HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpning av cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:22:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Har en cd-spelare på ingång som jag tänkte dämpa så gott det går.
Vilket material(självhäftande "mattor")lämpar sig bäst?
Jag har sett de som finns till högtalare på bl a hifikit, men även vibrationsdämpande mattor på biltema skrikdämpare tror jag de hette..
Någon som vet något bättre, detta är första gången jag ger mig på något sådant.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:31:29  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Har själv dämpat med bitumen
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  01:01:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
bitumen, sen kan du kladda alla kanter mm. med plastilina och kanske om du känner dig audiofilisk köra blue-tac på alla kandensatorer.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/01 :  02:28:53  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
ska man även dämpa på fasta delar av mekaniken etc? Tror även att jag ska koppar-skärma allt vad jag är värd. Sen blir det förståss op-ampar från lcaudio eller rent av ett ZAPfilter och ny klocka.....
Det borde ju tillsammans med allt annat lyfta ljudet en aning....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/01 :  16:00:42  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
ja!! skärma
skärma med järn också för att få bort störningar från magnetfält!

dämpa allt som kan vibrera(allt)


Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:40:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag nöjer mig nog med koppar =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:19:28  Show Profile Send edison a Private Message
Förutom det redan föreslagna har jag en detalj att läga till:
Dämpa locket med tex en tillskuren MDF-bit så stor du kan få dit, fäst den med bitumenet mellan den och locket.Skruvar du den måste du iofs göra hål men det kan ju göras snyggt med lämpliga skruvar/muttrar.

Hade en gammal Kodak/Philips Cd (Photo-CD om nån minns det...) och gjorde den tyngre och lite mindre vibrationsbenägen på beskrivet sätt, dock slarvade jag lite och använde inte en MDF utan en simplare (=lättare) träbit, av lockets storlek, samt bitumen.Lät lite bättre, om än inte ngn kraftig förbättring.

Har du en bra spelare så kan en slik modifiering i alla fall bara göra gott, sämre lär det inte bli...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:20:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tack för tipset, men så långt kommer jag inte att gå att jag fäster mdf i lådan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  17:26:20  Show Profile Send luften a Private Message
Nu väcker jag väl en död tråd men lika bra det som att skriva ny om samma sak. Var kan man inhandla bitumen eller liknande dämpningsmatta? Finns det något på elfa, biltema, clas ohlsons eller liknande? Tänkte dämpa min dvd963sa lite, så jag slipper höra ljudet av den.

//air
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/22 :  18:22:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Hifikit har.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:40:35  Show Profile Send luften a Private Message
mayday: Jo, jag såg det. Men om man beställer därifrån, så blir ju frakten lika mycket som kostnaden för produkten, eftersom jag inte för tillfället har behov av något annat därifrån. Har du köpt din därifrån? Vilken tjocklek?

EDIT: Stavfel.

//air

Edited by - luften on 2004/04/22 19:41:24
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:44:18  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag köpte den tunna varianten. Men jag köpte ju annat samtidigt. Tror biltema har oxå.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  19:52:50  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har sökt i biltemas katalog, men inte hittat någonting. Biltema finns ganska när där jag bor, så det vore bra om dom hade. Eventuellt elfa oxo, för därifrån kommer jag snart att beställa lite annat, men där hittade jag inget heller.

//air
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/04/22 :  20:22:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag köpte mina dämpmattor på Micro. Smältfolie eller nåt i den stilen hette det...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/04/22 :  22:41:36  Show Profile Send mac a Private Message
Mekonomen brukar ha.

/Marcus
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/22 :  23:16:34  Show Profile Send luften a Private Message
Tack för svarena! Men... varken micro eller mekonomen finns ju här i finland. Säkert finns det nog någon här i Helsingfors som säljer sånt där oxo, bara man skulle hitta dem vill säga. Jag får väl ge mig ut och leta nån dag.

//air
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/23 :  02:50:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Biltema ligger ju utanför Vantaa, vägen till Porvoo.

Där har jag handlar allt möjligt.


Mvh

En finne

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/04/23 :  09:16:02  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Kanske måla innsidan med "Peakoff" eller vad det heter som
man annvänder i bilar?
Har själv funderat över att dämpa själva skivsläden med nått,
dom brukar vara ganska plastiga.............

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/04/27 :  12:20:34  Show Profile Send luften a Private Message
MaxMartin: jo, jag känner nog till det. Men, dom har inget sånt i sin katalog iaf.

Nu har jag dock handlat "bitumen" åt mej. En vacker bit på 1m x 1,2m x1,5mm , till priset 21€. Detta var nämligen enda storleken dom hade. Detta hittade jag på "Teollisuus Etola" i Herttoniemi. Nu blir det dämpande då för hela slanten, det lär ju räcka till ett antal spelare i framtiden oxo.

//air
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000