Author |
Topic |
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 00:07:42
|
Audacia Audio har nu färdigställt Clarity - ett klass D steg som i 8 Ohm levererar 125W per kanal. Med möjlighet att biwira, - RCA eller XLR ingångar, mycket skickligt tekniskt och hantverksmässigt utförande inkl. ett chassis i aluminium och stål vågar vi påstå att Clarity kommer bli mångas favorit.
Clarity - front
Clarity - bak
Vi hoppas du har möjlighet att provlyssna till Clarity om du söker en ny förstärkare.
Kontakta oss eller www.hiend.se
mvh, robert
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via, |
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:33:12
|
Vad kostar det här tjusiga bygget? |
|
|
patrikpolly
Numera pwrdesign
244 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:41:00
|
quote: Vad kostar det här tjusiga bygget?
15 000:- ligger det på, och går även att få med svart front om så önskas.
Måste Provlyssnas!
Mvh Patrik |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:47:28
|
Finns det även med den större Icemodulen..? |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 15:58:09
|
Hej CH,
den större modulen kan levereras på begäran. Anledningen till att 125W modulen används generellt, är för att den låter bäst - speciellt i diskantområdet.
mvh, robert |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:23:00
|
Detta är ju den läckraste skapelsen på länge!!
Ser med spänd förväntan fram emot det matchande försteget!
|
/Pontus Haglund |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:29:55
|
Ja, den är verkligen skitsnygg!
Robban, händer något med priset om man vill ha den större modulen i stället? |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 16:51:40
|
Finns det någon möjlighet för provlyssning i Göteborg? |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:33:38
|
10, tyvärr blir den större modulen dyrare eftersom vi då talar om en analog nätdel, andra dimensioner, annan låda etc.
hjort, ja vi skall prova få till en demo i Göteborgsområdet inom kort.
mvh, robert |
|
|
aaight
Member
208 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 22:18:14
|
riktigt snygg faktiskt! finns den eller kommer den att finnas som trekanalare? den större modulen, är det 250w? |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 23:44:46
|
aaight,
det finns inga planer på att göra en trekanalare för tillfället, - men det mesta är ju möjligt....
Nästa steg är 250W, dock rekommenderas provlyssning av 125W steget, i vilket det finns kraft i massor.
mvh, robert |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 02:46:33
|
robban: hur låter den jämfört med kollegorna i branschen? T ex Silver Night mkII eller PS Audio HCA-stärkaren? Skulle vara ett starkt incitament till mig som köpare att få en känsla för hur den presterar relativt sett.
|
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:31:10
|
Hej Gardd,
Principiellt så uttalar vi oss aldrig om hur våra produkter låter jämfört med konkurrenterna, men det jag kan säga är att förstärkaren har blivit extremt väl mottagen.
Det vi speciellt har lagt märke till är dens tranparens, i meningen att den själv inte färgar ljudet alls men förmedlar enbart det som ligger fränför den i ljudkedjan som försteg, cd, etc.
Resultatet blir att det går att ”forma” ljudet enligt det ideal man har. Tex. har vi nu spelande en kombination som består av ASL’s största aktiva rörförsteg och Clarity. Försteget har 2A3 trioder i drivdelen, och resultatet med Clarity blir magiskt....
PS. Vi kommer bland annat att spela just denna kombinationen i kväll under visningen av Intelligent Sounds stora system hos Hi End of Sweden.
Finns du i Stockholm är demon i kväll ett utmärkt tillfälle att provlyssna.
Mvh, robert
|
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 11:17:58
|
Utvecklingen går framåt. Jag väntar med spänning på att någon lånar apparaten och manglar den rejält i sitt hem. Har jag tur så kanske den jämförs mot någon av apparaterna jag föreslog... Nåväl, om den är så bra som du säger, så blir det mycket intressant att följa dess framfart. |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 11:46:25
|
Finns någon information ännu om det kommande försteget, eller är det för tidigt ännu? Jag skulle vilja veta lite om features, utseende (knappar, rattar osv). Är designen under utveckling fortfarande eller är allt spikat? |
/Pontus Haglund |
|
|
Pontan
Member
166 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 11:48:11
|
Kan man "prenumerera" på någon slags nyhetsbrev angående Audacias produkter? Vore intreassant i så fall. |
/Pontus Haglund |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 16:04:13
|
quote: tyvärr blir den större modulen dyrare eftersom vi då talar om en analog nätdel, andra dimensioner, annan låda etc.
