Author |
Topic |
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 10:48:13
|
Hepp!
Inför ett stundande eljobb hemma jag söker råd och konsultation här. Lägenheten hemma är endast utrustad med ojordade vägguttag vilket så här i säkerhetstider känns lite bedagat. Nu är faktumet så att vi ska ha hem en elektriker för installation av en spisfläkt med tillhörande montering av elförsörjning. Funderar på att låta konvertera vägguttagen till jordade dito. Ingen större insats enligt elektrikern. Då uppkommer följande frågor:
Vad är vinsten säkerhetsmässigt? Ska jag vidtaga speciella åtgärder för stereovägguttaget? (separat matning från proppskåpet ect.)
Vinsten med bättre strömkabel/skiljetrafon ect. uteblir ju om det är ojordat. Och det är ju dumt att utesluta möjligheten till en vettig strömförsörjning till stereon.
Någon som tagit steget eller har erfarenhet i ämnet?
Tack på förhand!!
//Henrik
|
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 11:27:18
|
Det är absolut värt att dra en särskild skärmad elkabel till stereon. Jordning av anläggningen hemma hos mig samt separat kabel ger större lugn och svartare bakgrund. Man kan ju också byta till en större säkring eller automatsäkring. Det har jag själv inte testat, men det får bli nästa grej hemma hos mig. Säkerhetsmässigt vet jag inte. Man har ju under alla år ansett att det duger med ojordat, och det gör det väl såtillvida man inte håller i ett värmeelement samtidigt som en strömförande apparat. Men det försöker jag att undvika. |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 11:32:53
|
Gör det!
Jag fick bytt till jordat för en hel del år sedan och hade då inga speciella funderingar över det mer än att det blev litet besvärligt eftersom jag fick skaffa några nya kontakter och grenuttag. Men den ganska beskedliga anläggning jag hade då visade sig låta bättre. Kom på att försäljaren sagt att förstärkeren lät bättre med jordat, vilket jag då var skeptisk till.
Förbättringen med jordat varierar dock från apparat till apparat och det finns en del som inte ens är jordade. Skärmade nätkablar bör anslutas jordat eftersom skärmen är ansluten till jord och inte fungerar annars.
Till hifin kan du ta en separat slinga med litet tjockare ledning, 2,5 mm2 skall vara bättre än ordinarie 1,5 mm2. Enligt en uppgift jag sett är det ingen idé att gå upp till 4 mm2 eftersom effekten motverkas av att induktansen ökas. Det kan inte vara helt fel att ta en skärmad kabel i väggen heller. Jag experimenterade förra veckan med att byta sladden i ett billigt grenuttag med fem meter sladd till Kulo installationskabel som är jordad (det är en tillfällig lösning när jag vistas på annan ort). Det lät klart bättre, nästan otroligt hur ett sådant grenuttag drar ner ljudkvaliteten. Utstrålningen var också väsentligt lägre än för vanlig elsladd, mätt med en Elfix.
Man kan förstås maxa det hela genom att köpa dyrare specialkabel till väggledningen och bättre vägguttag. HMS vägguttag påstås ge bättre ljud.
Datorer skall anslutas jordat vilket gör driften mindre störningskänlig. Lågstrålande bildskärmar som ansluts ojordat blir inte lågstrålande.
Säkerhetsaspekten är att om ström läcker ut i höljet på apparaten så går stömmen ut i jord om det är jordat, annars inte.
|
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:21:15
|
Tackar för uppmuntran!
Får ha en diskussion med elektrikern om den separata slingan. Min sambo är mycket orolig för ev. elöverkänslighet så alla förbättringar är välkomna där med. En annan fördel med separat slinga till Stereon är att alla ljusknappar i lägenheten är ersatta av dimmrar vilket enl. utsago inte gynnar kvaliteten på elen i hushållet.
