HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Deep soul
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/08 :  15:35:20  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jag är lite nyfiken på "deep soul", alltså riktig soul1från 50, 60- & 70-talen. Aretha Franklin, Curtis Mayfield och Sam Cooke är ju tre rätt väsentliga namn att hålla i minnet. Al Green och Otis Redding är två andra. Utöver dem finns det förstås en uppsjö grupper och artister. De poppiga grupperna som Dells eller Four tops känns det som att man lugnt kan hoppa över. Jag vill åt den mer spirituella musiken. Finns det några fler artister som gjort musik i samma anda som the Impressions? (Curtis Mayfields grupp - elementär fakta)

Det finns en samling utgiven som heter något i stil med "Music inspired by the Impressions". Den innehåller en rad Impressions-aktiga låtar med olika okända artister från 60-talet. Kruxet med den är bara att alla låtarna är rätt kass.

Att det finns funk som är bra är jag med på. Det jag letar efter här är dock mer lugn musik med stämsång, inte något i stil med Sly & the family stone.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/11/08 :  18:56:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tidiga Earth Wind and Fire kan rekommenderas, d.v.s. innan de gick ner sig i disco-träsket. De är våldsamt skickliga musiker och sjunger dessutom mkt bra. I den lite softare delen av genren finns ju Marvin Gaye. Annars är väl just Curtis Mayfield min favorit.
Go to Top of Page

obi
Member

87 Posts

Posted - 2003/11/17 :  00:08:12  Show Profile Send obi a Private Message
Kika efter Chairmen Of The Board, Gil Scott-Heron och Terry Callier.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/11/18 :  13:07:23  Show Profile Send Soulman a Private Message
Solomon Burke kanske? Bör inte missas. Wilson Pickett skall inte missas. Även om hans största hits blivit misshandlade och sönderspelade av tex The Comittments Sedan finns ju Joe Tex.

Millie Jackson får du inte missa. Hon höll igång på 70-talet och gjorde bla plattorna "Caught up" och "Still Caught up" som är grymma.

Sedan finns det väl ett gäng andra mer eller mindre obskyra snubbar och snubbinnor som bör lyssnas på Det finns en platta som heter "Sanctified soul" som innehåller ett gäng låtar och artister som borde vara en fin inkörsport.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:08:29  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
King of soul - James Brown - är kanske inte vad du söker, men oj vad mycket bra han gjort.
annars är nämnda Marvin Gaye en stor favorit.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:21:14  Show Profile Send JesseX a Private Message
Jo, James Brown är faktiskt underskattad som sångare just inom
soul. Det han är mest känd för är låtar som är mer åt funk-hållet.
Hans produktion inom renodlad soul är storartad.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/11/19 :  15:22:06  Show Profile Send sisko a Private Message
Köp och läs boken Sweet soul music av Peter Guralnick. Gå sedan till närmsta bibliotek och låna gamla popnummer. Var det något Popskribenterna kunde var det gammal rythm'n'blues (soulbegreppet var ju inte uppfunnet då). Då har du tillräckligt med gammal soul att köpa och lyssna igenom i många år framöver. Om du blir svårt angripen av soulbacillen kan staxboxen rekommenderas men då pratar vi om seriöst nörderi på hög nivå. Två tips som inte är nämda hittills är Ann Peebles och Isaac Hayes Mvh / Patrik
Go to Top of Page

Ville Vinyl
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/04/02 :  17:30:21  Show Profile Send Ville Vinyl a Private Message
Jag säger bara James Carr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000