HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snälla visa ödmjukhet i diskussionerna!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:01:56  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Kaffekoppen,

Det handlar givetvis inte om att begränsa någon slags yttringsfrihet, men snarare om ett förhållningssätt. I ett ”mindre” perspektiv är det hela lite futtigt och barnsligt, - jag håller med om det. Jag vill beskriva hur jag/vi som arbetar med produkter ser på det, och jag är inte ute efter ditt eller andras samtycke. Vid tillfälle får du gärna prova se det från vår sida.

Jag hoppas att du dock är med på resonemanget att obetänksamheter, oberoende av hur småttiga de än synas vara, i vissa sammanhang kan göra skada. Och sker skada så faller det på alla som äger produkten i fråga, både handlare och privatpersoner. Enbart av denna orsak bör alla tänka sig om, - inte speciellt svårt, - och speciellt inte för dem som är mera van med att beskriva och uttala sig om produkter än genomsnittet.

Att det sedan, - och det är utan att uppfinna någon sorts konspirationsteori, finns de som aktivt är ute efter att skada en produkt, - ja det har vi varit med om tidigare, så vi vet att fenomenet existerar.

Som du nämner har du inte varit med som medlem så länge, vilket är tur för dig eftersom forumens tidigare historia präglades av osmakligheter 20 resor värre än vad du har läst om här. Bråkstakar utvisades, forum ombildades, telefoner gick varma, knivar slipades…, nja, kanske inte riktigt men mycket bråk var det.

Trots allt är det mycket bättre nu.


Mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  15:51:45  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Robert,

Jag förstår vad du menar. Tror dock att man inte skall underskatta forumets medlemmar. Bättre om man misstänker medveten produktförkastning att bemöta påståenden med fakta, utan att kritisera uppgiftslämnaren eller försöka misskreditera personen i fråga. Det kommer man längre med. Det är ju inte säkert att man alla gånger tolkat inläggets intentioner rätt! Ironi, retorik och försök att vara lustiga är svåra saker när man inte har personkännedom om mottagaren (mottagarna).

Jag tror att man som näringsidkare på ett forum som det här, får finna sig i att det kommer finnas de som anser att en del av ens produkter inte anses prisvärda, eller ens hålla en rimmlig kvalité. Så länge det framförs argument och fakta som stödjer sådanna påståenden. Det är naturligtvis inte kul som återförsäljare/tillverkare - men agerar man på en fri marknad måste man vara beredd på jämförelse. Och kritik. Förs det fram saklig kritik uppbackad med otvistlig fakta är det ju till nytta för forumets medlemmar OCH tillverkaren i en förlägning.

Ett forum som bara för fram positiv kritik om produkter ter sig inte trovärdigt. Allt kan inte vara lika bra. En del saker måste vara sämre än alternativen.

Ibland måste man inte ens vara överrens. Det viktiga är dock att debatten sker på ett sakligt, lugnt och konstruktivt sätt. Det kan vara gott nog att konstatera att man är överrens om att man är oense. Och spelar det någon roll att någon anser att jag borde köpt en annan DVD än Pioneer DV-444 när jag gjorde mitt inköp? Den motsvarade mina krav och uppfyller de krav jag haft. Jag är ju nöjd! Kanske hade jag gjort ett annat val om jag hade letat information här, kanske inte. Nu vet jag inte om produkten i sig ens varit omdebatterad, men om den ansågs värdelös så gör det mig inget. Det gör inte mig sämre för det ;-)

Det här forumet är en av alla informationskällor jag använder för att göra min totalbedömning. Det är nog så fler än jag ser på forumet. Man kan få aha upplevelser av personer som kommit i kontakt med sanslöst bra saker och pekar åt produktens håll, men det kan även vara besvikna personer som delger sina erfarenheter. Det kan vara personer som har frågeställningar om produkter, hur man bäst använder produkter, vilka produkter som passar ihop. Inte sällan upptäcker jag produkter jag inte visste fanns....

Jag tror att många skulle vara förtjänta av att ibland ta en paus, fundera lite innan man ger respons. Försöka förstå vad och varför något sägs. Kanske misstror/missförstår man saker i onödan. Prestige är nog forumets värsta fiende. Så länge någon ifrågasätter det jag skriver ser jag det bara som att jag varit otydlig, inte att det är ett försök att misskreditera mig. Jag börjar med att läsa min egen text för att se om det jag tror är självklart, är det för alla. Sedan förtydligar jag mig och frågar vederbörande hur mitt första inlägg tolkades. På så sätt kan nog många trådar hålla längre ;-)

Skönt att det är bättre nu, det måste ärligt talat varit bedrövligt tidigare.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:29:00  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Kaffekoppen,

”Ett forum som bara för fram positiv kritik om produkter ter sig inte trovärdigt.”

