HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W Matrix 801 Version II (Nu med bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:48:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Har kanske ett par sådana på gång!

Vad tycker ni? Är detta en högtalare som håller än?

Skall ersätta mina Canton RC-L!

Om inget så måste de vara lätt sålda.

Edited by - marcus_ec on 2004/02/20 22:53:40

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:03:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad tänker du driva dem med? Med tanke på att de ska ersätta en RC-L misstänker jag att du inte har alltför "tilltagen" elektronik, vilket jag misstänker 801 behöver för att spela bra.
Ett antal monoblock brukar väl vara det "normala".

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:06:40  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag ägde ett par 801:or av den första modellen. Dessa hade jag länge och jag stortrivdes med dem. En tveklös rekommendation men du skall givetvis provlyssna själv

Stereotypen
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:10:17  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kommer ihåg lite av dom, hade ett par Matrix 802 serie III i samma veva som jag var riktigt förtjust i.
Ljudmässigt så står dom sig nog relativt bra i dag, är lite tveksam till åldern bara. Har för mig att 801 Serie II kom i början av 90-talet, så dom kan nog vara 13-18 år gamla om det är en Serie I. Den första Matrix 801:an kom ju -79. Stabila byggen är det i alla fall, men det krävs sin förstärkare för att få bra fason på basen. Skulle nog inte placera dom i rum under 25m2 heller.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:16:40  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Som det står i rubriken är det version II

Min "tilltagen" eletronik är NAD S200, NAD S100, Thule CD 150B, TaraLabs Prime 1000, Clou Cable Red Jaspis m.m

tycker att NAD steget skall klara det.

Förförstärkaren är som åker ut först, där skall in en balancerad variant. Så Thulen får blomma ut.

Vad säger ni?

Edited by - marcus_ec on 2004/02/19 21:25:51
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:31:00  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Läste lite fel
Kan vara runt 10-12 år gamla
Ser dom fräsha ut i upphängning och så vidare, kan det vara ett klipp beroende på pengar givetvis Mellan fyra och tiotusen är rimligt pris. Är det på den nedre halvan kan det vara ett grymt klipp.....
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:33:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Såg i USA att ingen betalar under 2200$ Ligger mellan 2200-2800$ på auktions sidor. (Som blivit sålda)

Inte en chans att dom går att få för 4-10000Kr.

Har samatalat med fler Matrix ägare och dom har såkallat betalat mer än vad jag skall "Kanske"
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:38:41  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Har det blivit någon kulthögtalare
Den kostade inte mer än runt 30000:- ny för tio tolv år sen. Har för mig att Matrix 802 Serie III kostade 23000:-.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:09:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som kan bekräfta prisuppgifter?
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:13:01  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Matrix serien var mycket före sin tid och så välbyggda, så har de inte misshandlats, så är det bara att tacka för att någon redan klarat av inspelningen. Dessa är tydligen minst lika trögdrivna som de stora Nautilusarna.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/20 :  01:23:10  Show Profile Send CC a Private Message
När Hifiklubben tog över B&W droppades priserna drastiskt... Vill minnas att en kompis som köpte 802 serie III betalade runt 24000:- Plus/minus någon hundralapp... 801:an låg ca 5-6000kr mer?
Väldans bra burkar för sin tid (o fortfarande tycker ja). Kräver effekt för att basen ska fungera och är beroende utav bi-wiring enligt mina erfarenheter utav dem! Tror tillomed B&W rekomenderar det...

Har sett beg. 802:or serie III för runt 10.000kr. 801:or bör inte kosta allt för mycket mer såtillvida de inte är i "nyskick"!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2004/02/20 01:27:52
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/20 :  01:26:49  Show Profile Send CC a Private Message
Oj! Jag syftade faktiskt på serie III... Det var de som Hifi-klubben tog över! Och som jag hade förmånen att få lyssna på en hel del. Hur serie II står sig mot III:an är jag faktiskt lite osäker på, minns inte just nu hur det låg till... Borde vara betydligt billigare än serie III iallafall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:35:37  Show Profile Send Woland a Private Message
Det är en högtalare som står sig mycket bra fortfarande, dock under vissa förutsättningar. Mycket stark och ren effekt krävs. STORT lyssningsrum, väldämpat helst över 40kvm. Har för mig att -3db ligger vid 23Hz så ni förstår ju själva. Snacka om stående vågor i små rum!!
Men om man sammanfattar så är det inte många högtalarfabrikanter idag som är i närheten för för det priset.

