Author |
Topic |
|
LageB
Member
209 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 08:01:35
|
Hej,
Vad händer om man låter en woofer köra fullrange ofiltrerat? dvs utan lågpassfilter. Är det skadligt för elementet? och hur "låter" uppbrytningen vid de högre frekvenserna.
Jag funderar på en lösning samma som newform: http://www.newformresearch.com/digital-amp-packages.htm
Vilket innebär att om jag använder Tunern förbigås Behringen dvs ingen filtrering. Det kommer naturligtvis inte att låta bra, men jag undrar om det är skadligt för elementen? Mitt system är för övrigt en Bredbandare + Woofer (SS 25W/8565-1)
mvh LageB
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 08:23:38
|
Hej! Knppast skadligt, men hur illa det kommer att låta beror på elementet i fråga. Ett "korrekt" konstruerat baselement rullar av någolunda snyggt, utan hyss. |
Edited by - patrikf on 2004/02/20 08:25:43 |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 12:56:02
|
Baselement med mjuka plast membran har ibland en så fin naturlig avrullning så att man kan använda dem utan hp filter. Element med hårda membran, som det här till exempel http://www.seas.no/seas_line/woofers/h0955.pdf
har ofta stora uppbrytningar som kräver branta filter. Detta betyder inte att mjuka membran är bättre än hårda, det är en fråga om vad som prioriteras.
Att bygga en högtalare som låter jättebra med hp filter och ganska bra utan är nog inte så lätt, och sen måste du ju ändå ha lp filter till diskanten. Jag kollade just på länken, Behringeren har tydligen analogingångar så det verkar ju bara vara att plugga in din tuner eller?
|
|
|
LageB
Member
209 Posts |
Posted - 2004/02/20 : 15:30:23
|
Tack patrik & jonny,
Jag kommer att använda tunern bara i nödfall och det blir det "bara för att lyssna på Radio" och jag bryr jag mig inte så mycket om hur det låter, bara det inte är skadligt för elementen. Mitt bredbandelement är en Fostex som fungerar även som diskant och Fostexen har inga probelm att köras "ofiltrerat". Vad jag var orolig för var endast woofern - att konen skulle på något sätt "mjukas upp" pga högre frekvens?
Angående frågan från jonny:
Jag har annan delning och andra element än Newform men konseptet är den samma.
Quote (Newform) In these systems, the Panasonic is used as a dumb amplifier. It can only take input from the Behringer which, in effect, is the preamp. If you use any other signal source than the Behringer, like the tuner in the Panasonic or run a CD player direct to the Panasonic, the Behringer will be bypassed. The Behringer is the crossover so you will be running the speakers without crossover. This will sound very bad and will result in frying the Ribbons if any significant power is used over a period of time. (No one has done this yet!)
LageB |
|
|
|
Topic |
|
|
|