HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Trixa med kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:18:50  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag testade idag att byta plats på mina signalkablar och blev lite överaskad över resultatet. Jag har en sorts kabel som sitter mellan CD och försteg och en annan som häckar mellan för- och slutsteg. Med kablarna sittande på detta sätt får jag ett mycket detaljerat och "framåt" ljud. Om jag byter plats på kablarna så blir ljudet mycket mer "laid-back", kanske med lika mycket detaljer men inte lika framträdande. Någon annan som har mixtrat med detta och märkt skillnader.

Stereotypen

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:02:28  Show Profile Send perob a Private Message
Jag har upplevt liknande. Nu är ju "kabeldebatten" lite het (inte bara på detta forum) så man vågar ju knappt ha åsikter om ämnet... men min "förklaring" till att det blir skillnader är att ett välkonstruerat utgångssteg (alltså analoga förstärkaredelen på en signalkälla eller ett försteg) inte är lika känsligt för olika kablar. Normalt tror jag att utgångstegen från ett försteg är bättre konstruerat (låg impedans etc) än på en CD och därmed är mindre känsligt för t ex långa kablar eller kablar av sämre kvalite. Men som många tidagare så klokt skrivit här... så är det bara att testa/lyssna sig fram.
Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000