HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig basmodul till B&W 805 Matrix..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:50:02  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Bästa hifihjältar!

Jag äger ett par B&W 805 Matrix sedan några år tillbaka och är nöjd med dessa, men saknar tungt basljud i musikåtergivningen. Därför undrar jag om någon kan föreslå en subbas lämlig till mina 805:or?

Mvh

Mvh Greensleeves

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:59:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför inte någon av B&Ws egna subbar?
Vilken prisram har du?

Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:07:45  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Jag kan både tänka mig B&W:s egna subbar, och min prisram är, hm, kanske kring 10.000 kr, möjligen, möjligen 15.000 kr om det låter riktigt bra.

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:32:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
REL gör bra basar...
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/02/23 :  17:08:59  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag har också ett par 805 Matrix som jag är mycket nöjd med. För tillfället använder jag en B&W ASW1000 sub för musik och DVD. Den har 12 tums element och har en tendens att ibland låta lite burkigt vid snabba baspassager på modern musik.

Såg någon som annonserade en B&W ASW2500 sub för 7000 kr på hifimagasinet för ett tag sedan. Den har kraftigare förstärkare och mindre element och låter antagligen bättre om man skall använda den mest till musik. Den är till storleken betydligt mindre än min ASW1000 som väger in på 30+ kg och är rejält stor. Då förstår man hur stor ASW4000 var!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/23 :  17:23:45  Show Profile Send stargazer a Private Message
Hej "stillsam"! Jag äger också ett par 805 matrix, vilken med rätt elektronik, rätt kablar och rätt placering är en underbar högtalare.

Dock så undrar jag vilken elektronik du driver dina 805or med, 805orna är nämligen väldigt kinkig med elektronik och presterar sitt bästa endast med riktigt bra och framförallt matchande elektronik framför. Dessutom - vilka kablar använder du?

Basåtergivningen, p.s.s som övrig återgivning, påverkas av detta.

Därför; vilken elektronik föder dina 805or idag? Har du provat med annan elektronik? andra kablar?

Jag har själv provat mina 805or med följande förstärkarfabrikat:
NAD (sisådär bra med kraft men för låg upplösning och inget "liv"), Linn (passade riktigt dåligt på alla parametrar), Bladelius (Grendeln passar perfekt), Roksan (Caspian är klockren), Cairn (för ljus och för spretig), Rotel (för ljus i klangen och inte tillräckligt bra).
Av andra 805-ägare har jag fått info om att Pass Aleph-serie och 805or är "a match made in heaven" men även Krell funkar bra till dom.

805orna belyser också mycket tydligt skillnader på kablar. När jag bytte från Kimber 4VS till Transparent Musicwave så lyfte 805orna ännu högre och nu skiner dom ordentligt.

Med ett par korrekt uppställda 805or, drivna av högklassig elektronik, förtöjda med matchande kablar, så är basåtergivningen *mycket* tajt, snabb, bra och förvånandsvärt djup för att vara stativare. Om man i en sådan konfiguration vill ha en matchande sub, så skall det nog till mycket högklassiga subwoofers för att förbättra återgivningen och inte "bluddra till" alltihopa.

mvh / stargazer
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/02/23 :  17:27:40  Show Profile Send gromit a Private Message
En begagnad Velodyne HGS-12 kanske?

quote:

REL gör bra basar...



...fast de saknar högpassfilter så man vinner inte så mycket på att koppla in en sådan. Om man vill ha fler av de fördelar som basmoduler kan ge så ska du kolla efter basmoduler som kan leverera en högpassfiltrerad utsignal.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/23 :  17:50:13  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
stargazer

"Jag äger också ett par 805 matrix, vilken med rätt elektronik, rätt kablar och rätt placering är en underbar högtalare".
- Kul att höra, då kanske jag gjorde någonting rätt när jag slog till på dessa.

"Dock så undrar jag vilken elektronik du driver dina 805or med..."
- Om du sitter riktigt stadigt, kanske tar en styrketår och riktigt samlar dig, ska jag sända ut en chockvåg med magnitud:
Denon PMA-920.
En 105 W förstärkare från slutet av 1980-talet, inköpt till ett pris av 3.500 riksdaler, och måhända lämnandes mycket övrigt att önska...:-)

För att fortsätta i den brutala stilen, kan jag nämna att signalkällan min är en söt liten cd-limpa från JVC, i syndigt svart..., vilken nog är tänkt att bytas ut mot en spelare som helst har chips för cd, sacd och kanske hdcd, om jag nu kan hitta en sådan till ett rimligt pris.

