HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Peerless SLS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEBBE
Starting Member

12 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:08:00  Show Profile Send HEBBE a Private Message
Nån som har erfarenheter av Peerless SLS element i subwooferbygge, tänkte då främst på 8". De skulle användas som komplement till mina Chario stativhögtalare, och som hemmabio sub.

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:28:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag tycker att du ska satsa på större basar än 8". Minst 10" bör det vara för att väcka grannarna.

Jag har inte använt SLS själv, men dom har gott rykte på nätet och bland dom jag känner som bygger. Det gäller för övrigt Peerless som firma också. Släpper aldrig nån skit.
En nackdel kan ju vara att lådorna blir stora med SLS. Är storleken problematisk kan du alltid titta på XLS.

Av din fråga verkar det som att du vill bygga 2 moduler. Vad har du tänkt som förstärkeri?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:28:41  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag har ett par SLS 10". Började med en sluten låda (ett element/låda) som enligt vissa simuleringar skulle vara optimal. Den blev helt klart större än det som Peerless rekommenderar.
Nu är jag faktiskt inne på att prova med den rekommenderade volymen, fast då den maximala, och fylla upp lådan helt med tex gullfiber. Får väl se vad det ger, för den första lådan var jag inte helt nöjd med. Jag behöver testa mina mer innan jag ger något riktigt omdömme. Verkar dock finnas en del potential med tanke på vad elementen kostar. Drev mina med löst aktivt delningsfilter (med rak frekvensgång) och ca 180W/låda.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000