Author |
Topic |
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 07:28:28
|
Är flera än jag som tycker att Thor test i den senaste High Fidelity, nr. 2 2004, är alldeles för dåligt
För mycket teknisk data och nästa ingen lyssning alls. Och sedan, alla mätdiagram är den samma. Tycker att man skall kräva lite mer för pengar.
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 08:38:19
|
Off Topic // Pär / Admin |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 08:42:41
|
Off Topic // Pär // Admin |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 10:37:14
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 11:04:43
|
Jag väntar på min Thor så är det ingen negativ kommentar om den från min sida.
Det handlar om High Fidelity och deras testmetoder. |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 12:35:16
|
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 12:42:59
|
Det ser ut att det alltid finns folk som vill förstöra alla trådar med off topic kommentarer.
Här skall vi inte kommentera hur bra Thor är eller inte, bara High Fidelity test.
/ninja |
|
|
Buffert
Member
130 Posts |
|
Lepra
Member
524 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 16:14:32
|
Fattar inte ett smack av dessa mätningar... tycker den spelar bra ändå |
Frozen Brains Tell No Tales |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 16:37:45
|
Tack för länken! Köpte numret i dag och irriterade mig på layoutmissen. Vad gäller mätningarna tycker jag att 55 w är lite för lite belastning. Förstärkaren är väl specad till 150 w. Men förstärkaren har ett lågt brusgolv och saknar "rester" från strömförsörjningen som brukar ligga där nere o skräpa. |
Hifiarkeologen |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 19:17:27
|
Lite besviken på testet av Martin Logan i Hi&Fi musik där Thor inte orkade???? driva elektrostaterna fullt ut.Min Zapsolute har då inga problem alls med det. ////////////////// Sven-Åke ///////////////// |
Skeptiker |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 19:22:34
|
Försökte ändra i mitt inlägg,men det funkade ju förstås inte.Det jag menar är att mätningarna kanske inte är så felaktiga eftersom den inte orkade med ett par Martin Logan. /////////////////////// Sven-åke /////////////// |
Skeptiker |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:01:52
|
Hej Oliver!
Det var inte kraft som saknades när Göran lyssnade första stunden på Martin Logan via Thor. Det lät "oinspirerat och kallt".
Avdelning kraft: Hi Fi & Musik mätte 180 watt i 8 ohm. 80 ampére...
ledtråd från van Martin Logan-användare: Hur låter alla Martin Logan den första halvtimmen (oavsett elektronik) när de varit avstängda?
No big deal, hifi har många fallgropar.
mvh
sladd
ps. Kanske bäst att påpeka att jag inte tror att en Thor låter bättre än det steg för 100 lapp som göran lyssnade på efteråt, ds.
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2004/02/24 : 23:32:45
|
Hej Oliver!
Det var inte kraft som saknades när Göran lyssnade första stunden på Martin Logan via Thor. Det lät "oinspirerat och kallt".
Avdelning kraft: Hi Fi & Musik mätte 180 watt i 8 ohm. 80 ampére...
ledtråd från van Martin Logan-användare: Hur låter alla Martin Logan den första halvtimmen (oavsett elektronik) när de varit avstängda?
No big deal, hifi har många fallgropar.
mvh
sladd
ps. Kanske bäst att påpeka att jag inte tror att en Thor låter bättre än det steg för 100 lapp som göran lyssnade på efteråt, ds.
Konstigt!
High Fidelit mätte 135W i 8 ohm, och vid 1% THD 160W i 8 ohm. I 0.6 ohm ger den upp till 50.8 A.
Vem har rätt |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 06:36:54
|
Konstigt, instämmer helt. Vi väljer att tro på de bästa siffrorna såklart
(de båda Thor-maskinerna är från samma batch)
mvh
sladd
, |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 08:37:34
|
Sen är ju det där med tidningstester nått som man alltid ska ta med en liten nypa salt tycker jag.. Ofta har det kommit fram lite olika och motsägande saker i testerna, "den mäter dåligt, men låter bra ", för mig så är hur det låter det primära och det en tycker är sämre kanske en annan tycker är bra....
Och hur tilförlitliga är igentligen tidningarnas mät tester ?? Kan vi lite blint på dom ???
/M
|
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 09:01:13
|
Om man inte tycker testet var dålig pga att man inte gillar produkten får man inte säga det då bra för att det råkar vara en Bladelius maskin?