Det är ju förbaskat illa att man är en fena på motorer och dess styrsystem och inte särskilt insatt i hur ett vanligt vägguttag fungerar. |
|
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:22:15
|
Jag har dragit 2,5 mm2 separat jordad ledning och tycker att det ger en förbättring. Har också säkrat upp till 16A. Om jordat ger bättre ljud beror förmodligen på vilken utrustning man har men i mitt fall så rekommenderar tillverkaren jordat. /Per |
You're nobody without a Naim
|
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:29:08
|
Vågar man ens nämna Amplifix/Cdfix? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:12:38
|
Samma här, förutom säkerheten så blev ljudet bättre och en hel del störningar försvann med jordat. I och för sig var mina tidigare eldragningar från 60-t. Jag kan nämna att t.o.m. störningar i bilden på TVn försvann. |
Bravo |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:44:36
|
Jag kör med Advantage. Kan vara en fingervisning. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:49:23
|
Rent säkerhetsmässigt gör det ingen skillnad mellan jordat och ojordat. Statisktiskt sett skadas fler människor i jordade system, eftersom det anses som mer säkra. Då är månniskor mindre vaksamma i sådana anläggningar. Sätter du dessutom in en jordfelsbrytare så ökar du därimot på säkerheten, men den är inte idiotsäker. Prata med elektrikern om vilka risker du undviker med en jordfelsbrytare. En jordfelsbrytare borde kunna förbättra ljudet i anläggningen också eftersom jord och nolla separeras helt. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:54:02
|
Suck!
Detta borde nog diskuteras med hyresvärden först. Eftersom det är ett ingrepp i byggnaden. Vet inte vad som kan hända rent juridiskt och vilka rättigheter man kan ta sig i en hyresrätt. Någon som vet eller kan hänvisa?
Suck igen........ |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 13:56:16
|
Du måste nog ha tillstånd, gäller även i bostadsrätt där man måste prata med styrelsen. Du gör ett ingrepp som egentligen påverkar hela huset. |
Bravo |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:03:58
|
Ja jag misstänker det.
Finns dessutom en hel del nyttig information på:
http://www.elsakerhetsverket.se
Allt för stereon får man väl säga så att denna tråden inte blir helt utan Hifianknytning :-)=
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 14:08:07
|
Absolut, framförallt om det leder till bättre ljud. |
Bravo |
|
|
Niclas
Member
587 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 18:27:39
|
Bubben, jord & nolla separeras inte i en jordfelsbrytare förrän den har löst ut. En jordfelsbrytare skyddar även ett ojordat uttag &så.
För övrigt gäller det att hela rummet skall jordas om Du tänker dea fram ett nytt jordat uttag.
Mvh
|
|
|
erik
Member
311 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 20:44:15
|
Den bästa förändringen per krona i varje anläggning som kostar mer än ett dussin begagnade skivor! Separat fas om det går och så grov kabel som möjligt, 4 kvadrat är bra men 10 betydligt bättre. Dra den som utanpåligande utan fastskruvad dosa så går den tolkningsmässigt in i lagtexten. Är man riktigt seriös drages separat jord till kopparplattan Allan som gräves ned i närmsta trädgård.
/Erik |
Blås på! |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:23:30
|
Du kan ju alltid ta upp det med hyresvärden och se vad han säger. Vem vet, jordning av fastigheten kanske är på väg inom kort. Jag tror att det enda som står i kontraktet är att lägenheten ska återställas i ursprungligt skick när du flyttar. Att trycka in en tråd till i alla dosor och rör påverkar ju ingenting. Spara bara alla ojordade vägguttag och lamputtag så du kan sätta tillbaka dem när du flyttar ut. Detsamma gäller jordfelsbrytare. Men installerar du det (till självkostnad) så tror jag personligen inte att hyresvärden har något imot att den sitter kvar om du flyttar. Det borde bara höja värdet på lägenheten...
Bravo>> På vilket sätt skulle jordning av en lägenhet påverka hela fastigheten? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:27:21
|
Det blir olika i varje lägenhet och frågan är vilken kapacitet som råder från ditt proppskåp. I vår förening är det tvärförbjudet att göra några ändringar utan tillstånd. Överbelastning torde påverka hela fastigheten rimligen. |
Bravo |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:37:48
|
Men belastingen av elnätet är ju detsamma oavsett om det är jordat eller inte. En lägenhet är ju oftast förbannat snedbelastad oavsett hur man försöker få det rätt...
