HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bluestarmen behöver fyllas, igen....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:36:04  Show Profile Send Texianen a Private Message
Efter att jag frågade tidigare om några blues tips och Svejk talade om för mig att jag borde kolla upp Harry Manx, vilket jag gjorde, satte ett sällan skådat sug efter blues tag i mig. Nu undrar jag därför om några fler har lite tips på bra blues gärna lite avskalad ,typ man+akustiskgitarr med en nypa slide, om ni förstår vad jag menar. Inget minus om inspelningarna är av god klass.

För övrigt letar jag även efter skivor med mycket munspel, kanske bara munspel t.o.m, och har ni även hört något bra med dragspel (vilket är ett underskattat instrument) gärna tango eller vad som helst egentligen, bara det är bra!! :)


//Trevlig helg folks

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/20 :  21:17:04  Show Profile Send svejk a Private Message
Eric Bibb är bra och låter bra. Har en annan favorit John Cambell. En lirare som väntade i evigheter på att fästa något på tejp. Han spelade till slut in One beliver och Howlin mercy mycket bra plattor. Sedan gick naturligtvis karln och dog. Blues stavas det! Han spelade på gamla stålsträngade akustiska Gibsons. Gillar du Manx? Hoppas det annars får jag skämmas!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/02/20 :  22:06:30  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Har just lyssnat på Robert Johnson's klassiska inspelningar från 1936-1937 , LP-skivorna "King of the delta blues singers" vol 1 och vol 2 på Columbia-etiketten.
Ljudkvaliten är väl inte direkt "Hi-Fi", men bättre akustisk blues får man leta efter. Bara röst och akustisk gitarr , och helt enkelt ett häpnadsväckande framförande. Man börjar tro att han verkligen sålde sin själ till djävulen där vid vägkorsningen , i utbyte mot att kunna spela gitarr och sjunga blues som ingen annan.
Går givetvis att hitta på CD , men personligen tycker jag att Blues och Reggae MÅSTE avnjutas på vinyl!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:49:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har just lyssnat på Robert Johnson's klassiska inspelningar från 1936-1937 , LP-skivorna "King of the delta blues singers" vol 1 och vol 2 på Columbia-etiketten.

Dom har jag också på vinyl, bra musik!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/02/21 :  03:53:24  Show Profile Send vole a Private Message
Inget ont om gammal blues det är alltid trevligt, men ta en titt på RL.Burnside. Denna man vet hur man handskas med "guran" sin. Det är en gammal man, född 1926 som dykt upp på skivmarknaden de senaste 10 åren. Han fick lite uppmärksamhet på slutet av 60-talet efter att jobbat med David Evans & George Mitchell, men det var först på senare delen av 80-talet som han blev inbjuden till de större blues festivalerna.
Nä, där är inte så mycket mer att säga än att ta dig en titt på hans skivor, du lär inte bli besviken.


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:26:54  Show Profile Send SW a Private Message
När min Bluestarm börjar göra sig påmind brukar jag ta fram någon gammal LP med J.B. Lenoir, Blind Willie McTell, Fred McDowell, Lowell Fulson. Brukar bli ganska nöjd efter det.

S
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/21 :  13:00:38  Show Profile Send Texianen a Private Message
Tack alla, och svejk harry manx är fenomenal tack för det guldkornet. Lyssanade även på någon annan kille på samma skivbolag (cohen hette han tror jag)har du någon skiva med honom? det var ju dock inte blues men det lät bra i allafall : )