Obs jag har inga preferencer för eller emot men alla inlägg censureras hejdlöst bara för att jag påpekade att alla inte gillar Bladelius ljudet därav inte alltid positiv kritik. Detta måste rimligen även slå igennom på Tidnings recensioner.
|
Edited by - qsecofr on 2004/02/25 09:02:24 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 09:22:26
|
Inget konstigt att alla inte gillar Bladelius produkter. Det handlar i slutändan om att matcha ihop olika produkter. Thoren passar ex.vis inte ihop med JMlabs högtalare, då dessa högtalare kräver elektronik med väldigt varm klang. Det gör naturligtvis varken förstärkaren eller högtalarna dåliga. Så vi ska akta oss för att skriva: Jag har minsann testat Thor i min anläggning och det lät illa, den förstärkaren är kass! Vi måste vara medvetna om att produktmatchningen har avgörande betydelse för slutresultatet och är viktigare än hur många stjärnor en produkt får i en tidning.
I början av 90-talet köpte jag ett system som bara bestod av best buys enligt olika hifitidningar. Den anläggningen var fullständigt olyssningsbar då allt drog åt det ljusa och aggressiva hållet till,och den förstörde flera år av mitt hifi-liv. Ljudet skar som svetslågor i mina trumhinnor. Jag förstod inte då hur viktigt det är att produkterna passar ihop. Det skulle bara låta bra, för bevisligen hade jag ju köpt bra grejor. Alltså var det mig det var fel på, och jag gick orolig till en öronläkare för att kolla upp hörseln. Att det var anläggningen det var fel på gick upp för mig långt senare.
|
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 09:39:06
|
sladd> Märkligt ändå att en sån garvad lyssnare som Göran skulle göra en sån dundermiss att utvärdera kall och oinspelad elektronik.Jag tror inte att Thor är en dålig förstärkare det blev bara så konstigt med testerna i Hi&Fi musik den här gången.Testen på förstärkaren påvisade att den kunde driva vad som helst,i högtalar testen knäade den.Det troliga är att den helt enkelt inte passar ihop med ML:s högtaleri.Fast man har ju läst att när det blir kallt och hårt när volymen skruvas upp då räcker inte nätdelen till.Men det är ju klart det har man läst i samma tidning. //////////////////////// Sven-Åke //////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 09:45:19
|
Vi måste utgå från att det är de sämsta mätvärdena som stämmer.
Mvh |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 15:35:28
|
var det inte frågan om korrigerade dvs de sämre var fel? |
|
|
qsecofr
Member
615 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 15:35:37
|
var det inte frågan om korrigerade dvs de sämre var fel? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 17:09:45
|
Oliver....
Nu tar vi detta från början
Märkligt ändå att en sån garvad lyssnare som Göran skulle göra en sån dundermiss att utvärdera kall och oinspelad elektronik. Stopp och belägg! Det var inte det han gjorde. Han kopplade in Martin Logan kall och lyssnade. Då låter det kall oinspirerad plast. Oavsett elektronik. Detta är väldigt utpräglat med just Martin Logan och har man inte levt med dem så vet man inte om det. Tycker inte det är en konstig miss men visst vorde det kul om han gjort som många ML-ägare när deras högtalare varit urkopplade: tagit en fika, sett nyheterna, stoppat i en tvättmaskin....under tiden högtalaren når lyssningsbar status. Jag tror inte att Thor är en dålig förstärkare det blev bara så konstigt med testerna i Hi&Fi musik den här gången.Testen på förstärkaren påvisade att den kunde driva vad som helst,i högtalar testen knäade den. Stopp igen! Den knäade inte, den lät "kall och oinspirerad". Det troliga är att den helt enkelt inte passar ihop med ML:s högtaleri. Håller inte med alls. Butiken i Alingsås är full av Martin Logans flesta modeller och Thorens delikata mosfettrissor passar som hand i handske för de krävande ML-panelerna. Fast man har ju läst att när det blir kallt och hårt när volymen skruvas upp då räcker inte nätdelen till. Precis, den överlägset största nätdelen samt drivförmågan i testen (och bland många förstärkare överhuvudtaget) har Thor. Det hårda oinspirerade kom sig alltså inte av detta. Men det är ju klart det har man läst i samma tidning. Jo det stämmer ofta i vanliga fall också. Vill återigen poängtera att jag inte tycker det är en konstig miss och du skall ha tack för att du pekade på denna motsägelsefulla skrivning.
mvh
sladd
, |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 18:13:56
|
Björn-Ola: quote: Inget konstigt att alla inte gillar Bladelius produkter.
Näää... inte sant! Jag tex. gillar dem sen jag lyssnat på mässan |
Edited by - jos on 2004/02/25 18:14:28 |
|
|
Qvist
Member
263 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 18:39:08
|
quote: Då låter det kall oinspirerad plast. Oavsett elektronik. Detta är väldigt utpräglat med just Martin Logan
Har inte läst den testen, men provar dom inte mer än 5-10 minuter då dom testar elektronik osv ??
Mvh
|
|
|
Topic |
|