Du måste förstå att all vår början bliver svår, och att en del är väldigt mycket mer i början än andra, och bl.a. beroende på detta valde jag ett försiktigt alias. Jag hoppas att inte ett blåbär som jag förstör den inre harmonin hos de mer avancerade alltför mycket.

"... Dessutom - vilka kablar använder du?"
- Jag vet inte riktigt :-).
Ska jag utifrån texten på de vita kablarna läsa innantill (utanpå) står följande: Prism Omni Speaker Cable By Tara Labs (som jag ej minns meterpriset på).

Signalkabel mellan förstärkaren och min förra Philips cd-spelare var: Prism CD Interconnect Cable By Tara Labs (kostade 400-500 kr vill jag minnas).

"... Har du provat med annan elektronik?"
- Nej.

"... andra kablar?"
- Nej.

"Jag har själv provat mina 805or med... Bladelius (Grendeln passar perfekt), Roksan (Caspian är klockren)... Av andra... Pass Aleph-serie och 805or är "a match made in heaven" men även Krell funkar bra till dom".
- Detta är alldeles för dyr elektronik för mig, men tack för tipset!
Trots det ovan sagda, kan jag kan tillägga att även ett blåbär som jag har en viss orientering om olika high-end märken, och att som svensk musikälskare av klassiskt, jazz och äldre popmusik (Sinatra, Fitzgerald, King Cole m fl) få äga den svenska elektroniken Bladelius vore en stilla nåd att bedja om...

"... bytte från Kimber 4VS till Transparent Musicwave så lyfte 805orna ännu högre och nu skiner dom ordentligt".
- Kabelvalet är noterat inför ev. framtida uppdateringar.

"Med ett par korrekt uppställda 805or, drivna av... nog till mycket högklassiga subwoofers för att förbättra återgivningen..."
- Okay. Andemeningen här tycks vara att jag ska skaffa så bra elektronik jag någonsin har råd med, samt noggrant utprova placering i rummet. Först därefter ska jag börja fundera på att komplettera med subbas.

Tack för att även dimmiga nybörjare som jag kan få ta del av kunskapen på detta forum!

Mvh

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/02/23 18:12:24
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:01:24  Show Profile Send stargazer a Private Message
stillsam, förlåt om jag lät lite "messerschmitter" det var inte min mening.

jag är absolut inte någon hifisnobb som badar i pengar och tycker att alla som inte kör krell-fpb700 till sina 805or är en tragisk bonde (uttrycket "bonde" är ett klassiskt nedlåtande replik från en hifi-handlare i västerbotten, jag har själv inget emot bönder tvärtom). jag har själv inga exotiska prylar, se nedan.

jag ville bara uttrycka min åsikt att 805an är ett riktigt förstoringsglas på resten av anläggningen. den belönar verkligen rätt elektronik och straffar stenhårt elektronik som inte passar. jag menar, linn kolektor II/linn lk85 är knappast en dålig förstärkarkombo (nypris 16500) men med 805orna lät det aps**t.

805an växer ruskigt mycket allteftersom elektroniken innan blir bättre. det är m.a.o. en riktig high-end högtalare i alla aspekter, sitt relativt billiga begpris till trots.

jag har själv en roksan caspian mk2, som fungerar väldigt bra till 805orna. dock saknades definition och kontroll i basen, tyckte jag. Fel. Det var kablarna som inte höll måttet - när Transparent Musicwave kom med i bilden så ökade basdefinitionen markant och kontrollen i komplexa musikpassager förbättrades. För priset så är caspian ett kalasbra val tycker jag.

att sedan elektroniken är "den enda sanna vägen" behöver heller inte vara 100% sant - för dig. jag menar, vi har alla olika ljudideal - vill du ha jordbävningsbas till dina entombed-plattor så måste du ha en sub - inte ens 805orna kan göra något åt fysikens lagar. Fast jag kan spela Rage Against The machine ordentligt högt på mina 805or, och jag kan utlova seriös luftgitarr- och headbangingfaktor

min poäng var bara att innan du rusar iväg och köper coola subwoofers för 15 000 så prova att låna hem lite bra elektronik och testa skillnaden. jag tror att du kommer att bli förvånad.

mina förstärkartips - Prova att låna hem (hemlån är ett måste) någon/några av:

- roksan caspian (ny 15' beg mellan 7-9 000)
- advantage thor (ny 20' demoex finns för 15000)
- möjligen beggad NAD S100/S200 (Classic-serien har jag provat, sisådär men når inte hela vägen fram, silverline kan funka)
- pathos new classic one (ny 19000, beg kring 15000)
- krell kav-300 (beggad mellan 16'-20')
- audio analogue (kanske kan funka? skulle gissa på det)
- myryad (kanske? caspian funkar ju, man vet aldrig...)