Mvh
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2004/02/20 :  11:05:17  Show Profile Send stargazer a Private Message
Jag äger själv Matrix 805 s II och det är (även med dagens mått mätt) en fantastisk högtalare! 801'an har jag ingen erfarenhet av.

Den är dock skoningslös mot resten av anläggningen, kinkig är nog ett ord som beskriver matrix 805 på pricken. De upplevs trögdrivna också, trots sina 89 db/W/m, men den egentliga orsaken är oftast att bakomliggande elektronik inte håller måttet.

Men när väl systemmatchningen stämmer, så blir man rikligt belönad! Snacka om öppen återgivning, djup, bredd är i toppklass och diskanten är otroligt välupplöst. Men basen är nog det som kanske imponerar mest, särskilt midbasen - den har en känsla och definition som saknar motsvarighet på mången dyr highendburk (har lyssnat på en hel del under mina 13 Hifi-år).

Nackdelar? Tja, kinkigheten måste vara nackdel 1 a. Jag vet inte något om 801an, men 805an måste man ABSOLUT vara VÄLDIGT noggrann i systemmatchningen (särskilt förstärkeri), ordentliga provlyssningar först är ett måste för 805an. Kan låta riktigt illa med "fel" elektronik. Glöm inte att matcha kablarna också, 805an belyser tydligt skillnader i högtalarkablar också.

Får man väl allt att stämma så blir resultatet GRYYYYYMT bra! Jag är numera vansinnigt nöjd och besökare får ofta haksläpp vid demonstration 805orna stannar nog hos mig lääääääänge

/ stargazer, B&W Matrix-fan

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:43:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ja frågan är vad man skall göra, man vill gärna se dom live, liksom sälja RC-L och sen komma dit och bli missnöjd med skicket eller liknande. Man skall dock till danmark.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:49:37  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Woland, det är värre än så
20hz-20khz +-2db...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/02/20 :  17:01:50  Show Profile Send CC a Private Message
Digitalkamror äger ju var o varannan idag... Be säljaren ta lite bilder o skicka över?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/20 :  20:54:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har foto, där finns lite repor på baksidan, inga djupa. (Typ skav) En hörna därbak är lite stött.

Men inga stora, men jag är dock pedant.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/20 :  21:30:45  Show Profile Send pak a Private Message
dessa högtalare har orsakat många kvällars grubblande över om jag nån dag skulle kunna köpa ett par.efter att ha fått en ordentlig demo i oslo på dessa en gång så föddes hifiintresset på riktigt.de är hittils de enda som låtit realistiskt på den där champagnekorkslåten (klassiska) med riktigt tryck i ploppet-vart enda hårstrå på kroppen reste sig minns jag.jag tror att de står sig hur bra som hellst idag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/20 :  22:45:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Detaljerade bilder vad säger ni?

http://user.tninet.se/~xfz720w/hififorum/B&W8012.jpg
http://user.tninet.se/~xfz720w/hififorum/B&W8013.jpg
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:40:52  Show Profile Send sampix a Private Message
De högtalarna spelar säkert bra,..men jag kan då inte påstå att de är snygga på något sätt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:49:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Håller med sampix, inte snygga men kanske fett välljudande!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:01:33  Show Profile Send sampix a Private Message
I denna uppsättning såg de faktiskt ok ut;


Eller så ser man inte högtalarna för man är fullt sysselsatt med att kolla in elektroniken

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/02/21 :  02:04:30  Show Profile Send Anton a Private Message
På bilden framifrån ser det ut som det sitter en röd diod mellan basen och porten, vad är den till för?
-Eller ser jag bara i syne?

/A
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/21 :  04:00:24  Show Profile
Det finns faktiskt en myckte trevlig moddning man kan göra på delningsfiltret till dessa högtalare. Det har tom. B&W själva medgivit och det var delvis tillfixat på Series III högtalarna. Det har att göra med spolarna som sitter monterade på själva delningsfiltrets kretskort. Dom är lite "mindre optimalt vridna i förhållande till varandra". Dvs om man tar bort luckan under högtalaren och "flyttar" spolarna så långt ifrån varandra som möjligt (nåja, inte in i andra rummet eller så - lagom är bäst) så kommer man att uppnå en bättre separation mellan diskant och mellanregister vilket kommer att skapa en hmm... "mjukare" (fel ord, men nu såhär mitt i natten tänker jag inte leta upp något bättre ord ) återgivning, dvs mera naturtrogen. Detta tar max 10 minuter per högtalare och är VÄL investerade minutrar !!!
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2004/02/21 :  04:01:21  Show Profile
Anton: Den dioden tillhör överlastningsskyddet, och börjar lysa om man vräker på för mycket - går att koppla bort om man vill
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000