Eller har jag missförstått dej någonstans? |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 21:49:08
|
Nej, men jag förutsätter att man även ändrar i effekten, dvs kör med flera Ampere. Dock gäller i vår förening inga ändringar utan tillstånd. Föreningen har dock givit tillstånd till att dra jordat utan övriga ändringar samt installerat jordfelsbrytare. |
Bravo |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:00:09
|
Så bra att föreningen har givit tillstånd till de ändringar vi diskuterar... Hur menar du med att effekten skulle ändras? Jag förstår verkligen inte vad du menar... |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:24:39
|
Om du byter från 10 till 16 Ampere och grövre kabel så fick jag en föreläsning om att det inte gick vare sig i vägg eller proppskåp. Då gällde tillbyggnad eller nytt skåp. |
Bravo |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 22:52:58
|
Man behöver inte säkra upp varken när man jordar eller installerar jordfelsbrytare, inte heller om man ska dra en egen grupp till anläggningen. Egen fas brukar man ju inte dra, då man bara har tre att leka med, och spisen brukar vilja ha en del av alla tre. Om man trots allt ändå vill säkra upp är det inga problem, bara att byta bottenplugg, eller passdel som det heter. När man går upp till 16A så är dock 2,5mm2 minsta tillåtna kabelarea. Man är tillåten att dra 4 sådana kablar i ett 16mm-elrör, som oftast är standard i lägenhet. En tråd till fas, en nolla och en jord ger en hel tråd till godo, inga problem. Problem blir det förmodligen senare om man har belysning på samma grupp då man även måste byta tråd till den. Byta tråd till 2,5mm2 kan man ju göra utan att säkra upp om man känner sig orolig för spänningsfall. då behöver man inte heller byta all tråd utan bara de delar som har med anläggningen att göra. Frågan är väl därimot varför man skulle säkra upp. Från en fas får man ut 2300W kontinuerligt, eller 3220W i en timma, i 230V-system med 10A säkring. Det brukar räcka till en stereoanläggning. Förhållandet skiljer sig i en automatsäkringscentral(eftersom en automatsäkring är så mycket känsligare än en smältsäkring), men där har man därimot möjlihet att komplettera med en extra automatsäkringsmodul. Promlemet blir då istället att man inte får blanda flera grupper i samma el-rör. Utanpåliggande montage blir då tvunget om man inte vill öppna väggen. Säkrar man upp blir risken av att skada apparaten större. Säkringen är ju bara där för att skydda anläggningen. En människa tål bara 30 mA innan man får muskelkramp, altså gränsen man inte har möjlighet att ta sig loss för egen maskin, så säkringen finns inte för vår skull... Det här blev inte bara långt, det är off-topic också... |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/02/27 : 07:26:13
|
Hahaha! Det är helt underbart. Här blir man sannerligen "upplyst" :-) Skönt att fråga och du ska få svar fortfarande gäller trots att det stormar ordentligt här ibland.
Nåväl. Mail är skickat till hyresvärden. Om det inte kommer något svar så ska jag hugga Fastighetsskötaren snarast.
Om det går i lås så är det en diskussion med elektrikern som gäller. 2.5 mm2 kabel helst på separat propp till stereon. Hela rummet ska konverteras samtidigt. Troligen får hela lägenheten samma bahandling. Samt se till att få ett nytt uttag till spisfläkten.
Sambons reaktion när förslaget kom upp var:
Visst! Jättebra....men jag misstänkte hela tiden att det var för stereons skull.
Hmm jag tror att hon kommit på mig. Skönt att vara tillbaka i Hifi-träsket efter ha varit instrumentfetishist i ett par år. (Fender Jazzbasar) Det är bannemig lika dyrt.
//H |
|
|
|
Topic |
|