Läs gärna lite på
http://www.audioreview.com/Main%20Speaker/B&W/PRD_120869_1594crx.aspx

Du får gärna PMa mig för mer detaljer om dessa unika högtalare.
Skulle du någon gång vara i Luleå så är du varmt välkommen på provlyssning, fika och hifi-tjöt

cheerio / stargazer
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:09:41  Show Profile Send stargazer a Private Message
quote:
Du måste förstå att all vår början bliver svår, och att en del är väldigt mycket mer i början än andra, och bl.a. beroende på detta valde jag ett försiktigt alias


f'låt igen, jag är ingen stereophile-skribent, jag är bara en simpel norrlänning från mörkaste skogarna...

kunde bara inte hindra mina (nyvunna!) erfarenheter av 805orna att bubbla ut Du har valt fantastiskt fina burkar för att vara "...mycket mer i början än andra..." för mig tog det nästan 13 år att hitta till mina 805or - det borde ju därför vara jag som är amatören, du hittade ju rätt på en gång

mvh / stargazer, t.o.m. mitt nick är ju lite upp i det blå
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:25:28  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag kan rekommendera B&W ASW2500, det är en härlig lite krabatt som har går både djupt och tungt samt är rapp! Jag hade den hemma en helg och förvånades över dess kapacitet och kan bara hålla med H&M som gillade den skarpt i ett test.

Jag har inte testat/lyssnat på dina B&W-högtalare men efter att ha ägt tre par av deras stativare i 600-serien parade med förstärkeri från ca 5000:- till 35000:- (multikanal) så tycker jag att du ska satsa på en B&W ASW2500 för att få lite schvung i basen och inte börja byta elektronik och kablar, ännu.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:28:35  Show Profile Send brumel a Private Message
Harkl. Stillsam får ursäkta men hans högtalare har faktiskt varit en sväng hemma hos mig och spelat under en söndagseftermiddag. Med benäget bistånd från Stillsam.

Jag bor visserligen inte i dom djupaste skogarna men kommer väl från Norrlandskusten närmare bestämt Umeå.
Mina erfarenheter med Linnelektronik och Matrix 805:an är lite blandade. Klassisk musik lät super. Även äldre jazz och 60-talspop.
När jag följande dag lyssnade ensam på lite modern popmusik lät det för stort och uppblåst och jag bytte tillbaka till mina ol´ trusty Linn. Kanske säger det lite om 805:s styrkor och svagheter.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:38:18  Show Profile Send stargazer a Private Message
Vi upplever saker olika och det är ju lite av charmen med Hifi.

brumel, jag blev själv mycket förvånad då jag kopplade in 805orna till min Linn Genki/Linn Silver Interconnect/Kolektor/LK85 och fann att det lät mycket sämre än förre ägarens Toshiba/TAG McLaren AV32R/Rotel RB-985 Mk2! Instängt, spretigt, omusikaliskt. Trodde faktiskt att 805orna hade gått sönder under transporten till min lägenhet. Dubbel- och trippelkollade att vi inte kopplat fel. Högtalarkablar var K400. Lyssnade på blues, pop, hårdrock, klassiskt, singer/songwriter, country.

Döm om förvåningen när man vid ett senare tillfälle provade med Roksan Caspian, som ju är billigare, men dock också kommer från brittiska öarna, så öppnades en ny värld och 805orna började skina ordentligt. Och det med Genkin!

Den provade jag med Cairn-förstärkeri, inte lika bra som caspian (trots att cairn kostade mer) men betydligt bättre än Linnkombon. Bytte ut Genkin, provade mot Cairn Fog v2. Flera steg uppåt på performance-skalan igen! Maxade med Grendel och 805an lyfte till grymma höjder! Experimenterade med kablar, uppåt igen! Då förstod jag 805ans potential. Vid rätt systemmatchning, vill säga.

Enda slutsatsen vi kunde dra är att 805orna inte trivs med Linn-elektronik, i alla fall inte Kolektor/LK85. Förvisso skilde kablarna (körde med Kimber mellan Caspian och 805) och visst gjorde ju det sitt till. Men inte hela förklaringen.

