Author |
Topic |
|
lenwac
Member
244 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 22:16:46
|
I dag var jag och lufsade runt i Västegötland i spåren av Arn. I Guilious romanböcker om Arn så finns det hänsvisningar till en mängd platser, alltså verkliga historiska platser, många av dom finns fortfarande kvar i dag.
En sådan plats är Forshem kyrka uppe på Kinnekulle, byggd i mitten av 1100-talet.
Det som slog mig var att guiden pratade i normal samtalston men ändå hördes perfekt oavsett var man stod i kyrkan. Hon använde ingen mikrofon
Hon förklarade att detta berodde på att man i takvalvet murat in ett antal lerkärl, alltså uppstuckna genom taket och endast öppningarna syntes som runda små hål i olika diameter, från ett par cm till kanske 7-8 cm. Jag såg ett 10-15 olika hål. Metoden var tydligen ganska sällsynt.
Att det var olika diameter på hålen kom sig av att allt stämdes av, alltså man testade sig fram, minskade och ökade diametern tills det blev bra.
Detta har jag aldrig hört talas om tidigare, smart.
Kommentarer?
mvh / lenwac
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 01:11:44
|
Dags att mura in lerkärl i taket med andra ord ??? Kanske skulle pryda mina väggar med äggkartongspapper. Snyggt värre.... (Undrar om det blir hispan nästa)...
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>> ...Mohaa [U.P] Herr Engel.. |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2002/09/15 : 14:14:24
|
Helmholtz-absorbenter (de heter så) användes flitigt i Sverige och Danmark under medeltiden för ljudabsorbtion. Ofta innehöll de oxå aska för bättre absorbtion (dock är det nog svårt att få askan att stanna kvar vid takmontering!). Nu tror inte jag att den upplevda "ljudförstärkningen" berodde på dessa Helmholtz utan mer på det paraboliska/konkava taket.
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:38:19
|
Ungefär som i Sankt pauls katedralen i London Har för mig det är 50-60 tvärs över kupolen , det går ändå att prata med den på andra sidan utan bekymmer..
Ha det bäst Johan
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 23:31:01
|
[quote]Originally posted by johan_björklund
Ungefär som i Sankt pauls katedralen i London Har för mig det är 50-60 tvärs över kupolen , det går ändå att prata med den på andra sidan utan bekymmer..
Ha det bäst Johan
De kunde sin sak på den tiden...=)
|
|
|
|
Topic |
|