Jag vet inte varför du tar med meningar som denna i ditt inlägg eftersom det knappast är någon som söker eller vill ha ett sådant forum. Det är i sig en ren absurditet, och knappast förenlig med termen diskussionsforum. Om du tror att intresset av en sådan var huvudtesen i mina inlägg så får du läsa om dem.

Poängen, för n’te gången är hur man uttrycker sig, och hur man vid att beakta detta, undviker at skada andras investeringar. Innanför ramen av detta ingår givetvis möjligheten av att diskutera för eller emot t.ex. en konstruktionsprincip.

Vill man dessutom driva frågan lite längre så kan man säga att mycket tråkigt har framförts på forumen eftersom folk har kunnat dölja sig bakom intetsägande alias, - och åtminstone tidigare, kunde skriva vad som helst utan att behöva stå till ansvar för det.

Så apropå trovärdighet, - och om du själv vill vara riktigt trovärdig i varför du tycker som du gör, så kanske du skulle titta fram bakom kaffekoppen, och därmed i praktiken vara med på att skapa ett bättre och ärligare diskussionsklimat.

Mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:35:28  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Grabbar!!!!!

Kolla topicen o fundera på om det här inte ska lösas via pm.

Eller oxå kommer ni ödmjukt överens om att ni inte är överens


Eran ödmjuke Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  19:09:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Robert,

Inte alls så att jag tolkat dina inlägg så :-)Det skulle ju vara elakt och kanske lögnaktigt också (har ju inte läst allt du skrivit direkt).

Jag kan gärna titta fram bakom Kaffekoppen. Jag heter Magnus och är en Göteborgare på vift i Stockholm. Kaffekoppen är mitt alias av den enkla anledningen att det hängt med så länge på massa fronter. Dricker för övrigt inte kaffe alls. Är en thédrickare ;-)

Har inga särintressen alls (driver nått företag eller framför någon annans talan). Kanske borde göra nån liten presentation på något sätt. Så man ser vilken filur jag är...

Håller med dig fullständigt att det är tråkigt med intetsägande alias. Skall lära mig göra nån sorts presentation och hur man använder citatfunktionen. Kanske nån som kan hjälpa mig? Är det inte så att intagningsmetoden numera torde göra att det är svårare att registrera sig med nått kufiskt alias för att sedan spy galla? Det trevligaste var om man var registrerad med sitt namn rätt upp och släpp, men eftersom internet är som det är, har jag full förståelse för de som inte vill det.

Ser iallafall fram emot att lära känna alla här än mer, och träffa en del av er i Göteborg på DIY-dagen framöver :-) Hinner jag klart kommer jag släpa med ett par högtalare som jag verkligen hoppas jag får mycket kritik och förslag till förbättringar på....
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/11 :  19:10:33  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Patrik,

Jag tror att vi båda är överrens om att vi vill ha ett forum som alla trivs på ;-)
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2006/04/11 :  20:51:51  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Kaffekoppen,

bra inlägg de där två senaste, - vi är nog helt överens. Kul att se att det verkligen var någon bakom kaffekoppen... :-)

Kom gärna inom om du är i Stockholm.


mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:01:34  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Kaffekoppen(Magnus),

Absolut!!!!!

Glad påsk Magnus o Robert!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/12 :  22:04:12  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Kaffekoppen: TACK! för mycket fina inlägg!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  10:59:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bo,

Tack så mycket! :-)

Vi måste nog bryta trenden att vara så misstänksamma mot varandras intentioner och skjuta prestigen åt sidan. Då blir det här nog riktigt kul!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2006/05/07 :  02:09:47  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Hifi och musik är ju väldigt personligt och vissa tar det på för stort alvar. Man bygger ju ändå sin anläggning åt sig själv för att njuta av musik
Om man inte gillar en produkt, varför älta fram och tillbaka och dessutom gå till personangrepp.
Forumet ä väl ändå till för att rådge och hjälpa varandra.
Jag själv gillar inte alla produkter eller åsikter menom någon tycker på ett visst sätt så låter jag dom tycka det.
Jag orkar inte lägga ner min energi på att ändra nåns åsikt genom att tjafsa.
Folk är välkomna hem till mig å få en musik upplevelse som mina öron tycker är rätt.

Mvh... Blomman....

