HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 OT: HiFi-inspelning av demo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:48:44  Show Profile Send Zamn a Private Message
Skulle vilja spela in en demo eftersom jag samlat på mig en hel del låtar som jag bara har på papper och i huvudet.

För tillfället har jag bara:

1 Akustisk stålsträngad gitarr
1 Sång-mic hyfsat billig
1 Dator med billigt ljudkort

-------------------------------------------
Vill göra lågmäld akustisk musik i andan av Lucinda Williams, Will Oldham, Eric Bibb och liknande. Jag vill ha bra ljudkvalite, men absolut inte överproducerat. Helst liknande produktionen/soundet i Bibbs album Good stuff.

Vet att det krävs dyra saker, men vad behöver jag köpa för saker för att komma så nära som möjligt för ca 5000kr. Vill kunna föra över till dator, och behöver högst 1-4 kanaler. Inga instrument alltså, bara inspelnings-saker.

Är total nybörjare på hemmastudios, och har inte hittat nåt bra forum för frågan. Testar här eftersom det trots allt handlar om första länken på vägen mot välljud :D Så nu får alla Linn-anhängare komma o hjälpa till!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:42:01  Show Profile Send Uniper a Private Message
En kompis till mig spelar också in saker hemma med mycket gitarr , och använder ljudkortet till det. Han fick ett rejält kvalitetslyft när han bytte från en helt ok dynamisk mick till en helt ok kondensatormick. Så det får väl bli mitt tips, satsa på en kondensatormick om du inte redan har det. Sång-mickar är väl ganska ofta dynamiska med frekvensgång vetebulle.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/02/17 :  09:49:13  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Läste någonstans (här?) att när de spelade in hemma så satte de upp två madrasser i ett hörn mot väggen, ställde sig i hörnet med mikrofonen utanför och sjöng/spelade ut mot rummet. (Eventuellt på en matta).

Hoppas att jag kom ihåg rätt nu, men du kan ju testa lite olika mikrofonuppställningar, med och utan madrasser för att höra hur det blir med rumsekon osv.

Med tanke på vilken hög effekt absorbenter har för lyssningsrummet så kanske några enkla abosorbenter av mineralullsisolering i tygklädda träramar som du bygger själv för några hundra kronor är en bra investering förutom mikrofon.


EDIT: tillägg
Jag tycker inte att ämnet är off-topic. Det passar utmärkt här! Lycka till och hoppas att du får många användbara tips!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/02/17 09:51:48
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:20:41  Show Profile Send dumbo a Private Message
Det är väl rätt svårt att veta vad man ska satsa på eg. Jag vet inte vad du har för "billigt ljudkort", men jag skulle nog satsa en liten slant där iaf. M-Audio har en del kort som är bra och inte jättedyra. Ska du bara ta upp akustisk musik, gitarr/sång, så är nog en kondensatormick att föredra. Det låter generellt inte bra att koppla gitarren direkt till ljudkortet (om man har mick inbyggd), utan man bör micka upp ljudet eller använda nån form av förförstärkare/effektbox innan.
Ska du bara fånga upp sång med micken duger det nog bra med en relativt enkel dynamisk mick.
Så... Kanske ett lite bättre ljudkort (M-AUDIO DELTA AUDIOPHILE 2496 eller M-AUDIO AUDIOPHILE-USB kanske kan vara något) och en mixer med fantommatning och en enklare kondansatormick? Det borde väl gå att klämma in i en budget på 5kkr?

Nu måste jag ju tillägga att jag själv inte alls är någon expert på inspelningsteknik och "sånt" men...

