HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bra snygga högtalare till bra pris
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:42:45  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag har en sådär halvbra stereoanläggning. En sony-receiver på 4x40 watt, en kodak (ja kodak!) cd-spelare och ett par 2-vägs högtalare av märket Briklin.
Jag har varit rätt så nöjd med det förut. Tyckte det lät rätt så bra faktiskt....
Sen jag av någon anledning köpte mig ett par lurar (grado SR80) och det är väl efter att ha lyssnat på dom som jag ändrat åsikten totalt om ljudet ur stereon. Det låter inte alls så trevligt längre. Grumligt, otydligt o utsmetat. Har man lurarna på sig o sen tar av dom för att jämföra låter det typ som om högtalarna stod bakom väggen nånstans o brummade lite. Tänka sig att man kunde tycka det lät rätt så bra förut..... Vet inte om detta berättar hur bra lurarna är eller hur dåliga högtalarna är...tror nog mer på det senare...
Så min undran e om ni kan rekomendera några sjyssta högtalare till min receiver. Jag är student o hade inte tänkt satsa på nån riktigt bra stereo förrän man börjar få lite lön o tala om... Men ett par högtalare som iaf kan prestera någorlunda klart ljud. Kanske i prisklassen 2000-4000 kr nånstans... Alla tips mottages tacksamt!
MVH Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/01 :  17:49:13  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Golvare eller stativare?

Ett par bra golvare, som jag själv äger är Heco Mythos 500. Kostar ~4500 på hembiobutiken.com. De är så billiga eftersom det är en 2-4 år gammal serie. Mycket bra högtalare för det priset.

Trots vad alla säger om Proson/JWS så har de gjort en del riktigt bra högtalare om man jämför med vad dom kostar.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/01 :  18:06:34  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hade nog tänkte mig golvare..tror ja... men får man bättre ljud med stativare till typ samma pris, så kan ju de va intressant även de...
Den högtalarn du tipsar om verkar ju helt ok..kanske lite i dyraste laget ändå...5000 kr e nog lite över budget :/

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:04:08  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Kolla hifi-klubbens B&W DM303 eller DM601. När du ändå är där så kan du även kika på Gale-högtalarna om du måste ha golvare. Kolla t.ex. 3040:an. Har själv haft hemma ett par Gale-stativare och det lät väl ärligt talat inget vidare här, men hos polaren som äger dem låter de faktiskt riktigt bra med tanke på priset.

Tänk på att du lånar hem och testar innan du köper, så att det verkligen blir bättre än det du hade tidigare.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:07:35  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle defintivt rekommendera dej B&W601S3. väldigt snygga högtalare och mycket väljudande.Kräver heller inte så mycket effekt för att sjunga ut! Tänck dock på att stativ kostar minst runt 1.000kr utöver priset på högtalare.


Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/01 :  20:42:46  Show Profile Send masur a Private Message
Din receiver verkar inte speciellt kraftfull så du lär behöva lättdrivna högtalare. B&W tror jag är för krävande för att vara fungera på bästa sätt. Du riskerar att hamna i en ond spiral där högtalarna avslöjar brister i elektroniken. Gale verkar vara lättdrivna men det finns andra alternativ. Celestion F30 är ett sådant. JPW 203 och Mission M33 är två andra lättdrivna alternativ som skulle kunna fungera bra. Fast du måste ju provlyssna innan köp.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:16:21  Show Profile Send ninja a Private Message
Eller Proson:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26162
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:40:07  Show Profile Send edison a Private Message
PÅ det mittre 80-talet sålde vi "Briklin"-burkar där jag då jobbade.
"Stora & billiga = många vill köpa" var visan då, och den visan spelas ännu här och var, men idag låter det oftast bättre ur billigburkarna än vad det gjorde då.

