HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Clarity - klass D slutsteg klar för leverans...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:07:42  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Audacia Audio har nu färdigställt Clarity - ett klass D steg som i 8 Ohm levererar 125W per kanal. Med möjlighet att biwira, - RCA eller XLR ingångar, mycket skickligt tekniskt och hantverksmässigt utförande inkl. ett chassis i aluminium och stål vågar vi påstå att Clarity kommer bli mångas favorit.

Clarity - front


Clarity - bak


Vi hoppas du har möjlighet att provlyssna till Clarity om du söker en ny förstärkare.

Kontakta oss eller www.hiend.se

mvh, robert


  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:33:12  Show Profile Send hjort a Private Message
Vad kostar det här tjusiga bygget?
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:41:00  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
quote:
Vad kostar det här tjusiga bygget?


15 000:- ligger det på, och går även att få med svart front om så önskas.



Måste Provlyssnas!

Mvh Patrik
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:47:28  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Finns det även med den större Icemodulen..?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:58:09  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej CH,

den större modulen kan levereras på begäran. Anledningen till att 125W modulen används generellt, är för att den låter bäst - speciellt i diskantområdet.

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:23:00  Show Profile Send Pontan a Private Message
Detta är ju den läckraste skapelsen på länge!!

Ser med spänd förväntan fram emot det matchande försteget!


/Pontus Haglund
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:29:55  Show Profile Send 10 a Private Message
Ja, den är verkligen skitsnygg!

Robban, händer något med priset om man vill ha den större modulen i stället?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:51:40  Show Profile Send hjort a Private Message
Finns det någon möjlighet för provlyssning i Göteborg?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:33:38  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
10,
tyvärr blir den större modulen dyrare eftersom vi då talar om en analog nätdel, andra dimensioner, annan låda etc.

hjort,
ja vi skall prova få till en demo i Göteborgsområdet inom kort.


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:18:14  Show Profile Send aaight a Private Message
riktigt snygg faktiskt! finns den eller kommer den att finnas som trekanalare? den större modulen, är det 250w?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:44:46  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
aaight,

det finns inga planer på att göra en trekanalare för tillfället, - men det mesta är ju möjligt....

Nästa steg är 250W, dock rekommenderas provlyssning av 125W steget, i vilket det finns kraft i massor.


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  02:46:33  Show Profile Send gardd a Private Message
robban: hur låter den jämfört med kollegorna i branschen?
T ex Silver Night mkII eller PS Audio HCA-stärkaren?
Skulle vara ett starkt incitament till mig som köpare att få en känsla för hur den presterar relativt sett.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/03 :  09:31:10  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Gardd,

Principiellt så uttalar vi oss aldrig om hur våra produkter låter jämfört med konkurrenterna, men det jag kan säga är att förstärkaren har blivit extremt väl mottagen.

Det vi speciellt har lagt märke till är dens tranparens, i meningen att den själv inte färgar ljudet alls men förmedlar enbart det som ligger fränför den i ljudkedjan som försteg, cd, etc.

Resultatet blir att det går att ”forma” ljudet enligt det ideal man har. Tex. har vi nu spelande en kombination som består av ASL’s största aktiva rörförsteg och Clarity. Försteget har 2A3 trioder i drivdelen, och resultatet med Clarity blir magiskt....

PS. Vi kommer bland annat att spela just denna kombinationen i kväll under visningen av Intelligent Sounds stora system hos Hi End of Sweden.

Finns du i Stockholm är demon i kväll ett utmärkt tillfälle att provlyssna.


Mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:17:58  Show Profile Send gardd a Private Message
Utvecklingen går framåt. Jag väntar med spänning på att någon lånar apparaten och manglar den rejält i sitt hem. Har jag tur så kanske den jämförs mot någon av apparaterna jag föreslog... Nåväl, om den är så bra som du säger, så blir det mycket intressant att följa dess framfart.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:46:25  Show Profile Send Pontan a Private Message
Finns någon information ännu om det kommande försteget, eller är det för tidigt ännu? Jag skulle vilja veta lite om features, utseende (knappar, rattar osv). Är designen under utveckling fortfarande eller är allt spikat?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:48:11  Show Profile Send Pontan a Private Message
Kan man "prenumerera" på någon slags nyhetsbrev angående Audacias produkter? Vore intreassant i så fall.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:04:13  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
tyvärr blir den större modulen dyrare eftersom vi då talar om en analog nätdel, andra dimensioner, annan låda etc.
Okej, verkar logiskt. Har du information om pris, dimensioner och utseende på låda?
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:12:38  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Pontan,
anmäl dig till nyhetsbrevet från klubben.net så får du information också om Clarity och andra produkter från Audacia. Information om försteget kommer lite senare under våren.