Edit:
Jag såg att musikbörsen har ett paket med mickar och mixer för 2495kr, Art. Nr. 138577, det kanske kan vara något? Jag är inte så insatt i mikrofoner, men det är ett litet tips i all välmening trots allt. :-)

Edited by - dumbo on 2004/02/17 10:26:34
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:28:21  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har avvecklat min inspelningsstudio som jag hade. Jag har en mikrofon som skulle passa Dig perfekt. Det är en kondensatormikrofon som heter AKG C4000B. Jag använde den till sång och akustisk gitarr. Skicka ett PM eller mail om Du är intresserad.

http://go.to/studiosten

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:56:44  Show Profile Send Zamn a Private Message
Om man ska sammanfatta så behöver jag alltså:

lite bättre ljudkort (har sb live value)
lite bättre mick (har Behringer Ultravoice XM 8500)
ett mixerbord

-------------------

Låter bra om jag klarar mig på det. Tips på lättskötta, mixerbord vore fint, vet inte riktgit var jag ska starta, men antar att man måste kasta sig in handlöst nån gång för att lära sig.

Kopplar man sina 2 mickar till mixerbordet (en till gitarr och en till sång tex) och sen en kabel till ljudkortet, dum fråga, men är det det man har mixerbordet till. Har det fler funktioner än fördela volym mellan mickarna och överföra ljudet, till ljudkortet, i det här fallet?

Mickfråga: Skulle man klara sig med bara en mick som tar upp "mer" ljud (rundstrålande?) istället för flera, då skulle man väl klara sig utan mixerbord. Den micken jag har nu, i kombination med mitt ljudkort, tar inte upp alls mycket ljud vid inspelning, hörs nästan ingenting eftersom jag inte spelar så högt.


Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/18 :  02:03:32  Show Profile Send dumbo a Private Message
En kondensatormick tar ju upp ljud på avstånd bättre än en dynamisk mick och har väl oftast vidare upptagningsvinkel åxå. En kondensatormick behöver dock en spänningsmatning för att fungera (fantommatning), detta finns i många mixers.
Ska du spela in allt live, så kan du ju använda mixern som du beskriver, men ska du använda datorn för att lägga på effekter som reverb, chorus eller liknande, så vill du nog spela in sång, gitarr osv var för sig istället. Då kan du ju använda mixerbordet till fantommatning och eventuellt EQ, även om EQ åxå går att lösa i datorn.
Det finns säkert lösa boxar med bara fantommatning att köpa, men när det finns såpass billiga mixers som har det inbyggt så...

Ang. din nuvarande inspelningsvolym så har normala ljudkort av idag inte tillräcklig förstärning för att funka ihop med dynamiska mickar, utan funkar (nästan) endast med elektretmickar (en form av kondesatormick) (om jag skriver felaktigheter får någon gärna rätta mig). Man behöver alltså en mickförstärkare för att använda en dynamisk mick (här kommer mixern in igen). Man kan givetvis skaffa en separat mickförstärkare eller rent av bygga en väldigt enkel själv om man vill (det gjorde jag), men när det finns relativt billiga mixers som ordnar biffen så... ;-)

Som mixer duger ju någon av Behringers enklare med fantommatning, skulle jag tro. UB802 som ingår i paketet jag nämnde tex. Kostar typ 700kr på musikbörsen.

Som sagt, jag är inget proffs på detta, men min bror har spelat en del i band och de har spelat in demos både hemma och i studion så jag har snappat upp en del iaf. :-)

Edited by - dumbo on 2004/02/18 02:04:24
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/18 :  10:28:16  Show Profile Send Zamn a Private Message
Tack så jättemycket för att du ger mig lite grepp om vad man har de olika sakerna till! Nu vet jag iaf hur jag ska börja.

Blir till att köpa den därmixern med fantommatning och micförstärkare och köra med min gamla mick tror jag. Antar att det är en dynamisk mick?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Ragge
Starting Member

32 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:47:51  Show Profile Send Ragge a Private Message
Stopp, stopp!

Skulle du inte ha ett ljudkort till datorn, och vad skall du med fantommatning till när du behåller din gamla dynamiska mikrofon? Två andra saker som jag undrar över är vad du skall använda för program i datorn och vad du skall med en mixer till?

Nu får du faktiskt lugna ner dig och ta reda på vad du verkligen behöver!

