänska och "sweet spot"-bredd samt att du minskar reflexerna från angränsande sidoväggar/-fönster.

Eftersom du har plats råder jag dig att testa och lyssna på resultatet först med inte allt för mycket dämpning på väggarna (ett par rejäla paneler bakom högtalarna vid första reflexen borde faktiskt räcka). Du kan ju flytta ut högtaleriet från bakväggen och därmed slippa tidiga reflexer på så sätt istället för att dämpa. Sedan hade du ju redan funderat på subbas till systemet och då fixar du ju djupbasen på annat sätt.

I lyssningsändan av rummet bör du tänka på att inte sitta för nära bakväggen och inte dämpa utan i behövliga fall diffusera istället. Det ska inte kännas konstigt att vistas i den delen av rummet och det är viktigt att den akustiska signaturen stämmer överens med vad ögonen ser. Ingen dämptavla bakom soffan alltså =0)...

Som sagt, ditt rum borde kunna bli kanonbra för musikåtergivning!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:42:09  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Woland << Jag kommer att bygga två paneler en bakom varje högtalare men lämna tomt mellan, ja tomt blir det tyvärr inte så länge tvn står där .Öppningen är lite mindre än på bilden jag hade mätt lite fel. Diffusering bakom blir det i form av en hylla, skåp matbord, tavla + lita annat.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:57:11  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Conan << Jag kommer inte att sitta så långt ifrån högtalarna så att jag sitter i andra delen av rummet. Det blir en soffa som står mot högtalarna ungefär 3-4 meter från framväggen, så lyssningspositionen blir "innanför" dörren. Jag får se om det går att lösa med en skjutdörr av något slag, det kan bli lite svårt då öppningen ändå är 2.40m (står fel i ritningen). Högtalarna har jag tänkt placera symmetriskt med lika långt till sidoväggarna och dom kommer att ta upp ca 2 meter så har jag ju 1.5m till varje vägg. Som jag skrev i mitt inlägg ovan så blir det förmodligen 2 paneler för däpning bakom respektive högtalare precis som du och Woland föreslår.

Diffusering bakom skrev jag lite om i mitt förra inlägg. Rummet ska funka som vardagsrum också så det blir en hel del andra möbler än bara soffan. så det bör bli tilläckligt dämpat som du säger.

Tack så mycket för alla kloka råd känns som jag har lite bättre koll på läget.


Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:04:20  Show Profile Send Woland a Private Message
Låter bra. Conans tips är värda att ta på allvar, speciellt det han skriver om angränsande rum. Han skriver lite mer utförligt än vad jag har gjort, men vi har nog samma syn på ditt rum. Önskar dig lycka till med det.
TV:n i mitten mellan högtalarna kan du på sikt eleminera med plattskärm istället. Så slipper du reflexer från den också.

Mvh
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:14:08  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Tack än en gång Woland jo ni verkar rörande överens. Jag ska definitvt spana efter någon dörr som kan täcka öppningen men det blir nog svårt att sälja in hos frun . Jo Tvn ska bort men det finns så mycket annat man vill lägga pengar på. Just nu är det ny soffa till lyssningspositionen som ska beställas, en stor ullmatta är inte heller gratis, bokhyllan som ska tjäna som stereobänk + sidoväggs dämpare var rena fyndet åtminstone. Resten av möblerna har vi redan som tur var. Jag lovar att posta bilder och berätta hur det bra det blev i slutändan.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000