HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basmembranet svänger kraftigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:49:13  Show Profile Send krippe a Private Message
Hej!

Har en fråga ang att jag märkt att på vissa låtar jag lyssnar på så svänger membranet på baselementet kraftigt fram och tillbaka. Detta trots att volymen inte är speciellt hög och att det i musiken inte finns någon motsvarande "hörbar" bas som borde ge upphov till så kraftiga vibrationer. Ibland står membranet och skakar fast det knappt hörs någon bas alls från musiken. Bl a på Steely Dan's Last Mall och Pat Metheny's Beyond the Missouri sky (13. Spiritual) har jag uppmärksammat detta. Det ser inte helt hälsosamt ut för baselementen. Vad beror det på och skadar det elementen? Tacksam för hjälp!

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:55:28  Show Profile Send Daniel a Private Message
Vad kör du med för signalkälla?
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:59:25  Show Profile Send goodsound a Private Message
I billjudets värld heter räddningen subsonic-filter Detta beror (väl) på att det finns en massa störningar i inspelningsmaterialet. Hur man får bort det har jag ingen aning om.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:00:50  Show Profile Send krippe a Private Message
Cd-spelare kopplat till integrerad förstärkare (transistor). Har testat olika cd och förstärkare med samma resultat. Om det är något fel på hårdvaran måste det vara högtalarna isåfall, dessa har jag inte bytt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:04:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har märkt det här fenomenet när jag gjort egna inspelningar i min portabla hemmastudio.
Det är något i inspelningen som orsakar detta.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:04:23  Show Profile Send krippe a Private Message
Ok, hoppades väl på att det var i inspelningen och inte i mina apparater "felet" låg

Är detta vanligt/önskvärt/ofrånkomligt i inspelningar?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:05:26  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det låter konstigt. Hade du kört med vinyl så är det enkelt att förklara, men på CD har i alla fall jag aldrig varit med om det. Hoppas att någon kan hjälpa dig.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/02 :  13:11:42  Show Profile Send krippe a Private Message
Ok, tack iallafall Daniel! Vad beror det på när man kör vinyl? Kanske det är ett besläktat problem?
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:34:40  Show Profile Send Anton a Private Message
Har upptäckt samma fenomen på flertalet skivor, samtliga med sk. elektronisk musik.
-Väldigt kraftig signal i området 5-20Hz som ju endast kan höras/kännas i ett väldigt potent system.
I mina små stativare blir det bara fladder, som mycket väl skulle kunna förstöra elementen i en handvändning om man inte ser upp. Det förrädiska är ju att det inte hörs alls, förutom då konen bottnar!
Så ett subsonic-filter vore i bland önskvärt.

/A
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:38:43  Show Profile Send Gottis a Private Message
Jag hadde samma problem med mina Bronze 2or. Kopplade in mina polkar igen o körde samma låtar och dom var tighta, in med bronzarna igen och det blev fladder igen. Har nu sålt 2orna och köpt JMlab 707S i stället och dom är tighta på samma låtar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:21:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med mina inspelningar är förmodligen att jag slarvat med puffskyddet till mikrofonen, som skall dämpa alltför kraftiga tryckstötar som kan ge mycket energi i basområdet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/03 :  09:07:45  Show Profile Send Tomas a Private Message
Det liggermassor med lågfrekvent brum vi inte hör t.ex vibrationer från motorvägar. Detta filtreras vid mixning vanligtvis bort men inte alltid. Hade problem med detta förut i en gammal förstärkare men hade då ett 20Hz filter för att spara högtalarna.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/03 :  09:38:55  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hmmm har aldrig märkt av detta, jag gör ju dock mest MP3 men jag har några kåpta skivor med men på dom finns det inget utöver musiken, är lådan portad eller sluten ? Jag har märkt att membranet rör sej mycket mer på en sluten låda än på en portad, har testat under drift genom att hålla för porten på subben.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:00:37  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Vanligt på demos tror jag. På skivor skall detta filtreras bort i mastringen. En skiva gjorde upphov till detta på mina förra högtalare minns jag, och det var en demo med elektronisk musik.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:32:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
Förstår inte hur signalkällan skulle kunna påverka hurvida elementen svänger..

krippe,
vad är det för högtalare? Audio Vector har jag sett bete sig på det viset som du beskriver.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:15:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Steely Dan och Pat Metheny är väl inte precis deep house/ambient eller liknande. Jag har många plattor med elektronisk dansmusik men aldrig stött på något basfladder. Skumt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:56:25  Show Profile Send Anton a Private Message
Exempel på elektronisk/"modern" som jag har musik där basfladder förekommer: Wyclef Jean, Röyksopp, Sorten Muld, Robert Miles.

Men som sagt, trådskaparen hade ju samma fenomen med annan musik. -Märkligt.

/A
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:13:42  Show Profile Send krippe a Private Message
henricsson: det är ett par hembyggda högtalare designade av Golden Age. 8 tums Thiel&Partner baselement med en resonansfrekvens på 20 Hz. Troligen är det väl kanske som flera sagt att det är lågfrekvent brum/störningar som smugit sig in på inspelningarna.

Edited by - krippe on 2004/03/03 19:26:30
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:23:03  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad kul att någon annan har stött på samma "problem" "eller inte" jag har för mej att det var på någon Michael Jackson låt så blir det svängningar. Det var på den goda Cerwin-Vega tiden med "15 tum" Det måste vara något väldigt lågfrekvent ljud. Därför min basar fladdrade jäklar i det, fast det var nästan helt tyst i låten. "Kanske hundar hör det" nej men allvarligt jag har stött på samma grej. Får aldrig det med mina Canton nu. Om man ser positivt på det? Så är det ett bra sett att kolla att fasen är rätt.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:28:32  Show Profile Send krippe a Private Message
marcus: Cerwin vegas 15-tummare tål nog en hel del fladder skulle jag tro ...däremot blir jag lite lätt förskräckt när jag ser mina små 8-tummare fladdra till så där..
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:01:01  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Sammma problem med Steely Dan's "Two Against Nature".. Speciellt spår sju, Cousin Dupree... Tror att det är någon form av analogsvaj som ligger mycket djupt ner. Den får i princip alla högtalare att fladdra, så det är inte högtalarberoende.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:40:49  Show Profile Send Amatören a Private Message
Smyger in lite försiktigt med två ganska vanliga fel:
1. Högtalarna fel avstämda, prova med att plugga porten med en socka/handduk eller liknande och se/hör vad som händer.
Prova även med längre/kortare port om möjligt. Längre port kan du fixa med ett hoprullat styvt papper som du stoppar in i bef. port. Kortare port vete fan, beror på hur du fäst rören.
2. För klen/klent förstärkare/slutsteg. Ett kraftigt slutsteg kan råda bot på de mest kinkiga högtalare p.g.a. att det kopplar ett "kraftigare" grepp om konerna.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:53:58  Show Profile Send henricsson a Private Message
krippe,

not to worry T&P tål ganska mycket stryk.
Men visst, lustigt att de svänger..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:09:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Amatören: 1. Det har jag faktiskt aldrig testat, kanske funkar. Som sagt har inte problem nu.
2. Nja för klen stärkare hade jag inte, dubbla NAD 216THX bryggade höll järnkoll på
mina 15"tum.
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:40:48  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Just D:s Plast-album har en låt som jag har sett denna effekt på. Det var på den goda tiden när man hade en hembyggd Vega-sub. Elementet schwungade i kanske 5 Hz, såg helsjukt ut.

Kollar man på specarna på förstärkare och cd-spelare så står det ofta att de lirar 20-20000+ Hz. Är detta -3 DB? Varför förmedlas dessa 5 Hz-ljud ut till högtalarna?


- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:48:33  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad sägs om att högtalaren kanske har en oläglig
avstämmning. Detta kan få membranet att arbeta rätt
ansträngt vid vissa frekvenser.

Ibland kan man se, att mellan 30-45hz klarar elementet
en tjugondel av effekten när lådan är felaktigt avstämd.


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000