Jag vill inte vara otrevlig men om du skall nog inte bry dig så mycket om ovanstående råd.

Om din budget är 5000kr är det inte lätt att få en "komplett" hemstudio som uppfyller din krav, men det går om din dator uppfyller vissa krav.

Du behöver:

en dator (det har du redan, hoppas den är relativt ny)
ett ljudkort (som med hög kvalitet och utan större fördröjning digitaliserar det du spelar och levererar in i datorn + spelar upp före lyssning)
en programvara (som fungerar som bandspelare)
några effekter
en bra mikrofon

Mitt förslag är:

Digidesign M-box med Protools LE
+ en kondensatormikrofon

Vad du får:

ljudkort med 2st mycket bra mikrofonförstärkare och fantommatning och en massa in och utgångar
markanadens ledande programvara Protools i 32 kanalsutförande
en hel bunt effekter och virtuella instrument
Detta är allt du behöver för att kunna göra riktiga hifiinspelningar!

ju bättre du spelar, ju bättre mikrofon du använder, ju bättre akustik du har i inspelningsrummet och ju mer erfaren du blir med hur man spelar in så kommer programmet och ljudkortet inte vara någon begränsning

kostnad ca 5000kr

börja med din egen mikrofon och byt när du har bekantat dig med programmet och ljudkortet

innan du köper måste du kolla noga att din dator uppfyller digidesigns krav, detta är viktigt, KOLLA NOGA!

www.digidesign.com


Det finns givetvis alternativ men detta är vad jag själv kommit fram till efter fyra års läsande av tidningar, felköp, vansinnesutbrott osv.

oj vad mycket text det blev och dessutom väldigt hafsigt, du får gärna höra av di till mig personligen om du vill men jag är ingalunda något proffs



Ragge
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:14:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Blir nog svårt att komma upp i en kvalite som på Bibbs album för 5k utrustning... men bra kan det ju ändå bli!! Lycka till iaf!


Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:34:34  Show Profile Send flintan a Private Message
Instämmer helt med "Ragge".
Köp en M-Box!! Där får du allt du behöver;
två micpreampar med phantommatning (ett måste för att använda kondesatormick),
line in, balanserad in, hörlursutgång
och framförallt världens bästa och enklaste ljudediteringsprogram: ProTools.
Kostar ex 3995:- på Estrad musik och då får du med ett gäng plugins (olika digitala filter och effekter som equalizer, kompresson, reverb mm).
På begagnatmarknaden kan du ju också hitta en ännu billigare.

Sen skaffar du en stromembrans kondensatormick, finns från ca 1000 kr och uppåt. Köp en så dyr du tycker att du har råd med. Dom billigare varianterna funkar faktiskt hyfsat bra.
Detta kan man komma väldigt långt med om man är lite kreativ.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:41:32  Show Profile Send Zamn a Private Message
Oj, det var mycket att ta in :)

Ragge:
Angående mixern, så skulle jag använda den som mic-förstärkare (som det gick att göra med den del tydligen) till min gamla mic. Men om det finns ljudkort som förstärker bra är ju det ännu bättre, gärna med 2 mic ingångar då så man kan ha 2 samtidigt. Är inte bra på att spela in sång och instrument för sig...

Digidesign M-box med Protools LE
+ en kondensatormikrofon

Är det här ett paket med ljudkort + programvara alltså?
Och då skulle ju Sten's begagnade AKG c4000b (3500kr) passa bra ihop med det :)

Ska börja med ljudkort/programvara och min gamla mic först då, så kan man ju alltid uppgradera micken senare.

Har du fler tips på ljudkort som är i samma klass och samma funktioner?