Okej, verkar logiskt. Har du information om pris, dimensioner och utseende på låda? |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 23:12:38
|
Pontan, anmäl dig till nyhetsbrevet från klubben.net så får du information också om Clarity och andra produkter från Audacia. Information om försteget kommer lite senare under våren.
10, jag återkommer med info om den större versionen....
mvh, robert |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 11:12:33
|
En switchad nätdel i denna skapelse (den mindre), och en analog i den större, har jag fattat rätt ?
Varför gör man så, är inte switchade nätdelar att föredra när det gäller kapacitet och stabilitet ?
Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?
Mycket frågor, hoppas på svar, för det var en riktig liten snygging den där. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 11:49:34
|
Hej Martinsson,
quote: Varför gör man så, är inte switchade nätdelar att föredra när det gäller kapacitet och stabilitet ?
Kanske det...men då kanske det handlar nog om cost-no-object-nätdelar vilket vi inte finner i 15'000kr slutsteg (även om det säkert är helt OK nätdelar i denna prisklass).
quote: Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?
Det kanske det brukar...Jag vet inte. Men det är väl kul om nån nu gör tvärt om?
Egna erfarenheter från switchat till icke switchad (dvs traditionell nätdel) har visat mig att traditionell nätdel låtit bättre. Tror att StefanB har samma erfarenheter.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 13:41:30
|
"Hur kommer det sig att den analoga nätdelen blir dyrare, brukar det inte vara tvärt om ?"
Jag hade för mig att det brukar vara som så att analoga nätdelar är dyrare... För det första så krävs ju en ofantligt mycket större tranformator till analoga nätdelar, samtidigt som glättnings banken måste vara större. I analoga helvågslikriktade nätdelar måste man undertrycka 100 Hz rippel till skillnad från rippel vid några kHz (beroende på var man lägger switchfrekvensen) hos en switchad nätdel. |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 14:03:59
|
Pris på 250W modellen, Robban??? |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 21:37:47
|
epkpeng :
Tackar för svaren, och jag håller med, det är kul när man bryter trender, och analoga nätdelar är säkerligen lättare att få till riktigt bra, vad jag har förstått är det även farligt att dra alla switchade nätdelar över en kant, precis som du skrev, detta är dock ganska vanligt tyvärr.
Folk har generellt en förmåga att förknippa switchade nätdelar med ett disigt och tunnt ljud som erbjuder klena basresurser, och för all del, en gång i tiden förhöll det sig säkert på det viset, men allt utvecklas, annars tror jag inte de hade valt en sådan nätdel för denna lilla goding.
Clarity har säkerligen bra skäl till att göra som de gör när de väljer nätdelstyper till sina modeller, och jag måste även tillstå att denna lilla skapelse var riktigt läcker bakifrån, med kontakterna stickandes ut sådär, mumma, eehh... läs nu inget annat i det här :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2004/03/30 : 22:15:35
|
Hej,
Det råder kanske lite missförstånd angående vilka ICE Power moduler som finns tillgängliga och som kan användas. Bortsett från den allra största 1000W modulen, som är avsett för tex. subbas konstruktioner, finns det två mindre moduler , ICE 500 och ICE 250.
Dessa levererar följande
IE 250 250W i 4 Ohm 125W i 8 Ohm
ICE 500 500W i 4 Ohm 250W i 8 Ohm
I Clarity har ICE 250 använts därför att den vid våra lyssningstest låter bäst av de moduler som nämnts ovan och den tillåter användning av en switchad nätdel. Under omfattande tester med switchade nätdelar kontra analoga har vi för ICE modulerna inte kunnat detektera någon ljudmässig skillnad.
Samtidigt har switchade nätdelar den fördel att det med dessa går att erbjuda en förstärkare med fullständigt kortslutningsskydd, - jordning av högtalarutgång eller kortslutning av högtalarutgången. De som labbat med switchade moduler och analoga nätdelar vet hur snabbt dessa moduler kan förstöras, då det med analoga nätdelar är svårt att erbjuda tillräckligt snabba skyddskretsar.
Mao så har kvalitet och säkerhet varit ledstjärnor för byggandet av Clarity förstärkaren.
Vi rekommenderar därför på det kraftigaste förstärkare baserade på ICE 250 modulen och switchad nätdel, som är fallet för Clarity.
Mvh, robert
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/03/31 : 02:59:46
|
Har du något pris på 250W modellen? |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |