HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som lämnat rörstärkare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:02:29  Show Profile Send patn a Private Message
Undrar om det finns någon på detta forum som suttit med rörförtärkeri och sedan gått över till transisitor?

Isåfall varför? Är intresserad av de fall det inte är pga handhavandet.

Har lyssnat runt en del på rörsteg och skulle bli förvånad om jag får svar och speciellt om det är beroende på ljudmässiga orsaker

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:24:56  Show Profile Send linkan a Private Message
JA!
Skulle det vara nåt exceptionellt med detta eller? Har iofs kvar rörslutstegen till att driva frontarna i hembioanläggningen.
Jag testade ett antal transistorstärkare och fann ett som jag tycker är klart bättre än de rörslutsteg jag använde och även klart bättre än de andra som testades.

Linkan

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:25:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Javisst har jag det.
Bytte ifrån McIntosh MC275 till McIntosh 2500 pga att den låter bättre ihop med dom högtalare jag har använt. Både elektrostater och dynamiska. Att göra en riktigt bra förstärkare är lika svårt vare sig det är rör eller transistor, dock så verkar det enklare att få ihop en rörförstärkare som låter ganska bra. Har upplevt många rörförstärkare som varit tilltalande men inte var bra nog.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:45:34  Show Profile Send Aton a Private Message
Mycket intressant fråga patn!

En gissning är att en del av dem som lämnar rör-världen gör det för att de har högtalare som deras förstärkare inte riktigt klarar av. Rör + hög effekt kostar ju osannolikt mycket pengar, och allt går inte att driva bra med 7-10W.

Linkan, vad hade du för rörförstärkare?

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:59:37  Show Profile Send linkan a Private Message
Aton
Sentec M30 som lämnar 30 W, de tillverkades i en mycket liten serie, jag tror att det var 80 par, under 1999-2000.

Linkan

Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:29:42  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jag bytte från Edison 19 till H/K 670.

Det var lite av en slump eftersom Edisonen la av, och under tiden köpte jag H/K'n. Sen dröjde lagningen, och nu har jag vant mig vid alla sköna fördelar, som tex fjärr, hörlursutgång, snygg design och ett bättre phonosteg. Ljudet förövrigt tycker jag är ganska likvärdigt, även om Edisonen hade lite mer lättlyssnat ljud. Men det är små skillnader faktiskt i mina öron, trodde det skulle skilja mer.

Men var ju mer en fråga om edison 19 vs. h/k 670, och inte att jag inte gillade rörförstärkare, för vid nästa uppgradering blir det definitivt rör igen, fast nån med lite fler finesser :D

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/23 :  00:53:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Mina rörförstärkare, har haft Quad, Fisher, Dynaco, Leak, EAR, McIntosh, har helt enkelt inte låtit tillräckligt bra. Dom låter trevliga och varma i sin karaktär men en Mc2500 lät bättre. Skulle kunna leva med rörstegen mycket hellre än 98% av alla transistorapparater men det finns det som låter bättre. Dock till mina horn skulle jag kunna tänka mig en rörhäck igen. Effekten har aldrig varit ett problem för min del.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/23 :  02:13:48  Show Profile Send audiojan a Private Message
Jodå... Har gått ifrån en kraftigt modifierad Jolida 302A till Acurus A150, tillbaka till rörens värld men två Cary CAD-50M monoblock och sendan tillbaka till transistorernas värld men en Krell...

Varje gång pga. nya högtalare... Av dessa låter Cary's monoblock bäst, men dock inte med Magnepan (vilket jag ny använder med Krell).

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:53:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jajamän! Fast sen bytte jag kvickt som tusan tillbaka till rör igen.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:58:58  Show Profile Send B Peter a Private Message
Förresten, du ville veta varför också. Jo, att jag bytte till transistorförstärkare var för att jag hade fått för mig att basen skulle bli bättre då (det hade jag ju läst). Så jag installerade en transistorförstärkare på ett par hundra watt och upptäckte ganska snart (typ efter 1 minut) att jag inte klarade att njuta av musiken längre. Om det nu var transistorförstärkarens "fel" eller högtalarnas vet jag inte men när jag bytte tillbaka till 30 watts rörförstärkare så lät det fantastiskt. Basen blev bättre också... Jag lät dock transistorförstärkaren spela några dagar för att få den riktigt varm och för att "vänja mig". Det hjälpte inte. (tyvärr, för den hade fjärrkontroll)
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:02:26  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Körde Quad II under flera år, med egenbyggd förförstärkare (dock inte min konstruktion). Bytte till transistorförstärkare för att det är bekvämare och att jag tyckte den lät lika bra. Vad detta nu säger om Quad II kan man diskutera. Vad jag däremot saknar är min gamla Sugden A28 som jag sålde för att köpa Quadarna. Skall bli en ny Sugden nå'n gång när jag blir rik och barnen inte trycker så förbenat på alla knappar :-)

Kalle
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:12:48  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har också bytt till trissor ett antal gånger men alltid återvänt till rören. B Peter sammanfattar min uppfattning bra. Vill bara påpeka att det är inte guld allt som glöder. Jag lagade en EAR509 och fick därför chans att lyssna på den och måste säga att jag nog hellre spelar kiselchips.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:26:44  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag bytte från rör(har haft edison 60, Audion Sterling och Audion Silver night PP) till kisel (Pass Aleph5->Meridian 557->Sentec Pa9, varav de två senare är höjdarstärkare). Basen gick från onaturligt SuperMario-stunsig till fast och fin. "Skimret" i diskant och mellanregister försvann till förmån för en torrare och kanske "gråare" karaktär. Detta låter kanske som negativt i vissa öron. Inte i mina dock.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:43:07  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
För tillfället står min rörhäck bortplockad men enbart i väntan på nya rör.
Nu använder jag ett Hafler P4000 som är ett rejält (2x200w vid 8ohm) transistorsteg men som inte riktigt når upp till rörslutsteget ljudmässigt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:39:14  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag har precis bytt från rör till transistor.