Neo:
Nej det lär vara en bit kvar, men vill bara ha bort den allra värsta inspelningskvaliten som jag har nu. Det var mest en guide så ni andra skulle veta ungefär vilken musikstil/sound jag vill få fram.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:46:27  Show Profile Send flintan a Private Message
Glömde en sak. Du måste ju förståss ha ett par hörlurar till medhörning när du spelar in också, men det kanske du redan har.
Sen är det bara att prova sig fram med dämpning av inspelningrummets akustik, olika mikrofonplaceringar osv. Och se till att du har så stark signal in som möjligt utan att det klipper på dynamik-topparna.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:48:15  Show Profile Send Zamn a Private Message
Har kollat lite på deras hemsida nu och fattar att det är ett usb-ljudkort med lite fler funktioner o 2 kanaler. Det verkar ju perfekt!

Pro Tools är alltså lätt-skött? Jag är nämligen idiot på musik-program på dator. Är annars mycket bra på datorer, men just musikprogram har alltid vart en djungel tycker jag.

-----------

Japp, har lurar som jag gillar, Sennheiser HD600.
Har egentligen inget bra inspelningsrum, men det får bli nästa fråga, kan ju fixa några flyttbara dämpare eller liknande. Flickvännen uppskattar nog inte att jag belamrar vardagsrummet för gott med uppspikade äggkartonger ;)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2004/02/18 16:50:46
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:53:20  Show Profile Send flintan a Private Message
Ja! Digidesign M-Box är ett paket med ljudkort och programvara.
Det är en liten låda med två mikrpeampar, A/D D/A omvandlare + div volymrattar som ansluts till datorn med en USB kabel.
Du kan alltså spela in två spår samtidigt. Sen går det att lägga på upp till 24 spår, eller om det är 32, men det begränsas mest av datorns prestanda.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:55:45  Show Profile Send dumbo a Private Message
Som ragge säger så har du ju ingen nytta av fantommatningen med din nuvarande mick, men den mickförstärkare behövs likväl. Extern eller inbyggd på ljudkortet.

Ragge:
Det är bra när man kan servera sanningen sådär va? ;-)

Mbox verkar trevlig. Jag kan inte säga något annat. En sak jag direkt lade märke till är att man inte har några direkta val ang vad man kan köra för operativsystem för att använda ProTools. XP Pro SP1 *punkt* Iaf om man ska gå efter kravspecen. Smidigt... INTE.

Sen kan man ju tycka vad man vill om en helhetslösning i form av en "magisk box". Smidigt i många fall, men sällan lika flexibelt. Vem köper paketstereo på siba? ;-)

Jag har bara pratat utifrån de produkter som jag själv har erfarenheter av eller känner folk som har erfarenhet av. Audiophile 24/96 vet jag folk som använder i semiproffesionell musikproduktion. M-audio har ju liknande lösningar som Mbox åxå i form av Duo USB eller FireWire 410.

Nu är det väl dock Zamn själv som ska avgöra vad han/hon eg behöver. Alla infallsvinklar/förslag är bra/nyttiga. Matar man någon med en massa information och förslag brukar denne oftast själv kunna avgöra vad som behövs/är bra.
Som alltid finns det ungefär lika många åsikter/tips som det finns folk som tipsar.

Edit: Fast nog blir en Mbox med tillhörande mick en smula dyrare än 5kkr? Mboxen kostar ju typ 5kkr och så en mick på det blir ju uppåt 6kkr iaf.

Edit2: ... om man inte lyckas håva in paketet som flintan tipsar om då... :-)

Edited by - dumbo on 2004/02/18 17:04:02
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:58:25  Show Profile Send flintan a Private Message
Hupp! Råkade bara hitta:
http://www.vendolin.se/annons.php?68364
Bra pris tycker jag.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:43:13  Show Profile Send Zamn a Private Message
Hehe, vet, hittade precis den också.
Har skickat iväg ett mail till han :)

2500kr mbox
3500kr akg c4000b kondensatormick

=6000kr

Klart överkomligt, men ändå på gränsen för min budget just nu.
Hoppas jag har råd, då blir det en rolig inspelningsmånad!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:35:56  Show Profile Send flintan a Private Message
Självklart är det Zamn själv som ska avgöra vad som verkar bäst. Men man vet nästan aldrig vad man ska köpa förräns man redan har köpt något annat...