Inte lät "Briklin" bra, oavsett förstärkare...med andra ord:
Det mesta du hittar idag låter mkt bättre, inkl. många av Prosons/JWS modeller (Jag har bara hört ett par av "Proson"-modellerna, som inte längre görs, men dom var mkt bättre än alla "Briklin" jag hade förmånen att lyssna på när det begav sej)





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:38:43  Show Profile Send n0p a Private Message
Celestion F 30: Vinnarna i HiFi & Musiks test feb 2002. 3 vägs, 90 dB, 8 ohm, titandiskant, biwire. 90x19x 27 cm. Vikt 13 kg. - Citat HiFi & Musik: "...Celestion var helt klart den mest allsidiga och neutrala. Det positiva intrycket förstärktes också av att högtalaren hade ett mycket rent och luftigt ljud med fin detaljkärpa och precision.". "En vinnare helt enkelt."

Kostar 3 000:-
Källa: http://www.hifi-punkten.se

Har dock inte själv lyssnat på dem, men om jag skulle shoppa i den prisklassen skulle jag försöka få höra på dem.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:40:26  Show Profile Send niklas a Private Message
Hej!

Tycker du ska försöka satsa på begagnat. Får så mycket mer för pengarna. Personligen gillar jag Dynaudio 40/42, men det är inte alls säkert att du gör det så provlyssning är ett måste.

Sen kanske du skulle fundera på att uppgradera förstärkeriet...?

Lycka till!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:15:35  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Hittar du något intressant som är beg. så finns det lite att tjäna. Fast det gäller att man kan sin sak och har hållt på med hifi ett tag. Jag tycker själv det är ganska knepigt med beg. köp eftersom det finns så lite information om sakerna.

Lite dyrare stativare kan låta förvånandsvärt bra. Man blir ofta lurad av att små saker spelar sämre. Något som jag själv har fått erfara.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:37:32  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Tack så jättemycket för alla tips! Ska sätta mig o jämföra alla olika, det är ju halva nöjet :) Synd bara man inte kan provlyssna genom att bara trycka på en knapp....

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/10 :  09:58:27  Show Profile Send dumbo a Private Message
Du kanske redan varit och handlat men...
Jag frågade, för ett litet tag sedan, efter billiga högtalare med hyggliga/bra prestanda åt et kompis och blev då föreslagen Audio Pro Focus SA-4 och kan väl säga som så att jag blev mycket positivt överraskad över hur de lät för den billiga penning de kostar (min kompis betalade 1500kr).
Så jag skulle, utan att ha hört några andra av Audio Pros högtalare, nog ändå tycka att det kunde vara värt att kolla in dem. De har fått rätt bra omdömen på olika håll och är relativt prisbilliga. Verkar ge mycket för pengarna.
Golvmodellen i samma serie som SA-4 (SA-5) kostar 3500kr som billigast, enl pricerunner. De är ju relativt lättdrivna åxå. http://www.audiopro.se

Edit: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24427

Edited by - dumbo on 2004/03/10 10:00:34
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:17:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Kef q1, högtalaren jag sitter med, blir såklart mitt förslag. Köpte mina snäppet billigare än nypris hos apparat.se- 2800:- istället för 4000:-.

Hur låter Q1 då?
Med cyruselektronik blir dessa högtalare mycket detaljerade utan att vara ljusa eller vassa, vilket passar mina betongväggar. Burkarna har en bra förmåga att "försvinna" i ljudbilden , som förövrigt levereras med både bra bredd och djup. Dynamik och rapphet finns där med. Helt klart en för min smak och mitt rum/system en komplett högtalare som gör mycket bra. De går inte lika djupt som golvare men i mitt rum blev detta endast en förtjänst då jag fick resonanser i basen tidigare. Test av Q1 (i nån engelsk hifi-tidning) hittas på reference audio´s hemsida.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:26:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ett par gamla Opus3 Credo eller Chorus kanske kan vara något.

De här tex. (inte jag som säljer)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=2525


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  13:37:50  Show Profile Send sampix a Private Message
Vilken affär säljer Kodak-cdspelaren?

Varför inte ett par Wharfdale Diamond?
Ligger gott och väl inom din budget och dessutom är det golvhögtalare, så du slipper ett dyrt stativ. Mycket spelglada på ett litet engelskt vis.
Löjligt prisvärda för sitt ringa pris

Annars är B&W601S3, som någon tidigare skrivit, ett mycket bra alternativ. Om än dyrare. Tror inte det ska vara några problem för din förstärkare..
Lycka till!




kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000