HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan ni hjälpa mig med placering av mina högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:00:58  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Hej,

Jag håller som bäst på och bygger upp min första två kanals anläggning och har börjat spana på placeringsbiten. Jag bor i lägenhet och det finns bara ett möjligt rum att ställa grejerna i och det är i vardags rummet. I vardagsrummet finns det två möjliga placeringar. Dessa är:

1. Framför en tom vägg, dock som ni kan se på bilden så kommer det på vänster sida finnas skåp med glasdörrar och på höger sida en portal.

2. Vid TVn. På vänster sida är det en vägg med ett stort fönster och på höger sida är det tomrum en bit, precis utanför bilden kommer skåpen från alt 1.

Vad tror ni är det som att välja mellan pest eller kolera eller kan något av alternativen fungera?

Skulle bilderna inte fungera så kan det fungera bättre genom denna länk:
http://hem.passagen.se/linushomepage/index.html

EDIT: Såg att man kunde lägga upp bilderna på en annan ftp

Edited by - Linus78 on 2004/02/27 21:16:19

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:06:12  Show Profile Send patrikf a Private Message
Om du vill undvika många problem med lägre frekvenser placerar du högtalarna diagonalt i lyssningsrummet!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:26:17  Show Profile Send Poe a Private Message
Alternativ 2 ser bättre ut tycker jag.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/28 :  11:51:07  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har exakt samma problem och enligt min erfarenhet så blir rumsresonanserna i basområdet åtskilligt värre då jag spelar enligt alternativ #2. Dessutom så tenderar lyssningspositionen att hamna väldigt nära bakväggen vilket gör att det blir väldigt mycket reflexer som ger en höjd och lite rörig diskant...

Och spelar man enligt alternativ #1 så blir det problem med sidoreflexerna...

Om jag fick möblera som jag ville så skulle vi ställa upp stereon enligt #1 (med diffusorer på väggarna). Men nu har jag för husfridens gått med på uppställning enligt alternativ #2... *suck*

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/02/28 11:51:37
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/28 :  11:59:39  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Förresten... Vad har du själv upplevt då du har provlyssnat???

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/28 :  13:44:49  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Alternativ två med tavlor och ev matta på väggen. Det är väl inget fel med den? Kör själv så. Men jag har ett marmor bord samt dubbla mattor på golvet. Dessuotm är det min stereobänk som står imellan högtalarna. Men annars har jag också kort avstånd. Innan dess hade jag som din bild ett men det här blev mycket bättre.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Edited by - Hinken74 on 2004/02/28 16:02:31
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/28 :  13:51:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Inte lätt, du har ju duktigt placeringskänsliga högtalare också!

Kortsidan är nog lämpligast eftersom det bör vara lite luft bakom högtalarna, placera gärna lite dämpning bakom dem också. M-L är speciella när det gäller placering eftersom spridningsmönstret är olika i bas och paneler, lyssningsavständet till dem påverkar klangen märkbart och även ganska små förskjutningar ger hörbara resultat.

Mitt råd är att flytta runt lite och helt enkelt prova sig fram.
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:52:08  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Tack för alla svar. Jag har inte provlyssnat så mycket då jag inte har en rekordelig förstärkare ännu. För tillfället kör jag med hembiorecievern, men om allt går som det skall så dyker det upp en McCormack DNA-1 i mitten på nästa vecka då blir det till å lyssna och flytta runt.

Rent estetiskt så skulle jag föredra alt 1 för då blir det mer separerat ifrån tv:n och hembion.

Om jag skulle köra på alternativ 1 hur djupa absorbenter eller diffusorer skulle ni rekommendera då?

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/28 :  22:14:02  Show Profile Send Larsho a Private Message
Linus78

Vilka Martin Logan är det ?? Aerius i ???
I så fall mår de bättre av att komma ut en rejäl bit
från väggen, har hört dem uppställda på det viset och då
blommar högtalarna ut mkt mer

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/28 :  22:28:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Problems. Jag röstar på att du kör alt 1 och flyttar ut högtalarna 1-1,5 m från bakvägg. Då finns ju vitrinskåpet där och det kommer att reflektera allt ljud med sin glasyta. Kanske går glaset att täcka över? Alternativ 2 är nog inte så bra för då vinner du inte dom fördelar som finns med elektrostater/dipoler.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/02/29 :  23:13:14  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Larsho, Jupp det är ett par ML Aerius i.

brumel, tack för tipsen men tyvär är dom inte genomförbara pga WAF:en.

Eventuellt kan jag frigöra lite yta i mitt "lekrum" det är ett rum på ca 3x5m där jag har datorn och ett tv-spel. Skulle ett sådant rum kunna fungera?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:31:26  Show Profile Send CC a Private Message
Får du fria händer bara så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:08:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Varför inte prova variant 1 fast tvärtom, högtalarna vid fönstren, jag känner flera som kör så det låter bra och ser bra ut, men kom ihåg att flytta ut högtalaren låångt från bakväggen (med tanke på vilken mod du har). Trevligt förstärkerival, jag kör också med McCormack DNA-1 deluxe samt TLC-1 kul, kul!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Linus78
Member

92 Posts

Posted - 2004/03/01 :  21:08:48  Show Profile Send Linus78 a Private Message
Adagio, Det är din McCormack setup som har inspirerat mig lite. Lungt en av de snyggaste jag sett! Ett tag var jag nära att komma över en SST-1 och en DAC-1 men när jag fick grejerna visade det sig att det var DAC-1 och CD Drive :(, men det löste sig iaf. CD Drive är enligt min smak riktigt ful! Nu väntar jag på en Pioneer PD-S06.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/02 :  08:35:57  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har aldrig sett CD-drive, men det finns ju många läckra Cd-spelare på beg marknaden. Combin TLC+DNA tycker jag håller måttet i många år till. Stereophiles tester av dom( finns på deras sida) var riktigt bra.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000