HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Öronljus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:44:10  Show Profile Send DonMega a Private Message
Vill tipsa alla om öronljus!

Jag använde mina öronljus idag och ur det vänstra örat kom det en matsked med öronvax, och i det högra kom det några teskedar (det högra spolades rent hos doktorn för några månader sedan, därav mindre vax). Oj oj oj vilken skillnad efteråt jag hör allt

Sitter och njuter av musik som aldrig förr!

Köpte mina hos http://www.bodystore.se

Kanske är det bättre att köpa öronljus istället för KRELL, blir mycket billigare och då kanske man upptäcker att ens anläggning inte är så jävla dålig. Plötligt så är det MASSOR utav detaljer.

Edited by - DonMega on 2004/02/19 15:51:06

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:33:06  Show Profile Send henricsson a Private Message
Intressant! Har för mig att det testades i nått H&M-nummer.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:37:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har gjort samma behandling och visst har det effekt . Den största skillnaden var för ett par år sedan då jag spolade rent öronen hos doktorn vid en inflammation. Kom en del, efteråt lät allt olidligt, hörde nästan en knappnål falla 100m bort...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/19 :  16:39:49  Show Profile Send pegul a Private Message
Öronljus?

/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:50:43  Show Profile Send pekka a Private Message
Har själv prövat och det fungerar.
Men man bör göra en otoskopundersökning först innan själva behadlingen med öronljus.

PEKKA
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:51:41  Show Profile Send svejk a Private Message
Har också positiva erfarenheter. Min tinnitus blir bättre av öronljus. Pipet blir lite lägre. Det finns att köpa på New Age affärer. Passa på samtidigt att köpa lite stenar utvalda naturligtvis, att lägga på anläggningen så att den mår bra. En Tarokort läggning över systemet kanske? Så du vet hur du skall matcha nästa uppgradering.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/19 :  17:55:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar besynnerligt, hur går detta till?

Bravo
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/02/19 :  18:22:01  Show Profile Send DonMega a Private Message
När man tänder på ljuset så blir det ett sug i örat och vaxen och andra slaggprodukter sprutar upp i ljuset.

Här kan du läsa Aftonbladets artikel http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,178501,00.html
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:44:05  Show Profile Send Poe a Private Message
Kan man göra det själv?

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:21:03  Show Profile Send AKA a Private Message
Ja, det är tänkt att man ska kunna göra det hemma. Men man bör ha en som hjälper till.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/20 :  00:22:10  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Finns det några dokumenterade fall där hjärnan på försökspersonen åkt med?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/20 :  03:56:22  Show Profile Send henricsson a Private Message

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/02/20 :  07:10:12  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Det är grymt avslappnande också. Man är bara tvungen att ligga still och lyssna på fräsandet och poppandet från röret. Snacka om närvaro i ljudet. Nästan lite av en Hifiupplevelse :-)

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/02/20 :  07:46:52  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag gjorde det själv, kändes lite märkligt att ligga ner och titta i spegeln med ett ljus iörat av bivax. Men denna lyckokänsla jag känner nu är fantastisk!
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:11:05  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Fattade inte riktigt hur det fungerar... Det blir varmt ifrån ljuset så att vaxet mjukas upp inne i örat sen sugs det ut med hjälp av det vakum inne i örat som ljuset bildar?

Hur bildas det ett vakum inne i örat som suger UT vax? Om det är så att ljuset tog syreifrån örat borde ju ett undertryck skapas. Det skulle betyda att luft vill strömma IN i örat för att tryckutjämna...

Eller har jag blandat ihop det?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:31:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hmm, det lät rätt intressant. När jag var förkyld för någon vecka sedan tyckte jag att min anläggning lätt skit. Gick och kollade att högtalrakablarna var rättvända och att ingen mixtrat med inställningarna. Visade sig efter ett tag att det hade slagit lite lock för öronen. Inte lika påtagligt som det slår lock när man flyger men all bas försvänn och övre registren var skrikiga och elaka. Efter att det släppte lät allt som det skulle igen


Undrara om man vågar göra behandligen själv? Detta kunde jag inte låta bli att skratta åt i aftonbladets artikel:
"Det är lätt att man tänder eld på kläderna eller håller ljuset fel. Då är behandlingen meningslös"

Tända eld på kläder = meningslös behandling?


Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/20 :  10:38:11  Show Profile Send mace a Private Message
Hoppas att det är ett undertryck som bildas i örat, och inte ett vakuum För jag vågar inte skapa ett vakuum till så nära

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/02/20 :  12:40:04  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag har läst en del om dessa öronljus, och resultaten har alltid varit positiva (om än olika mycket), men jag funderar på att testa dessa själv...
Kostar ju nästan inget heller.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:21:30  Show Profile Send DonMega a Private Message
Testa! Du kommer inte att ångra dig!

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:26:38  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Har för mig att detta testades i HF. En av de absolut bästa artiklarna som skrits av grabbarna på HF. Slutsatsen var att "Skall du nödvändigtvis röka - gör det med öronen". Fyndigt och sannt så det förslår!

Om man bara kör med "revaxör"? Borde ge en förbättring även det!??


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/02/20 :  13:41:13  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag har testat båda och öronljus en helt klart bäst. Det suger ut allt vax och annnat slagg.

Min sambo provade igårkväll och blev otroligt förvånad över vad hon fick se när vi klippte upp ljusen. Hon har aldrig haft problem med öronen som jag, men ändå så upplever hon sig som lycklig, känner sig fri på något sätt efter behandlingen. Så detta kanske inte var så dumt för vår relation :-)
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:27:10  Show Profile Send VälLjud a Private Message
http://www.yoga.se/butik/

2 st 50 kr + 12 kr porto.

Nu tändas tusen "öron" ljus...

Affe
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:38:03  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Leve New Age! Passa på att köpa kristallpyramidspikes också!

Min flickvän har också utsatt mig för öronljus, fast jag märkte inte någon större skillnad, det kom inte så mycket skit ut ur mina öron. Vilket det däremot gjorde på henne! Men det var ganska skönt och mysko att genomgå proceduren. Och det verkar onekligen fungera, dessa ljus.

Jag kan rekommendra ett besök då och då till örondoktorn. Jag trodde i höstas att jag åkt på tinnitus i vänster öra efter en spelning i Stockholm. Kanske det högsta ljudet jag någonsin hört kom ur min monitor under soundcheck när jag slog an strängarna. Som jag föreställer mig att en gevärsknall på ett meter låter. Det pep och hade sig och distade i mitt öra fram till i januari då jag till slut gick till en öronmottagning. Det tog läkaren 20 sekunder att suga ut en rejäl propp ur mitt öra. Skönt är det inte när dom kör in den där lilla dammsugaren i örat, men efteråt kändes det som om hela min perceptionsnivå lyfts ett par snäpp. Ni vet, ungefär som Jack Nicholsons i "Wolf" när han börjar höra, se och lukta så bra.

När jag sedan kom hem och satte mig framför stereon med en skiva i spelaren sjöng alla änglakörer. Jag hade hifiöronen kvar...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:42:41  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej

här ska testas.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:43:55  Show Profile Send Kaleid a Private Message


Ser ju direkt livsfarligt ut Får man med instruktioner, behöver man det?

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/20 :  14:58:16  Show Profile Send Roq a Private Message
Det är ju onekligen en tilltalande behandling men jag har lite svårt att tro att ljusen kan ge ett så starkt sug att vaxet sugs ut och förångas?
Det är ganska kraftigt sug i "öronsugen" hos läkaren och hur öronljusen skulle kunna matcha det har jag svårt att förstå.
När jag suger ut vax på patienter som har rikligt med vax kan detta ibland sitta riktigt hårt - ibland så pass att t.o.m sugen har svårt...

Men vad vet jag, öronljusen kanske har någon annan bra effekt som inte är relaterad till mängden vax i hörselgången?
Det skulle vara kul att undersöka hörselgången dagen före och efter en öronljusbehandling och se hur det ser ut - hur mycket vax etc.
Nån som bor i Västerås och kan svänga förbi mitt jobb så kan jag bistå med undersökning av hifi-öron?
Det vore ju ballt att få en liten ministudie på vad ljusen egentligen gör!? Resultatet skulle givetvis publiceras här på forumet.


Edit: Skulle man vara riktigt seriös så skulle man ta ett audiogram före/efter också (hörseltest)!

Edited by - Roq on 2004/02/20 15:41:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000