10,
jag återkommer med info om den större versionen....


mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/30 :  11:12:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
En switchad nätdel i denna skapelse (den mindre), och en analog i den större, har jag fattat rätt ?

Varför gör man så, är inte switchade nätdelar att föredra när det gäller kapacitet och stabilitet ?

Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?

Mycket frågor, hoppas på svar, för det var en riktig liten snygging den där.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/30 :  11:49:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej Martinsson,
quote:
Varför gör man så, är inte switchade nätdelar att föredra när det gäller kapacitet och stabilitet ?

Kanske det...men då kanske det handlar nog om cost-no-object-nätdelar vilket vi inte finner i 15'000kr slutsteg (även om det säkert är helt OK nätdelar i denna prisklass).

quote:
Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?

Det kanske det brukar...Jag vet inte. Men det är väl kul om nån nu gör tvärt om?

Egna erfarenheter från switchat till icke switchad (dvs traditionell nätdel) har visat mig att traditionell nätdel låtit bättre. Tror att StefanB har samma erfarenheter.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:41:30  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?"

Jag hade för mig att det brukar vara som så att analoga nätdelar är dyrare... För det första så krävs ju en ofantligt mycket större tranformator till analoga nätdelar, samtidigt som glättnings banken måste vara större. I analoga helvågslikriktade nätdelar måste man undertrycka 100 Hz rippel till skillnad från rippel vid några kHz (beroende på var man lägger switchfrekvensen) hos en switchad nätdel.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:03:59  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Pris på 250W modellen, Robban???

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:37:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
epkpeng :

Tackar för svaren, och jag håller med, det är kul när man bryter trender, och analoga nätdelar är säkerligen lättare att få till riktigt bra, vad jag har förstått är det även farligt att dra alla switchade nätdelar över en kant, precis som du skrev, detta är dock ganska vanligt tyvärr.

Folk har generellt en förmåga att förknippa switchade nätdelar med ett disigt och tunnt ljud som erbjuder klena basresurser, och för all del, en gång i tiden förhöll det sig säkert på det viset, men allt utvecklas, annars tror jag inte de hade valt en sådan nätdel för denna lilla goding.

Clarity har säkerligen bra skäl till att göra som de gör när de väljer nätdelstyper till sina modeller, och jag måste även tillstå att denna lilla skapelse var riktigt läcker bakifrån, med kontakterna stickandes ut sådär, mumma, eehh... läs nu inget annat i det här :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:15:35  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej,

Det råder kanske lite missförstånd angående vilka ICE Power moduler som finns tillgängliga och som kan användas. Bortsett från den allra största 1000W modulen, som är avsett för tex. subbas konstruktioner, finns det två mindre moduler , ICE 500 och ICE 250.

Dessa levererar följande

IE 250
250W i 4 Ohm
125W i 8 Ohm

ICE 500
500W i 4 Ohm
250W i 8 Ohm

I Clarity har ICE 250 använts därför att den vid våra lyssningstest låter bäst av de moduler som nämnts ovan och den tillåter användning av en switchad nätdel. Under omfattande tester med switchade nätdelar kontra analoga har vi för ICE modulerna inte kunnat detektera någon ljudmässig skillnad.

Samtidigt har switchade nätdelar den fördel att det med dessa går att erbjuda en förstärkare med fullständigt kortslutningsskydd, - jordning av högtalarutgång eller kortslutning av högtalarutgången. De som labbat med switchade moduler och analoga nätdelar vet hur snabbt dessa moduler kan förstöras, då det med analoga nätdelar är svårt att erbjuda tillräckligt snabba skyddskretsar.

Mao så har kvalitet och säkerhet varit ledstjärnor för byggandet av Clarity förstärkaren.

Vi rekommenderar därför på det kraftigaste förstärkare baserade på ICE 250 modulen och switchad nätdel, som är fallet för Clarity.


Mvh, robert


  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/31 :  02:59:46  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Har du något pris på 250W modellen?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/31 :  09:51:56  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Max,

Pris för Clarity är 15 000.-

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000