HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sladdar och anslutningar inuti inte lika viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:16:37  Show Profile Send manlix a Private Message
Det diskuteras ju mycket högtalarkablar och sånt. Och det gör ju mycket för ljudet. Helt klart. Men om man öppnar förstärkaren och kikar på vad det är för kablar inuti så är det ju vanliga små tunna strömsladdar. Plockar jag ur ett utav rören på min Edison Triod så är det ju bara två små metallbleck som klämmer fast runt varje stift på röret. Är det inte lika viktigt med superbra anslutningar och kablar här?

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:18:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Handlar lite om vad som är praktiskt görligt. SJälv har jag t.ex. Clou 610T internt i mina finare högtalare.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:29:41  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Man kan ju undra ibland!
Ex på folk som har kablar tjocka som "damsugarslangar" mellan slutsteg och högtalare. Men öppnar man högtalarna är det bara "lakritstrådar" inuti

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/20 :  19:10:49  Show Profile Send CC a Private Message
Då skulle de bara veta va mycke bättre (vanligtvis) de kunde blivit om de bytt ut lakritssnörena i sina burkar osv... Bara ett tipps alltså...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/20 :  19:11:40  Show Profile Send CC a Private Message
Svagaste länken sätter begränsningarna!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:38:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har silverkablar inne i mina högtalare..och har bytt ut det mesta i mina andra grejer till bättre grejer.

Men sen kan man iof inte säga att en kabel som är tunn, behöver inte vara dålig för det, det hänger mycket på kvaliten och hur den är konstruerad. Sen så ger skalet på apparaten ett visst skydd mot strålning, vilket innebär att skrämning inte är lika viktig.

/M
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:56:34  Show Profile Send henricsson a Private Message
MartinH,
Högtalarnas magneter är ju inte alls speciellt "störande".

Allmänt,
Sen passerar ju strömmen x antar meter tunn koppartråd i delningsfiltret.

Jag har testat byta interkablage några ggr. Tyckte mig kunna höra skillnad nångång, kan ha varit inbillning p.g.a. besväret med löddningar & dylikt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/21 01:57:03
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:25:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej det är dom inte, men du har en hel del luftburen störning som kan skyddas av diverse skal på produkterna...

Men det är väll lite som strömkablar kan jag tänka mig, det spelar inte så stor roll vad du har i väggen, det är mellan produkterna som gör skillnaden...

Och en ledare behöver inte vara tjock för att vara bra.. det går hur bra som helst med en väldigt tunn en om man ser till de svaga strömmar som led i en cdspelare tex.

Och som du säger, det gör inte alltid att man får förbättringar som motsvara arbetet, men det ska ju göras i fabriken och inte hemma..så välj en leverantör som har bra grejer rakt igenom är mitt råd.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:36:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
en ledare behöver inte vara tjock för att vara bra

Enligt bl.a Allen Wright (Vacuum State Electronics) ju tunnare desto bättre, behövs area så skall man öka bredden på ledaren. Verkar ju som Nordost kör med samma princip.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/02/21 :  03:47:46  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Men det är väll lite som strömkablar kan jag tänka mig, det spelar inte så stor roll vad du har i väggen, det är mellan produkterna som gör skillnaden...


Säg inte så till en el-allergiker bara. Håller själv på att elsanera mitt vardagsrum för att kunna minimera / utesluta att störningar påverkar ljudet. Efter det kommer jag koncentrera mig på småsignal kablar. Efter diverse jordproblem över elnätet och centralantenn så är jag övertygad om att störningar via nätkablar i båda riktningar måste bearbetas först innan man vet hur vanliga kablar låter.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/02/21 :  04:01:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Eftersom kablar inuti högtalare inte syns så kanske dom heller inte "hörs". Förklaring: Ironi.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/21 :  07:11:52  Show Profile Send s60761 a Private Message
Kablage i produkter ska man låta vara orörda (ialla fall om det är en anselig produkt). Produkten är framtagen, utprovad, tillyssnad och uppmätt med ett specifikt kablage. Ändrar du kablaget i högtalaren så förstör du också den finkalibrerade frekvensgången.

Innuti högtalaren finns ett antal komponenter som samspelar med varandra (delningsfilter, element, dämpning, kablage, högtalarlåda osv). Tillverkaren har dyr utrustning för att mäta upp högtalaren med avsende på frekvensgång, distortion, (impulssvar)timing, spridning, diffraktioner osv. Ändra på en utav komponenterna så sätts samspelet, jämnvikten ur spel.

Jag skulle inte drömma om att ändra på kablaget i mina Dynaudio S3.4 (och heller inte på någon annan utrustning). Däremot kan man laborera med högtalarkablaget, signalkablar för att anpassa till rumsakustiken. Kör själv med kablar för cirka 20 spänn metern som dämpar diskanten behagligt i mitt rum, som är lite för odämpat.

OT: Således finns det i min mening inget kablage som är bättre än andra. Utan det kablage som passar dig bäst är det som samspelar med resterande komponentsammling av utrustningar.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...

Edited by - s60761 on 2004/02/21 07:15:05
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/21 :  13:58:43  Show Profile Send manlix a Private Message
Hmm, hmm. Det är mest förstärkaren jag är fundersam över. Speciellt då anslutningarna till stiften på rören. De ser ju ut att vara tvärt emot allt vad bra kontakt och ledningsförmåga är.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/21 :  14:05:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
henricsson:
Många använder ju numera 2, eller rent av 3.2mm^2 Cross Coil. Men visst finns det exempel på tuntrådade spolar i högtalare. Dock ingen regel!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/21 :  23:30:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
manlix: Det finns finare socklar med guldplätering. Långlivsrör har ofta guldpläterade pinnar. Annars kan man om man vill putsa pinnarna på rören med stålull. Jag har aldrig upplevt att detta är ett problem (rören arbetar ju med högspänning) men allt kan hända i den här hobbyn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/22 :  02:13:13  Show Profile Send manlix a Private Message
Bernt: Åhå, på det viset. Jag tänkte i vilket fall byta ut keramikrörhållarna på min Edison Triod mot de bruna/svarta bakelitrörhållarna som finns på senare versioner av Edison Triod. Om man kan få tag på några sådana.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/22 :  03:34:41  Show Profile Send henricsson a Private Message
epkpeng,
jo det är sant, men då får man allt hoppa upp en bit i "kompisar" (). Det rör sig ändå om en del meter kopparbleck (har du nån koll på vad det rör sig om på, säg, 2mH-Xcoil )

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/22 03:35:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000