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/05/17 :  16:49:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
XXX

/Edit by Kaffekoppen

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/06/06 11:59:48
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/06/03 :  19:05:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Pac skrev detta i en annan tråd, passar in bra här misstänker jag!
quote:
Ronnie, reeltoreels inlägg handlar inte om att lägga fram ytterligare argument för en speciell HiFi-ideologi. Snarare tvärt om.

reeltoreels inlägg handlar om hur vi skall förhålla oss till varandra och har inte något att göra med vad man tycker.

Vi har funnits i fyra år och det är länge för ett fora som vill att alla åsiktsinriktningar skall få komma till tals. Enda anledningen till att vi kunnat fungera så länge är att medlemmarna respekterat varandras åsikter i mer eller mindre god utsträckning samt att vi som modererar/sköter forat har haft kraft och ork att ta de svåra diskussionerna som det innebär när någon spårar ur och skiter i respekten.

Det finns ett litet antal medlemmar som vi får ha sådana diskussioner med "om och om igen" eftersom de antingen inte håller med om reglerna vi har för att tillse att vi respekterar varandra eller glömmer av sig med jämna mellanrum. Det tär på våra krafter.

Samtidigt som krafterna tryter hos oss så ökar polariseringen mellan åsiktsinriktningarna bland HiFi-entusiasterna. Språkbruket hårdnar och respekten mellan människor minskar.

Det finns en liknelse till hur man förhåller sig till varandra i en diskussion. Den handlar om kaniner och krokodiler.

- En kanin har stora öron, liten mun och är allmännt mjuk och gosig.
- En krokodil har stor käft, knappt några öron alls och ett hårt pansar till hud.

Tja, det säger väl sig självt hur de agerar i en diskussion. En kanin lyssnar medans krokodilen öppnar sin käft och bara öser på utan att lyssna på vad de andra säger. Han bryr sig heller inte om hur de andra reagerar på det som sägs för han har sitt tjocka pansar, inget biter på honom. Han saknar empati...

Tar man ett steg tillbaks och tittar på vad som hänt hos oss de senaste månaderna så syns det tydligt hur empatibristen breder ut sig; språket hårdnar, man gräver "skyttegravar", man bildar gäng av likasinnade, man börjar häckla andra och gängen "jagar" varandra genom trådarna.

För oss moderatorer och admins som skall tillse att vi är justa mot varandra blir empatibristen jobbig att hantera. Det kräver att vi står för våra regler och att vi inte viker oss oavsett vilket av gängen som beter sig illa.

Vi tycker inte om utvecklingen så för att stävja dessa dumheter har vi under de senaste veckorna börjat moderera stringentare samt infört "semester"-begreppet. "Semester" är en avstängning på en månads tid och vill medlemmen som fått semester komma in igen så krävs det att han/hon skickar ett mail till oss.

På det här viset vill vi visa ännu tydligare vad det är som gäller hos oss på HiFiForum. Hos oss är det respekt för individen som gäller. Det är tydligt att det inte funkar för alla, det finns individer som inte kan eller vill respektera andra. HiFiForum är inte till för dem. De får söka sig någon annanstans.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/22 :  23:04:39  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


HiFiForum aer viktigt bl a foer att foerdjupa diskussionen om olika produkter--och i Sverige innebaer ju det ett saerskilt ansvar eftersom high-end folket inte utgoer naagon stor trupp och eftersom den mediala bevakningen av produkter

1) ibland verkar ha alldeles oeverdrivet stor betydelse=lite HYPE i HiFi & Musik verkar vara skillnaden mellan 'make or brake'

2) aer tam, lynnig och taemligen intetsaegande="baest i test av 10" naagonting

I olika sammanhang har denna fackpress faatt sin integritet ifraagasatt--men det aer nu inte det spaaret jag vill aaka vidare paa utan:

med respekt foer att folk uttrycker sig olika nyanserat MAASTE enligt min mening moderatorerna ensamma laegga ribban foer vad som gaar foer sig och inte!

En moejlighet som daervid boer beaktas aer, att man faktiskt i naagon form kan DOKUMENTERA paa vilket saett man ingriper/beivrar foergripliga inlaegg

Jag aer osaeker paa exakt hur--men jag aer inte fraemmande foer att moderatorerna laater inlaegg staa kvar med oeverstrukna rader i kraftigt avvikande stilsort--kanske med tillaegget: "Saa haer skriver vi inte paa detta forum"

ETT skael till varfoer man kunde oevervaega ett saadant tillvaegagaangssaett aer, att detta med att foervisa eller utesluta folk i det foerflutna haft ganska galna konsekvenser, vad jag kan foerstaa...

Staemmer det eller inte?