Tack för att ni gör livet lite lättare :)
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:53:00  Show Profile Send Figge a Private Message
"Blues Bureau International" presents Pat Travers, Rick Derringer, Glenn Hughes, Frank Marino, Leslie West, Johnny Nitro, Griag Erickson and many more. En riktigt rykare i krysset. Bör ge lite inspiration. Kanske inte avskalad direkt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:56:52  Show Profile Send Figge a Private Message
Ett bättre tips Baba Blues "Excavavations:blues is a rainbow, stämmer säkert bättre med dina önskemål, även en bra inspelning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:31:36  Show Profile Send Texianen a Private Message
Tack Figge, Baba Blues var väldigt bra!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/02/24 :  01:06:54  Show Profile Send nalle a Private Message
Sonny Terry & Brownie McGhee, gitarr sång och munspel i en god blandning. Kommer inte på någon skivtitel just nu men det borde int vara så svårt att hitta något bra.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:03:15  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag ska ta och kolla hemma vilka de bästa Sonny Terry 6 Brownie McGhee är, har nog ett tiotal plattor med dem.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:45:30  Show Profile Send minoman a Private Message
med risk för att hamna i blåsväder vill jag rekommendera Claes Jansson. Snacka om röst med känsla. Ångbåtsblues och Blå Gul Blues är två bra CD's. Om vi fortsätter det Svenska spåret kan jag varmt rekommendera 2 CD's "Blues På Svenska" från http://www.jeffersonbluesmag.com/

Andra bra Cd's som snurrar ofta nu är Koko Taylor-Royal Blue och hör och häpna Chris Rea-Stony Road.

Enjoy
mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/02/28 :  10:55:57  Show Profile Send bliss a Private Message
sven zetterberg/chicago express - permanently blue är ingen dum skiva! sven kör en härlig gitarrduell med max schulz på titelspåret permanently blue.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/28 :  12:09:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Erik Sardinas Treat Me Right. Svängig blues mycket slide HDCD kodad låter rackarns bra. Audiofilblues. Gästspel av Johnny Winter.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2004/02/28 12:10:32
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:46:53  Show Profile Send Texianen a Private Message
Jag fyller på med Lightnin´ Hopkins, där ligger nog mitt blues ideal, väldigt nära iaf. Någon som har tips på liknande?

Hurra för Söndagar, not...
Go to Top of Page

lothar
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/03/05 :  07:44:08  Show Profile Send lothar a Private Message
kan bara inte låta bli att fylla på med en doldis, Catfish Keith. Finns få som kommer i närheten av hans strängslitande på akustisk gitarr. Kolla in www.catfishkeith.com.
Texianen kolla in J.B Lenoir för lightnin liknande.

-----------------------
There exists a lunatic fringe ....
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/05 :  17:58:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Detta är väl gränsfall, men efter många år av bortavaro av ZZ top(lyssnade mycket på dem under hårdrocksåren på -80 talet) lyssnade jag på deras nya platta Mescalero. De spelar väl nån typ av Rock Boggie blues, denna skiva var faktiskt helt ok. Fanns ett par spår som var klockrena, bla. nr 2 "Two ways to play" var helt klockren, hade ett gitarr riff som fastnade direkt.

Jag har laddat ner detta på mp3 och lyssnat men tror banne mig jag ska köpa plattan för den var faktiskt bra.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/03/12 :  13:57:53  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Kolla in ZZ-tops första skiva, det är mycket bra blues boogie

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/03/12 :  13:57:55  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Kolla in ZZ-tops första skiva, det är mycket bra blues boogie

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/03/13 :  11:48:51  Show Profile Send mabron a Private Message
En munspelare och sångare jag gillar :
Kim Wilson (även sångare/bandledare i Faboulus Thunderbirds och gästmusiker på en hel del andra artisters skivor) har en känslig stämma och känsligt munspel.
Five long years på skivan, My blues, tycker jag har en magi som gör hela plattan värd att köpa. .
Live plattan Smokin´ Joint är också att rekomendera..
Visserligenär en del "elektriskt", men "levande"musik.
Go to Top of Page

Ville Vinyl
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:27:18  Show Profile Send Ville Vinyl a Private Message
Kolla in Marcus Svenssons skiva "Knuckleduster Blues", finns att handla på www.lastbuzz.se! Mycket slide på gammal plåtgitarr...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000