HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Kyrkakustikförbättringmedlerkrus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/09/14 :  22:16:46  Show Profile Send lenwac a Private Message
I dag var jag och lufsade runt i Västegötland i spåren av Arn.
I Guilious romanböcker om Arn så finns det hänsvisningar till en mängd platser, alltså verkliga historiska platser, många av dom finns fortfarande kvar i dag.

En sådan plats är Forshem kyrka uppe på Kinnekulle, byggd i mitten av 1100-talet.

Det som slog mig var att guiden pratade i normal samtalston men ändå hördes perfekt oavsett var man stod i kyrkan. Hon använde ingen mikrofon

Hon förklarade att detta berodde på att man i takvalvet murat in ett antal lerkärl, alltså uppstuckna genom taket och endast öppningarna syntes som runda små hål i olika diameter, från ett par cm till kanske 7-8 cm. Jag såg ett 10-15 olika hål. Metoden var tydligen ganska sällsynt.

Att det var olika diameter på hålen kom sig av att allt stämdes av, alltså man testade sig fram, minskade och ökade diametern tills det blev bra.

Detta har jag aldrig hört talas om tidigare, smart.

Kommentarer?

mvh / lenwac



n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/15 :  01:11:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Dags att mura in lerkärl i taket med andra ord ??? Kanske skulle pryda mina väggar med äggkartongspapper. Snyggt värre.... (Undrar om det blir hispan nästa)...


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/15 :  14:14:24  Show Profile Send celef a Private Message
Helmholtz-absorbenter (de heter så) användes flitigt i Sverige och Danmark under medeltiden för ljudabsorbtion. Ofta innehöll de oxå aska för bättre absorbtion (dock är det nog svårt att få askan att stanna kvar vid takmontering!). Nu tror inte jag att den upplevda "ljudförstärkningen" berodde på dessa Helmholtz utan mer på det paraboliska/konkava taket.

______________________________________________________________

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:38:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ungefär som i Sankt pauls katedralen i London
Har för mig det är 50-60 tvärs över kupolen , det går ändå att prata med den på andra sidan utan bekymmer..



Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:31:01  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by johan_björklund

Ungefär som i Sankt pauls katedralen i London
Har för mig det är 50-60 tvärs över kupolen , det går ändå att prata med den på andra sidan utan bekymmer..



Ha det bäst
Johan


De kunde sin sak på den tiden...=)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000