Zory
Polen
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/06/23 :  09:19:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Precis som du skriver to_aperion så är tydlighet mycket viktigt. Vi har redan det du vill ha! Kul att vi tänker i samma banor.
När vi modererar så ändrar vi färg till "beige" på texten som vi inte accepterar. Samtidigt skriver vi varför med blå text. Om man vill se vad vi vänt oss emot och vad det är som modereras kan man markera den beiga texten som då blir blå...

testa det på nedanstående:

Genom att göra på detta viset så vinner vi många saker:
1. Läsbarheten i trådarna ökar, tråden blir inte överbelamrad med en massa ovidkommande text.
2. Alla kan
läsa vad det var som gick utanför ramen.
3. Vi har dokumentation på det som görs. Det är fantastiskt hur olika man kan uppfatta vad som skrivs och att då kunna gå tillbaks och peka på det som modererats är ovärderligt. Det är därför vi blir riktigt arga om någon som blivit modererad går in och ändrar i det som modererats eller tar bort sitt inlägg. Om man skriver så starka saker som modereras så får man stå för det man gjort.

quote:
att detta med att foervisa eller utesluta folk i det foerflutna haft ganska galna konsekvenser, vad jag kan foerstaa...


"förvisa eller utesluta folk", nej det gör vi absolut inte! Vi stänger av nicks i vår mjukvara som missbrukats enligt våra regler. Det är missbruket vi är ute efter och inget annat. Oj vad synd att detta är OT i denna tråden. Det är ett ämne som är väldigt intressant, speciellt mot bakgrund att de senaste 2,5 åren är extremt väldokumenterade. Jag tar med glädje en diskussion men för att vi inte skall snacka sönder den här tråden kanske vi kan starta en annan tråd eller ta det via PM?


ED: ordföljd

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/06/24 :  22:14:32  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Det KAN vara saa att jag missuppfattat utsagor fraan naagon som tidigare blivit "refuserad"--daerfoer tycker jag att jag inte har mer att saga om detta: aen att jag TILL FULLO delar din uppfattning

transparens och PERSONLIGT ANSVAR aer vad jag foerstaar hoernstenar i yttrandefrihet i vilket sammanhang och paa vilken nivaa man aen diskuterar

Aven nationellt och mellanstatligt aer de flesta oeverens om att de inskraenkningar som faktiskt finns och MAASTE FINNAS i vad man faar saega och var, just aer ENDA SAETTET om man vill vaerna yttrandefriheten!

Zory
Polen
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:41:51  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Pac, du kanske ska ha en "skamvrå" precis som Sinbin på diyaudio.com ? Det kan vara effektivt för att kyla ner någon.

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=5121

De har också Texas där inlägg hamnar som inte är riktigt OK.
http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay.php?s=&forumid=32

Vad skulle ett sådant forum heta här? Eskiltuna kanske? (min hemstad, he he), nä förresten Söderhamn blir bra!

to_apeiron: jag antar att du har svårt att skriva å, ä och ö men varför inte skippa prickarna och ringarna? Det ar asjobbigt att lasa sa som du skriver.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2007/02/01 08:43:45
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/02/11 :  16:41:33  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Att skamvrån ska heta Eskilstuna ser jag nästan som ett påhopp.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/12 :  14:07:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
nä förresten Söderhamn blir bra


Hmmmmmm

Uttalandet måste följas av en relevant förklaring PA.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/25 :  08:38:57  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Eskilstuna? Hmm... för blandat med hela stan, välj en lämplig stadsdel istället, som Skiftinge... eller varför inte snopptorp...?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2009/04/27 :  11:11:33  Show Profile Send modernman a Private Message
Bra jeppe72! Är också för debatt, och ibland kan den bli lite hetsig, men det ursäktar ju inte otrevliga och nedgörande kommentarer.
Go to Top of Page

überfuzz
Member

64 Posts

Posted - 2010/06/13 :  09:53:27  Show Profile Send überfuzz a Private Message
Nu har jag inte direkt nagelfarit den här tråden, men jag har lite att säga om ämnet. Personligen tycker jag att tonen i forumet är ganska trevlig. *Ny i forumet.*

Ett problem som jag emellertid märk av är att folk gärna vill diskutera varför när frågan hur ställs. Exempel: Frågar någon hur en eq byggs svärmar det av ivriga användare som vill ha svar på varför någon vill ha en eq alt få svar på varför någon kan vilja ha en eq. Alla frågorna är intressanta, tycker jag i alla fall, men forumet skulle bli resor bättre ifall vi användare var aningen striktare när det gäller att försöka hålla oss till ämnet alt försöka svara på frågan som de facto ställts.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2010/06/13 :  16:12:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför tycker du så?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2010/06/13 :  16:16:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Tycker att überfuss har en poäng även om problemet är mycket större på andra forum.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000