Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 18:43:59
|
Ett nytt matrial framtaget av NASA till deras nya kometforsknings-sond ja det är sant, inget hifibull. jag lyssnade på vetenskaps radion idag, tema rymdsonder, reportern var på besök på Nasa och fick bekanta sig med ett nytt matrial kallat airplasma med smeknamnet "blue smoke". Tydligen silikonluftbladning i fast form så nära luft man kan komma, väger som luft, har densitet som luft, samt andra spännande egenskaper. Har någon börjat fundera i samma banor som jag? Dämpkuddar, helt genomskinliga, "svävande" appartater, kablar med "Blue smoke" som dielektrikum, luft är ju som bekant det bästa (efter vakum?) med absolut ingen mikrofoni, tanken svindlar. Jag har absolut inte en aning om vad det kostar, förmodligen svindlande kilopris.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 19:19:16
|
Materialet heter Aerogel och är ett unikt material. Består av 99% luft och är ett "skum" av bla kisel Kallas även för "frusen rök" Har en del unika egenskaper känslan är ungefär som fast gele, men är skört och utsätts det för för mycket belastning går det sönder i bitar, ungefär som glas.
För mer info http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html
Bilder http://eande.lbl.gov/ECS/aerogels/saphoto.htm
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 20:58:09
|
Lite OT...undrar vad som händer om man tar en tugga???? hahahah lite trött....dags att gå hem |
ACCUrate PHASE |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:19:09
|
quote: For relatively small quantities of aerogel the cost is about $1.00 per cubic centimeter for one liter.
Billigare än jag trodde
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:20:35
|
Kanske svårt att använda som uppställningsmaterial om det splittras vid högt tryck? Men det är ju inget mot hur kasst det måste vara att ha ett sådant material i en rymdsond!?! |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:27:45
|
Jag är inte säker på varför man använder det i den forskningssond Adagio talar om men jag har för mig att Aerogel används pga att det har stor area/volymenhet vilket har den trevliga egenskapen att många partiklar kan fastna inom en liten volym. Normalt använder man kol för det här ändamålet och man gör faktiskt vakuum-pumpar på det här sättet (kallas sorbtions-pump); partiklarna fastnar på ytan och eftersom det är så stor yta kan man få bort de flesta av luftens gaser, naturligtvis är pumpkapaciteten begränsad och ibland måste man regenera pumpen genom att värma upp den.
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:40:55
|
quote: The primary objective of the Stardust mission is to capture both cometary samples and interstellar dust. Main challenges to accomplishing this successfully involve slowing down the particles from their high velocity with minimal heating or other effects that would cause their physical alteration. When the Stardust Spacecraft encounters the Comet Wild 2, the impact velocity of the particles will be up to 6 times the speed of a rifle bullet. Although the captured particles will each be smaller than a grain of sand, high-speed capture could alter their shape and chemical composition - or even vaporize them entirely
quote: When a particle hits the aerogel, it buries itself in the material, creating a carrot-shaped track up to 200 times its own length. This slows it down and brings the sample to a relatively gradual stop. Since aerogel is mostly transparent - with a distinctive smoky blue cast - scientists will use these tracks to find the tiny particles.
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 23:00:47
|
Kanske inte så kasst ändå altså... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 07:55:34
|
Adagio är inte fel ute. Jag har för mig ett minst en tillverkare använder Aerogel i sina högtalare.
Vänta nu hittade jag det!
http://www.vonschweikert.com/vr4.html
|
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 07:59:55
|
Är det någon som vet var man köper det, hur mycket vikt som det tål och framför allt är det genomförbart? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
|
|