Du kan ju köra med din dynamsika mick så länge tills du får råd att köpa en kondensator-mick.




"Mbox verkar trevlig. Jag kan inte säga något annat. En sak jag direkt lade märke till är att man inte har några direkta val ang vad man kan köra för operativsystem för att använda ProTools. XP Pro SP1 *punkt* Iaf om man ska gå efter kravspecen. Smidigt... INTE."

Å andra sidan kan inte jag förstå varför Microsoft tillverkar tjugoarton olika operativsystem när det skulle räcka med ett som FUNGERAR. För att skapa konflikter och problem???
Digidesign testar och godkänner dom operativsystem som fungerar felfritt med ProTools för att kunna erbjuda ett stabilt system.

"Sen kan man ju tycka vad man vill om en helhetslösning i form av en "magisk box". Smidigt i många fall, men sällan lika flexibelt. Vem köper paketstereo på siba? ;-)"

Om helhetslösningen fungerar bra och passar dom ändamål man har som användare ser inte jag några problem i att köpa ett färdigt "paket". Vad ska man med flexibilitet till om det fungerar bra som det är? ProTools är ett system för dom som är mer intresserade av att producera musik än att optimera sin tekniska utrustning. M-Boxen är instegsmodellen och därför ganska billig sen kommer Digi 001'an och nu den nya Digi 002, osv ända upp till prisklasser på flera hundra tusen.

Zamn, har du fått svar än?
Lycka till!
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/19 :  19:31:58  Show Profile Send Zamn a Private Message
flintan:
Japp, nu vet jag hur jag ska göra.

Men jag skulle uppskatta några tips på bra kondensatormickar i lite lägre prisklass än AKG C4000B som verkar vara för bra för mig nästan.
Gärna nån som ger ett fylligt ljud på sång och akustisk gitarr.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2004/02/19 23:03:01
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:29:18  Show Profile Send flintan a Private Message
Den Akg micken är säkerligen väldigt bra och man kan aldrig ha för bra mikrofoner.
Men om du tycker att det blir för dyrt så finns det en hel hög sånna billigare stormembransmickar för runt tusenlappen; Behringer, JJ-Labs, TSM osv. Jag har ingen vidare koll på vilken som låter bäst men dom bör generellt passa bra till gitarr och sång.
Gå till närmaste musikaffär och fråga.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:04:55  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ok, då tackar jag alla för hjälpen!
Kanske lägger ut några låtar sen så får ni se om ljudet blev nåt bra :)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:45:02  Show Profile Send dumbo a Private Message
flintan:
Mina personliga erfarenheter är att W2k är betydligt stabilare än XP, varför det ter sig lustigt att de bara ha stöd för XP. Det är möjligt att ProTools funkar bättre ihop med XP, men det spelar ju ingen roll om systemet i sig är instabilare. Sen har säkert andra erfarenheter som inte är desamma som mina, jag ser bara vad jag ser på jobbet. Mycket mer "support" hos de som kör XP.
Vi kanske inte ska starta någon operativsystemsdiskussion, men jag ser inte varför man helt ska stänga ute de som vill köra något annat än just XP med SP1 (särskilt som W2k och XP i grund och botten är väldigt lika). Att sedan REKOMMENDERA att man kör XP är en annan sak.

Ang. flexibilitet: Att något fungerar bra innebär ju inte att det inte kan fungera bättre. Bara för att man inte ser något annat behov IDAG behöver det ju inte betyda att man inte kommer att få det i framtiden. Har man då ett system byggt på lösa delar/moduler är det mycket enklare att byta/uppgradera saker.
Sen kan det hända att jag, som tekniker, ser annorlunda på saker än "gemene man".

Zamn: Vore roligt att höra resultatet sedan. Både vad gäller inspelningskvalitet och musikalitet. :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000