HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fötter under Elektronik ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:18:53  Show Profile Send goldfish a Private Message
Har sökt och finner mycket men inte det jag vill veta, så jag vänder mig till er HiFi-vänner här på forumet.

Jag har funderat på att byta ut apparatfötterna, i första hand på min DVD/CD spelare som jag anser hålla hög klass för att vara en DVD.

Det är en Onkyo Integra DV-S939, kommer behålla den och har kompletterat med en iScan Pro för progressive scan PAL/NTSC.
Så den skall vara kvar för vi gillar den som CD-spelare.

Kan man vinna mer ur den genom att byta ut apparatfötterna ?
Ja, svarar ni givetvis då.

Skall jag välja , BDR, Soundcare, Sonic Design, Ceraball ?

Kom gärna med förslag.

Då man byter apparatfötter så skall väl originalen tas bort och ersättas, hur fästes de nya fötterna. För vad jag sett så finns det lite olika varinater på gängstorlekar, tejp, och att bara lägga dem under.

Som sagt, jag förlitar mig på er och era kunskaper och erfarenheter.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:22:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
Testa en kudde, gatusten innan du ger dig på dyrgripar är mitt tips.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:24:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Testa hård och mjuka saker du har hemma så du lär dig hur ljudet påverkas och vad du själv tycker om. skumgummi, puckar, träklossar, halva tennisbollar duger fint tills du vet vilket håll du vill gå.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:46:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen kan man få lite olika resultat beroende på vilket underlag man har produkten på oxå glas/trä...

/Martin
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:52:02  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har själv squashbollar delade i hälften under CD-spelaren. Jag upplevde det som en förbättring. Billigt och effektivt.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:31:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Tempur använder jag och det funkar utmärkt. Jag har lyckats gama åt mig provbitar gratis hos försäljare av tempur, det är föresten kuddar och madrasser för oss som har ont i ryggen m.m


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:42:10  Show Profile Send marbrink a Private Message
Både BDR och Soundcare är bra alternativ och bör ge en förbättring.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/02/19 :  12:39:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bytte nyligen från träkoner till BDR-koner under min DA-omvandlare.
En tydlig förbättring blev det med ett lugnare och mjukare, men samtidigt mer detaljerat ljud.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/19 :  12:59:17  Show Profile Send goldfish a Private Message
Då jag har Rotel tillsammans med Jamo Concert så bör jag testa något åt det mjukare hållet, för detalj och vasshet finns ju i produkterna.

Har talat med både BDR och Solid Tech, rekommendationen var att gå på Disc of silence från Solid Tech.

Så nu skall det testas mjuka prylar, funkar det så kommer jag troligtvis köpa Solid Tech.

Kom gärna med mer tips på "mjuka" pryttlar jag kan testa med innan jag gör mina inköp.

Här syns möblerna som prylarna står i, håller på med nya i samma design med ca. 30mm tjocka stavlimmade träskivor som sedan skall få ben i form av ca. 100mm höga spikes.

Möblerna har tre ben i varje modul.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/02/19 13:02:56
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/19 :  14:04:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
BDR MK3 ger ett mycket mjukt och varmt ljud.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:00:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som ovan skrivits, jämför kuddar mot spikar och hårda underlägg innan du bestämmer dig.
De flesta vibrationsdämpande/avledande åtgärder brukar ha en positiv effekt, men som sagt, med lite olika resultat.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:53:19  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jag tycker att Ceraball gjorde underverk hos mig.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:13:11  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Vibra Absorbent funkar bra hos mig, både på Edisonarn och Marantzen. Gjorde mest skillnad på rörhinken:-)

Mvh. David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:30:37  Show Profile Send sampix a Private Message
Audioquest´s mjuka fötter rekommenderas varmt!
Ger ett ytterst behagligt lugn i musiken utan att bli tråkigt/informationslöst

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/02/20 :  21:48:13  Show Profile Send pak a Private Message
pratar ni om drastiska skillnader här eller?
har också funderat på detta men inte kunnat motivera för mig själv varför det skulle göra så stor skillnad om apparaten står bra på egna fötter,och om det inte vibrerar så värst mycket i underlaget.har en bänk som står på spikes med hyllplan på spikes på klinkergolv.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/21 :  00:49:16  Show Profile Send MartinH a Private Message
De fötter som sitter i aparaten är fastskruade i den, det är det som gör att det inte blir bra.. En extra isolerar vibrationerna så dom inte kommer in i apparaten...

Jag har kört med Audioprisms gummikulor ett tag och dom ger en klar skillnad på ljudet, oavsett om du använder dom under cd eller förstärkare..dock mest skillnad under cd !!

/Martin
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/21 :  01:32:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
pratar ni om drastiska skillnader här eller?
har också funderat på detta men inte kunnat motivera för mig själv varför det skulle göra så stor skillnad om apparaten står bra på egna fötter,och om det inte vibrerar så värst mycket i underlaget.har en bänk som står på spikes med hyllplan på spikes på klinkergolv.


Jag upplever skillnader med i princip varenda sorts fötter jag provat. Skillnaderna märks tydligast under cdspelare/högtalare, men i vissa fall även tydligt under förstärkare.
Om dessa dyrare fötter som t ex BDR, Pulsar points m.m. är prisvärda låter jag vara osagt (lägg pengarna i kabelkassan istället!),..men värt att pröva är det alltid. Tycker man inte om dem, så lämnar man tillbaka/säljer dem.
Är man för lat för att släpa sig iväg till närmsta handlare, så finns alternativ hemma,.. hockeypuckar har jag själv testat med förvånande gott resultat faktiskt

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/21 :  09:04:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Eller AQs Big feet/little feet, hade tidigare pulsarpoints men i min anläggning passar AQ fötterna bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/21 :  11:48:21  Show Profile Send marbrink a Private Message
Om du har möjlighet så låna hem några fötter och testa. Soundcare är en väldigt prisvärt fot som fungerar bra ihop med en hockeypuck under(men även utan). Om du vill lägga mer pengar är BDR att alternativ. Jag tycker inte dom är bättre än Soundcare men de ger ett varmare ljud(iaf MK3 modellen) om man nu vill ha det.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/02/21 :  16:02:29  Show Profile Send goldfish a Private Message
Tack för era svar, men sluta inte
Har som sagt talat med Lars på P.L Audio och hans rekommendation var att ta kontakt med Solid Tech då jag har kombinationen Rotel ihop med Jamo Concertserien (ljust på gränsen till vasst).
Det är ju just det problemet jag vill komma förbi, är en bra bit på väg med min Onkyo DV-S939 (DVD & CD) blev då av med de vassa topparna.

Blir riktigt imponerad av deras seriösa bemötande, talade senare med Björn på Solid Tech och blir lika seriöst bemött där.

Med min kombination skall jag enligt dem båda ha "mjuka" fötter.
Björn tyckte att jag skulle börja med att prova Disc of Silence.

Så finns det någon i Göteborg som har dem och vill vara med och testa ?

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/02/21 16:03:37
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:42:50  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har mixtrat lite med olika grejer under apparater och högtalare. Något jag lagt märke till hos mig att det beror på rummet. Innan jag plockade in absorbenter och diffusorer lät det bäst med mjuka grejer. Spikes vart för skrikigt. Men efter förbättring av rummet är spikes bäst.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000