HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Märklig frekvensgång hos TB element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:13:02  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Hej!
I senaste beställningen från Kanada köpte jag två st W6-789S och två 28-847 för att använda i en rundstrålande högtalare. Nu har jag dessutom skaffat LspCad och lyckats få igång en fungerande mätutrustning.
Problemet är att elementen inte alls mäter lika linjärt som TB uppger(efter 30 timmars hård inspelning). Är det någon annan som har kommit fram till något liknande?

Sitter bakom en kraftig brandvägg just nu men kan posta mätresultat ikväll.

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/03/02 :  17:49:52  Show Profile Send celef a Private Message
det är inte alls ovanligt att tonkurvorna skiljer sig åt, mkt beroende på skillnader på baffeln vid de olika mätningarna samt mängden rippelreducering eller "smoothning"

sound pollution
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:10:59  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
1/6dels oktavs "smetning"!
Här är W6-789:

Att den ej går så djupt är förstås beroende på att den ej sitter i någon baffel, men likheterna med Tangbands kurvor är få.
http://www.nuera-acoustic.ca/products/datasheets/w6-789s.jpg

Och här är W4-657S(dock ej inspelad)

Och så här ser det ut hos TB:
http://www.tb-speaker.com/detail/w4-657s.htm

År det någon annan som har fått liknande resultat?

Edited by - Magnus Lindqvist on 2004/03/02 21:14:15
Go to Top of Page

H Audio
Hazard Audio

52 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:18:10  Show Profile  Visit H Audio's Homepage Send H Audio a Private Message
Tjena Hejsan!!!

Jag återkommer innom kort med mer info om detta!!!

Jag har idag lämnat in ett antal element för uppmätning av parametrar och frekvensgång...

Jag tycker att det är dax för en oberoende uppmätning av SAMTLIGA parametrar på samtliga element.

Ha det gott så kanske jag fått svar efter helgen..
Dock brukar han inte vara snabbast i världen men jag skall jaga på.

Roger Edvinsson
H AUDIO
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:43:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
D-S-T (Vifa/ScanSpeak/Peerless) mäter ju i oändlig baffel. Så även TB kanske?
Det är nog baffeldiffraktionerna som spelar ett "spratt" i dina mätningar MagnusLindqvist.

Mäter du utomhus/i ekofritt rum?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/03/03 :  08:06:27  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Roger!

Jättebra initiativ! Om det dessutom finns möjlighet att lägga ut filer med amplitud o fas på nätet kommer många att bli dig evigt tacksam!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:13:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Roger, finemang....hoppas det blir inspelade element!

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ronny.L
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:52:41  Show Profile Send Ronny.L a Private Message
Hej
Jag har också provat att mäta lite.
1st TB 3w871 i 20 cm lampglob av plast målad med stenskottsskyddsfärg in och utsida fyld med vanlig byggisolering.
mäter i mitt datarum, klotet står på ett par ligande hörlurar på min hp skrivare. micken är en liten slipsmick som är fast tejpad på en burk som står på 2 babyleksaker på en tejp rulle(ingen vaker syn synd att jag inte har en digital kamera) jag vet att deta är helt fel men det är kul att prova lite. mäter på 5 cm avstånd med auto level(väldigt högt!!). hur som hälst tycker jag att det ser bättre ut än vad det låter...


Edited by - Ronny.L on 2004/03/03 16:55:56
Go to Top of Page

Ronny.L
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:26:19  Show Profile Send Ronny.L a Private Message
10 cm från kanten på elementet till micken med lite lägre volym(för mycket distortion i föra mätningen)


Edited by - Ronny.L on 2004/03/03 16:56:51
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/03/03 :  12:42:48  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Jag kan tyvärr inte se några kurvor!
Jag mätte också W3-871 och kan posta resultatet ikväll.
Go to Top of Page

Ronny.L
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:37:57  Show Profile Send Ronny.L a Private Message
en freeair på 3cm. det blir inte bra med micken längre bort.

Go to Top of Page

H Audio
Hazard Audio

52 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:54:40  Show Profile  Visit H Audio's Homepage Send H Audio a Private Message
Tjena Hejsan!!!

Jag lämnade 2 uppsättningar av varje modell så att han kan leka och mäta på den ena medans den andra spelas in..

Men som sagt så är det en långsam fillur (kanske därför vi går så bra ihop...lika par leka bästa) så vi får se vad som hänt efter helgen...

Ha det gott

Roger Edvinsson
H AUDIO
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:32:09  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Kanon Roger!
Ronny, så här ser W3-871 ut hos mig, utan baffel och 5cm mellan mik och element:

/M

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:44:12  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad mäter ni med för program?
är det lätt eller svårt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:24:04  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
Programmet jag har är LspCAD, är relativt lättanvänt men eftersom jag precis har kommit igång med mätningarna har jag mycket kvar att lära.
Mätmikrofon: Behringer ECM8000
Förförstärkare: Behringer Shark110

Edited by - Magnus Lindqvist on 2004/03/04 12:21:09
Go to Top of Page

Ronny.L
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:54:54  Show Profile Send Ronny.L a Private Message
jag använder LSPlab 2.20 finns som demo
ftp://gsw:gsw@82.182.100.20
lätt att mäta men man vet ju inte hur bra mick man har så man får ta mätningarna med en nypa salt.men det är jätte kul att leka med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000