I mina öron kändes Linn-kombon och 805an som felaktig systemmatchning - inte att Linn-kombon är dålig i sig (viktig skillnad). När jag körde min Linn-rigg (som sedan en tid är såld) så var systemmatchning ingen issue - mina Ninka passade perfekt till Kolektor/LK85. Men i ett all-Linn-system är som sagt allt redan systemmatchat.

805an har jag under senaste året mixat och matchat mot en hel del olika prylar, och det har i sanning tagit en bra stund innan kombinationen stämt. Som ex-Linnare så har jag stundtals tyckt det varit frustrerande att det ska vara så stökigt att få ihop ett system där de olika komponenterna verkligen matchar varandra. Det var ju alltid så lätt med Linn-prylarna!

Men resultatet gjorde resan värd det - mina 805or sjunger härligt hemma nu och jag är mycket, mycket nöjd. Så här mycket glädje i musiklyssningen har jag inte haft på många, många år. Trots att mitt nuvarande system kostar betydligt mindre än min gamla Linn-rigg så upplever jag musiken mycket roligare och njutningen mycket högre. Jag köper skivor som aldrig förr.

Och jag kan tänka mig att byta CD. Definitivt också byta förstärkeri. Men byta 805orna, nej, inte på den här sidan Sonus Faber

brumel, jag respekterar dig helt och fullt. Vi har dock olika åsikter, men det måste man ju få ha

All the best / stargazer
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:24:09  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
stargazer

"stillsam, förlåt om jag lät lite 'messerschmitter'..."
- Ingen fara, jag har aldrig uppfattat dig som arrogant eller överlägsen.
Om orsaken till att du ev. misstänker att jag kände mig styvfaderligt behandlad av dig var att jag valde att ordagrant citera lite av det du sagt och frågat om, gjorde jag detta av följande anledning.
Jag brukar ta citat på andras frågor eller kommentarer och sätta dessa inom cituationstecken för att förhoppningsvis uppnå en högre grad av precision i kommunikationen.
Härigenom försöker jag försäkra mig om att vi pratar om samma saker...

"... jag är absolut inte någon hifisnobb..."
- Det trodde jag inte heller.

"... f'låt igen, jag är ingen stereophile-skribent, jag är bara en simpel norrlänning från mörkaste skogarna..."
- Det torde vi ha gemensamt. Inget att skämmas för dock, ty det ger ju oss rikare erfarenheter än att blott har sett asfalt och makadam.

"... mig tog det nästan 13 år att hitta till mina 805or - det borde ju därför vara jag som är amatören, du hittade ju rätt på en gång...".
- Här får jag lov att erkänna att jag visserligen läst om och lyssnat på högtalarna innan mitt köp - lyssningen gjordes för övrigt i den saligt avsomnade StenSound-butiken i Umeå - men det var först när nämnda butik i en rea sänkte priset (på ett demoex) till ca 7.500 kr som jag slog till.
Jag hade alltså väl så stor hjälp av ödet, som av någon osviklig lyssnartalang om sanningen ska fram...

"... (uttrycket "bonde" är ett klassiskt nedlåtande replik från en hifi-handlare i västerbotten, jag har själv inget emot bönder tvärtom)".
- Jag råkar bo i AC och är bekant med uttrycket.
Vem vet, jag har kanske t.o.m. har råkat ut för en entusiastisk yngling till hififörsäljare som minsann vet att skilja på folk som verkligen förstår vad det enda i hifiväg är, eller minsann borde vara, och övriga.


"... jag har själv inga exotiska prylar, se nedan".
- Jag tror vi kan enas om att du har ditt fulla människovärde likafullt

"... jag ville bara uttrycka min åsikt att 805an är ett riktigt förstoringsglas... belönar verkligen rätt elektronik..."
- Här fick jag måhända god inspiration till att börja sikta på en märkbar uppgradering vad det lider.

Terminator (hugaligen vilka våldsamma alias det finns...)

"Jag har inte testat/lyssnat på dina B&W-högtalare men... tycker jag att du ska satsa på en B&W ASW2500...".
- Tack för tipset!

brumel

"... När jag följande dag lyssnade ensam på lite modern popmusik lät det för stort och uppblåst och jag bytte tillbaka till mina ol´ trusty Linn. Kanske säger det lite om 805:s styrkor och svagheter".
- Jag undrar, host, hur det skulle låta med Mark Levinson-lådor som elektronik..?

I det fall tråden inte fortsätter, eller oavsett om så sker, vill jag allra ödmjukast tacka för all respons ni gett little ol´ me!

Mvh Stillsam

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/02/24 01:03:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000