Author |
Topic |
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 12:49:13
|
Hej!
Har en fråga ang att jag märkt att på vissa låtar jag lyssnar på så svänger membranet på baselementet kraftigt fram och tillbaka. Detta trots att volymen inte är speciellt hög och att det i musiken inte finns någon motsvarande "hörbar" bas som borde ge upphov till så kraftiga vibrationer. Ibland står membranet och skakar fast det knappt hörs någon bas alls från musiken. Bl a på Steely Dan's Last Mall och Pat Metheny's Beyond the Missouri sky (13. Spiritual) har jag uppmärksammat detta. Det ser inte helt hälsosamt ut för baselementen. Vad beror det på och skadar det elementen? Tacksam för hjälp! |
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 12:55:28
|
Vad kör du med för signalkälla? |
|
|
goodsound
Member
232 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 12:59:25
|
I billjudets värld heter räddningen subsonic-filter Detta beror (väl) på att det finns en massa störningar i inspelningsmaterialet. Hur man får bort det har jag ingen aning om. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:00:50
|
Cd-spelare kopplat till integrerad förstärkare (transistor). Har testat olika cd och förstärkare med samma resultat. Om det är något fel på hårdvaran måste det vara högtalarna isåfall, dessa har jag inte bytt. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:04:01
|
Jag har märkt det här fenomenet när jag gjort egna inspelningar i min portabla hemmastudio. Det är något i inspelningen som orsakar detta. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:04:23
|
Ok, hoppades väl på att det var i inspelningen och inte i mina apparater "felet" låg
Är detta vanligt/önskvärt/ofrånkomligt i inspelningar? |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:05:26
|
Det låter konstigt. Hade du kört med vinyl så är det enkelt att förklara, men på CD har i alla fall jag aldrig varit med om det. Hoppas att någon kan hjälpa dig. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 13:11:42
|
Ok, tack iallafall Daniel! Vad beror det på när man kör vinyl? Kanske det är ett besläktat problem? |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:34:40
|
Har upptäckt samma fenomen på flertalet skivor, samtliga med sk. elektronisk musik. -Väldigt kraftig signal i området 5-20Hz som ju endast kan höras/kännas i ett väldigt potent system. I mina små stativare blir det bara fladder, som mycket väl skulle kunna förstöra elementen i en handvändning om man inte ser upp. Det förrädiska är ju att det inte hörs alls, förutom då konen bottnar! Så ett subsonic-filter vore i bland önskvärt.
/A |
|
|
Gottis
Member
89 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:38:43
|
Jag hadde samma problem med mina Bronze 2or. Kopplade in mina polkar igen o körde samma låtar och dom var tighta, in med bronzarna igen och det blev fladder igen. Har nu sålt 2orna och köpt JMlab 707S i stället och dom är tighta på samma låtar. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:21:17
|
Problemet med mina inspelningar är förmodligen att jag slarvat med puffskyddet till mikrofonen, som skall dämpa alltför kraftiga tryckstötar som kan ge mycket energi i basområdet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:07:45
|
Det liggermassor med lågfrekvent brum vi inte hör t.ex vibrationer från motorvägar. Detta filtreras vid mixning vanligtvis bort men inte alltid. Hade problem med detta förut i en gammal förstärkare men hade då ett 20Hz filter för att spara högtalarna.
MVH |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:38:55
|
Hmmm har aldrig märkt av detta, jag gör ju dock mest MP3 men jag har några kåpta skivor med men på dom finns det inget utöver musiken, är lådan portad eller sluten ? Jag har märkt att membranet rör sej mycket mer på en sluten låda än på en portad, har testat under drift genom att hålla för porten på subben. |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 10:00:37
|
Vanligt på demos tror jag. På skivor skall detta filtreras bort i mastringen. En skiva gjorde upphov till detta på mina förra högtalare minns jag, och det var en demo med elektronisk musik. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 15:32:46
|
Förstår inte hur signalkällan skulle kunna påverka hurvida elementen svänger..
krippe, vad är det för högtalare? Audio Vector har jag sett bete sig på det viset som du beskriver.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 18:15:13
|
Steely Dan och Pat Metheny är väl inte precis deep house/ambient eller liknande. Jag har många plattor med elektronisk dansmusik men aldrig stött på något basfladder. Skumt. |
Hifiarkeologen |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 18:56:25
|
Exempel på elektronisk/"modern" som jag har musik där basfladder förekommer: Wyclef Jean, Röyksopp, Sorten Muld, Robert Miles.
