Har en kompis som tänker skaffa sig ett helt nytt system. Budgeten är ca 20.000 kr. Han har bestämt sig för Marantz PM7200 förstärkare plus Marantz DV6400 DVD spelare = ca. 10.000 kr. Alltså återstår ca. 10.000 kr till högtalare. Han är ny innom hi-fi och har noll koll på vad det finns för högtalare på marknaden och vad som låter bra tillsammans med Marantzen. Han lyssnar mest på pop musik a la det som spelas på radion (typ Rix FM), men oxå Clapton, blues ,jazz och klassiskt. Öppen för både golvare och stativhögtalare, men golvare är att föredra. Någon som har ett förslag till ett par fina högtalare? Gjärna oxå var man kan köpa dessa, hellst i Stockholm.
jag har för mig att nån engelsk tidning parade ihop 7200:an med quad 11L stativare... (7200 kostar 6000:- på reference i sthlm, men runt 4500:- på www.apparat.se det ger mer pengar att lägga på högtalare eller kablage...)
Jag tycker att Monitor Audio låter kalas med Marantz. Kör själv med MA Bronze 4 till Marantz Pm7000. Kolla upp Monitor Audio Silver 6 och kolla även in Audiovector (vet dock inte hur de låter med Marantz)
bossanova har ett par JmLab 816 cobolt sigantur för 8.900 kr (nypris 14.500 kr) och de spelar väldigt bra tillsammans med marantzen (jag har marantz pm och cd 17 mkII tillsammans med dem).
Annars finns även deras stativare till salu här på hififorum under säljes men de håller inte riktigt samma klass enligt mitt tycke.