Author |
Topic |
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 21:00:58
|
Hej,
Jag håller som bäst på och bygger upp min första två kanals anläggning och har börjat spana på placeringsbiten. Jag bor i lägenhet och det finns bara ett möjligt rum att ställa grejerna i och det är i vardags rummet. I vardagsrummet finns det två möjliga placeringar. Dessa är:
1. Framför en tom vägg, dock som ni kan se på bilden så kommer det på vänster sida finnas skåp med glasdörrar och på höger sida en portal.
2. Vid TVn. På vänster sida är det en vägg med ett stort fönster och på höger sida är det tomrum en bit, precis utanför bilden kommer skåpen från alt 1.
Vad tror ni är det som att välja mellan pest eller kolera eller kan något av alternativen fungera?
Skulle bilderna inte fungera så kan det fungera bättre genom denna länk: http://hem.passagen.se/linushomepage/index.html
EDIT: Såg att man kunde lägga upp bilderna på en annan ftp
|
Edited by - Linus78 on 2004/02/27 21:16:19 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 21:06:12
|
Om du vill undvika många problem med lägre frekvenser placerar du högtalarna diagonalt i lyssningsrummet! |
|
|
Poe
Member
808 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 21:26:17
|
Alternativ 2 ser bättre ut tycker jag. |
eof Min anläggning |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 11:51:07
|
Jag har exakt samma problem och enligt min erfarenhet så blir rumsresonanserna i basområdet åtskilligt värre då jag spelar enligt alternativ #2. Dessutom så tenderar lyssningspositionen att hamna väldigt nära bakväggen vilket gör att det blir väldigt mycket reflexer som ger en höjd och lite rörig diskant...
Och spelar man enligt alternativ #1 så blir det problem med sidoreflexerna...
Om jag fick möblera som jag ville så skulle vi ställa upp stereon enligt #1 (med diffusorer på väggarna). Men nu har jag för husfridens gått med på uppställning enligt alternativ #2... *suck* |
Mvh Patrik B |
Edited by - Patrik B on 2004/02/28 11:51:37 |
|
|
Patrik B
Member
440 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 11:59:39
|
Förresten... Vad har du själv upplevt då du har provlyssnat??? |
Mvh Patrik B |
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 13:44:49
|
Alternativ två med tavlor och ev matta på väggen. Det är väl inget fel med den? Kör själv så. Men jag har ett marmor bord samt dubbla mattor på golvet. Dessuotm är det min stereobänk som står imellan högtalarna. Men annars har jag också kort avstånd. Innan dess hade jag som din bild ett men det här blev mycket bättre. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
Edited by - Hinken74 on 2004/02/28 16:02:31 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 13:51:12
|
Inte lätt, du har ju duktigt placeringskänsliga högtalare också!
Kortsidan är nog lämpligast eftersom det bör vara lite luft bakom högtalarna, placera gärna lite dämpning bakom dem också. M-L är speciella när det gäller placering eftersom spridningsmönstret är olika i bas och paneler, lyssningsavständet till dem påverkar klangen märkbart och även ganska små förskjutningar ger hörbara resultat.
Mitt råd är att flytta runt lite och helt enkelt prova sig fram.
|
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 14:52:08
|
Tack för alla svar. Jag har inte provlyssnat så mycket då jag inte har en rekordelig förstärkare ännu. För tillfället kör jag med hembiorecievern, men om allt går som det skall så dyker det upp en McCormack DNA-1 i mitten på nästa vecka då blir det till å lyssna och flytta runt.
Rent estetiskt så skulle jag föredra alt 1 för då blir det mer separerat ifrån tv:n och hembion.
Om jag skulle köra på alternativ 1 hur djupa absorbenter eller diffusorer skulle ni rekommendera då?
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 22:14:02
|
Linus78
Vilka Martin Logan är det ?? Aerius i ??? I så fall mår de bättre av att komma ut en rejäl bit från väggen, har hört dem uppställda på det viset och då blommar högtalarna ut mkt mer |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/28 : 22:28:49
|
Problems. Jag röstar på att du kör alt 1 och flyttar ut högtalarna 1-1,5 m från bakvägg. Då finns ju vitrinskåpet där och det kommer att reflektera allt ljud med sin glasyta. Kanske går glaset att täcka över? Alternativ 2 är nog inte så bra för då vinner du inte dom fördelar som finns med elektrostater/dipoler. |
Hifiarkeologen |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/02/29 : 23:13:14
|
Larsho, Jupp det är ett par ML Aerius i.
brumel, tack för tipsen men tyvär är dom inte genomförbara pga WAF:en.
Eventuellt kan jag frigöra lite yta i mitt "lekrum" det är ett rum på ca 3x5m där jag har datorn och ett tv-spel. Skulle ett sådant rum kunna fungera? |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 19:08:06
|
Varför inte prova variant 1 fast tvärtom, högtalarna vid fönstren, jag känner flera som kör så det låter bra och ser bra ut, men kom ihåg att flytta ut högtalaren låångt från bakväggen (med tanke på vilken mod du har). Trevligt förstärkerival, jag kör också med McCormack DNA-1 deluxe samt TLC-1 kul, kul! |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/03/01 : 21:08:48
|
Adagio, Det är din McCormack setup som har inspirerat mig lite. Lungt en av de snyggaste jag sett! Ett tag var jag nära att komma över en SST-1 och en DAC-1 men när jag fick grejerna visade det sig att det var DAC-1 och CD Drive :(, men det löste sig iaf. CD Drive är enligt min smak riktigt ful! Nu väntar jag på en Pioneer PD-S06. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 08:35:57
|
Jag har aldrig sett CD-drive, men det finns ju många läckra Cd-spelare på beg marknaden. Combin TLC+DNA tycker jag håller måttet i många år till. Stereophiles tester av dom( finns på deras sida) var riktigt bra. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
|
Topic |
|