Men som sagt, trådskaparen hade ju samma fenomen med annan musik. -Märkligt.
/A |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 19:13:42
|
henricsson: det är ett par hembyggda högtalare designade av Golden Age. 8 tums Thiel&Partner baselement med en resonansfrekvens på 20 Hz. Troligen är det väl kanske som flera sagt att det är lågfrekvent brum/störningar som smugit sig in på inspelningarna. |
Edited by - krippe on 2004/03/03 19:26:30 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 19:23:03
|
Vad kul att någon annan har stött på samma "problem" "eller inte" jag har för mej att det var på någon Michael Jackson låt så blir det svängningar. Det var på den goda Cerwin-Vega tiden med "15 tum" Det måste vara något väldigt lågfrekvent ljud. Därför min basar fladdrade jäklar i det, fast det var nästan helt tyst i låten. "Kanske hundar hör det" nej men allvarligt jag har stött på samma grej. Får aldrig det med mina Canton nu. Om man ser positivt på det? Så är det ett bra sett att kolla att fasen är rätt. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 19:28:32
|
marcus: Cerwin vegas 15-tummare tål nog en hel del fladder skulle jag tro ...däremot blir jag lite lätt förskräckt när jag ser mina små 8-tummare fladdra till så där.. |
|
|
Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare
238 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 20:01:01
|
Sammma problem med Steely Dan's "Two Against Nature".. Speciellt spår sju, Cousin Dupree... Tror att det är någon form av analogsvaj som ligger mycket djupt ner. Den får i princip alla högtalare att fladdra, så det är inte högtalarberoende. |
//Jonas Ljudmakarn http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 20:40:49
|
Smyger in lite försiktigt med två ganska vanliga fel: 1. Högtalarna fel avstämda, prova med att plugga porten med en socka/handduk eller liknande och se/hör vad som händer. Prova även med längre/kortare port om möjligt. Längre port kan du fixa med ett hoprullat styvt papper som du stoppar in i bef. port. Kortare port vete fan, beror på hur du fäst rören. 2. För klen/klent förstärkare/slutsteg. Ett kraftigt slutsteg kan råda bot på de mest kinkiga högtalare p.g.a. att det kopplar ett "kraftigare" grepp om konerna. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 20:53:58
|
krippe,
not to worry T&P tål ganska mycket stryk. Men visst, lustigt att de svänger.. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:09:39
|
Amatören: 1. Det har jag faktiskt aldrig testat, kanske funkar. Som sagt har inte problem nu. 2. Nja för klen stärkare hade jag inte, dubbla NAD 216THX bryggade höll järnkoll på mina 15"tum. |
|
|
Zvampen
Member
75 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 09:40:48
|
Just D:s Plast-album har en låt som jag har sett denna effekt på. Det var på den goda tiden när man hade en hembyggd Vega-sub. Elementet schwungade i kanske 5 Hz, såg helsjukt ut.
Kollar man på specarna på förstärkare och cd-spelare så står det ofta att de lirar 20-20000+ Hz. Är detta -3 DB? Varför förmedlas dessa 5 Hz-ljud ut till högtalarna?
|
- It's getting hot in here... |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 09:48:33
|
Vad sägs om att högtalaren kanske har en oläglig avstämmning. Detta kan få membranet att arbeta rätt ansträngt vid vissa frekvenser.
Ibland kan man se, att mellan 30-45hz klarar elementet en tjugondel av effekten när lådan är felaktigt avstämd.
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
Topic |
|