HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rörförsteg...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:39:46  Show Profile Send Fostex a Private Message
Ska nog bygga rörförsteg snart, och har hittat ett schema på http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/LinePreProject.htm som verkar ganska trevligt.
Men vad ska man satsa på? aktivt linjesteg eller gainpreamp?
Vad är skillnaden? Vilket av rören ska man köra med?

Edit: glömde att länka

// David

Edited by - Fostex on 2004/02/22 23:36:57

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:16:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är väldigt nöjd med min Grounded grid preamp. Du kan få schema ur "Audio Reality" om du vill. Den använder ECC82 men jag undrar om inte 6SN7 skulle bli snäppet bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:33:07  Show Profile Send Fostex a Private Message
Gärna!
Ungefär hur komplicerad är det? är meningen att bygget ska gå ganska snabbt att få klart, och i en rätt så liten låda.

// David
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:54:31  Show Profile Send Fostex a Private Message
Råkade glömma länken, nu finns den uppe iaf.

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/23 :  00:27:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Grounded grid är tre dubbeltrioder, ganska enkelt bygge. Den behöver dock både plus och minus
spänningsmatning. Principen ser du här, schemat är rätt långt ner fast utan komponentvärden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=1
Jag skickar schemat till dig imorgon. Påminn mig ifall jag skulle glömma.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/02/23 :  12:52:38  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Svalander har ritning på sin Tuba om man har lust att bygga.

http://www.svalander.se/teknik/tuba/tuba.htm

Edit:länk

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2004/02/23 12:55:29
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:35:41  Show Profile Send Fostex a Private Message
Bernt: okej, låter fint

HLindgren: den är lite i det knepigaste laget, men tack för tipset!

// David
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:22:38  Show Profile Send time a Private Message
Bygg en active linestage med potten på ingången, annars måste du ha en "transformatorpott" eller en katodföljare efter. Välj ett rör med låg gain och låg Rp tex 2C51 eller 6SN7. Det fanns ju en tabell med alla värden som behövs, bra som förstabygge. Det är också enkelt att ändra bara två motstånd för att testa olika rör !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/23 :  17:21:32  Show Profile Send Fostex a Private Message
time: Okej, har ett alternativ till den nu, men det var bra att veta! jag får se vilket av förstegen det blir.

// David

Edited by - Fostex on 2004/02/23 20:06:28
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/23 :  18:57:06  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Två mycket bra rör som inte nämns i länken är 12B4A och E80CC.

12B4A kan man köra med 5 kohm anod och driver kablar hyfsat. Förstärkningen är ganska låg.

E80CC liknar 6SN7 och låter minst lika bra. Det har något högre förstärkning än 6SN7 men struntar man i avkopplingskondensatorn i katoden (som ändå bara är till besvär) så blir förstärkningen lagom. E80CC trivs bäst med en direktkopplad katodföljare för att driva kablar. Röret är mycket långlivat dessutom.

Jag kör själv E80CC med 6201 som katodföljare efter (liknar ECC81) och steget kan driva mina gainclones med 15 kohm inimpedans genom ett par meter kabel utan problem (gainclonarna ska till min bio senare, normalt har jag rörslutsteg)

Skulle jag bygga ett steg idag skulle jag ta E80CC men använda en White-katodföljare efter istället.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:15:59  Show Profile Send time a Private Message
Som sagt finns det massor med rör som skulle funka men som sagt förut tycker jag att steg med ETT (1) rör låter mer "rätt" gärna med en trafo eller drossel istället för anodmotstånd. Jag har bara provat ett tjugotal olika steg och inte med alla rörkombinationer men kommer alltid tillbaks till enrörsförstärkaren. Det går att mäta och simulera, teoretisera och Pspica hit och dit men inget går upp mot att prova och lyssna. Det finns en massa skräp på nätet som folk har lagt ut och påstår är underbara och helt OK och som det visar sig vara deras första bygge ! Ju mindre komponenter, desto bättre ! debatt ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:42:02  Show Profile Send Flint a Private Message
time
Jag håller med om att enkla steg är att föredra ljudmässigt men vill fösvara simulering av praktiska skäl. Det underlättar för att hitta nivåer och arbetspunkter och sånt. Det går däremot inte att simulera ljudet med spice som du säger. En klar nackdel med simulering är att man lockas att krångla till saker i onödan.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:09:30  Show Profile Send time a Private Message
OK, ska vara för arbetspunkterna då.. En tendens i tex Glass Audio innan krashen var att PSpice-modeller kom som ingen verkade ha byggt ! Eftersom röret är relativt linjärt behövs inte så mycket konstigheter, det räcker med fyra motstånd, en konding och ett rör så får man ett toppförsteg.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:23:14  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jax: Okej, det är ett plus om det klarar långa kablar för min del
Men om jag bygger linjestegsmodellen så förstärker det ingenting va?
Direktkopplad katodföljare är altså att man kopplar katoden på röret till anoden på ett annat rör? som i Remus? White katodföljare, vad är det?

time: Så man ska sänka spänningen med filtreringen, inte med ett motstånd som man brukar?
Gillar också att ha få komponenter, nånting säger mej att det låter neutralare och mer ofärgat då, eftersom det inte är lika mycket komponenter som påverkar ljudet.

// David
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:38:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Du menar katodföljarens styrgaller till anoden på första röret. Och ja, precis som Remus som min grundar sig på.

Tänk på att rörens glöd måste vara varma innan anodspänning läggs på i Remus, annars drar katodföljaren rejält med ström en liten stund. Det kan fixas med en diod mellan galler och katod på katodföljaren, 1N4007 funkar bra.

http://www.tubecad.com/october99/page4.html visar en white-katodföljare, är man lite listig kan man direktkoppla anoden på ett förstärkarsteg till övre triodens galler.

Jag håller med om att så enkelt som möjligt låter bäst men det funkar dåligt om man ska driva en kabel oxå.

/Janne

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:58:11  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jax: okej, intressant info!
Kommer nog att bygga det som är med i länken (http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/LinePreProject.htm) med 6SN7, och det är ju inga somhelst problem om man skulle vilja byta rör senare, bara att byta två motstånd.. fast man lär väl behöva byta socel om man har 6SN7 också, för det har väl octalsockel?

// David
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/23 :  23:58:06  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jo 6SN7är oktal. Tänk på att glöden är 6.3V, det står fel i deras tabell.

/Janne

Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:02:27  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jax: okej :)

// David
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/02/25 :  00:44:12  Show Profile Send time a Private Message
Nä, du har en drossel eller trafo istället för anodmotstånd, spänningen ska då vara detsamma som anodspänningen på röret. Lindningen har lågt DC motstånd men hög impedans vid höga frekvenser. En annan grej som är intressant är trafo med 24 lindningar istället för en pot på slutet av ett steg, det blir knäpptyst vid 0 volym och konstant impedans för röret, har beställt för prov !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:07:43  Show Profile Send Fostex a Private Message
Okej, låter ganska avancerat dedär.. men värt att testa!

// David
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000