Reaktion:

Det blir nog rör igen kanske nån gång, men i dagsläget så känns den lite trista transistorburken bra.
Go to Top of Page

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:35:37  Show Profile Send patn a Private Message
Tackar för alla svar!

Följande får jag ut av svaren:

- en del tycks lättare matcha sina högtalare med transistor...
- en del ligger temporärt med transistor av olika orsaker
- många längtar tillbaka
- vissa hoppar snabbt tillbaka

Känns som att dessa svar styrker mitt beslut mot något trevligt rörsteg!!! Var orolig för svaren av typen "Tyckte rören lät så bra men tröttnade efter ett tag.."

Har än så länge lyssnat på ASL KI 22 Fox DT, Audions mono block, Synthesis Celebration. Där Synthesis har varit i särklass med sitt härliga, feta, varma, levande och detaljerade ljud. Lyssnade med gåshud oavsett musik. De andra 2 var också mycket bra!! Men inte samma magi som Synthesis. Tyvärr är den magin mycket dyr... Men som sagt alla 3 slår alla de transistorer jag lyssnat på (en hel del). Går bara på känsla. Inte en susning vad som är "korrekt".
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:14:35  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag har gått över till rör. Basen är mindre tight. Avhjälps med en ullstrumpa i basreflexröret. Allt annat är så mkt bättre.
mvh
Dimitri
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:16:06  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vilken är denna "Synthesis Celebration"? Känner jag inte ens till...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:38:21  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag blir också nyfiken, det enda jag hittade om Synthesis Celebration var lite text på en finsk nätsida: "Synthesis Celebration Pääte, Black collection (mono power tube 10W 8Ohm) 6 090 €"
Över 50 000 kr för ett par 10W monoblock ! Det måste vara en rätt kompromisslös konstruktion .
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:25:52  Show Profile Send urban a Private Message
Efter att min Andersson triod havererat pga att jag hade fipplat med lödkolven så köpte jag ett transistorslutsteg, ett Zapsolute mk3. Brorsan har en Zap mk2 och i hans anläggning så fungerar och låter det riktigt bra. Men efter att försökt vänja sig vid ljudet i ett par veckor så var det bara att krypa till korset och skicka rörhäcken till Erik A för reparation. Det var nog inget fel på Zappen i sig men att byta tillbaka till triodförstärkaren kan lite överdrivet (men inte mycket!) sägas vara att gå från svart-vit TV till färg! Jag kan kanske inbilla mig att varför en del tycker att transistorförstärkare fungerar bättre är att i vissa anläggningar så kommer rörförstärkarens kvaliteter inte till sin rätt, kanske på grund av för tungdrivna högtalare, eller kanske komponenter i signalvägen stryper kvaliteten på signalen tex CD,pick-up,tonarmar eller taskiga kablar ,kanske rumsakustiken ställer till det, vilket den förstås ofta gör. Eller så tycker man kanske att den förmåga att tex återge instrumentens övertoner som en bra rörhäck förmår, mer är en otrevlig färgning som man klarar sig bättre förutan ! Vad vet jag? förutom det faktum att rörhäcken är här för att stanna!! Tack för ordet, mvh urban
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:52:29  Show Profile Send svejk a Private Message
Jepp. Temporärt när rörisarna varit på lagning och på sommaren när det är varmt. Har faktiskt ett annat förhållande till rör än transistor. Rörisarna har mer personlighet, känner mer för dom helt enkelt. Dessutom har rörförstärkare ett underdogstuk, 70 år gamla konstruktioner, gjutjärn osv spelar bättre än superduper high tech saker. Fingret i luften !


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:15:32  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Har precis upptäckt rörfenomenet och kan bara säga att jag aldrig kommer lämna denna väg. Trissor må vara starka och mäta bra men enligt min åsikt har de inte en chans när det gäller att återge musiken på ett så musikaliskt vis!!

MvH / Martin

(egentligen var detta inlägg helt irrelevant i denna tråd men vad gör man? )

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:06:28  Show Profile Send JPT a Private Message
JAg har extremt goda erfarenheter av mitt rörsteg (ett Copland 504), men mina nautilus 805 är så pass trögdrivna att de behöver mer effekt än detta kan ge för att inte bli för tama i bsaen. Lämnar därför motvilligt mitt rörsteg... kanske dumt...dessutom vill jag inte att lilltjejen ska bränna nyfikna fingrar på kåpan för varmt blir det när rören glöder (och det gör de jämt!)

Mvh,

Jens

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

patn
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:21:01  Show Profile Send patn a Private Message
Aton.

Visst hoppar man till på kr/watt! De spelades på Sheraton-mässan. www.synthesis.co.it
Får väl avfärda en varning att ej lyssna på dem...

Tar gärna tips på andra "single-end 300B rör" modeller!


Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:22:23  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
epkpeng,

Synthesis är ett italienskt rörmärke vi precis tagit in till Sverige. Under nästa vecka kommer det proffsbilder på apparaterna - de skall plåtas i morgon.

Celebration är deras kompromisslösa 10W 300B SE monoblock. Levereras med KR rör.

Det finns lite info på vår hemsida om dem, mer kommer senare i veckan. Producentens hemsida är www.synthesis.co.it

PS. En mycket fin rörtuner finns även på programmet....

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000