HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Koppling 4st element....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:59:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag skulle vilja ha några tips/förslag på hur man kan göra ett filter för Serie/parallellkoppling med 4 element som parvis bildar ett 2,5 system, med bibehållen nominell impedans ??

Två element skall alltså gå full range nedåt (LP) medan två andra skall börja vid Ca. 300-500 Hz och nedåt.

En diskant på toppen men den löser jag....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/18 :  18:08:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Seriefilter?

Tveeten med parallellfilter.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/18 :  18:38:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Seriefilter är OK om det "löser" problemet.....

Nuvarande är teori är två "par" parallellkopplade där varje par är i serie, med en parallell kondensator på ena elementet. Dock kondensatorn blir väldigt stor....:-(

/MI

Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:59:08  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Borde du inte ta en drossel i serie med den ena parallellkretsen, har elementen runt 8ohm vid deln frekv. så kan du ju räkna på 4ohm som är den last drosseln ser, jag skulle nog inte dela det undre paret som bara ska spela bas över 300Hz, prova snarare ännu lägre först för det blir ganska mycket mer att tänka med avstånd mellan basarna mm ifall du ska ha 4st som spelar mellanreg. Ifall jag vore dig skulle jag prova 200 först.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/19 :  13:23:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Min nuvarande tanke är två seriekretsar parallellkopplade, inte tvärtom. Att köra två parallellkretsar i serie är ju ett annat alternativ men seriekretsar ger ju interferens, så är det verkligen så enkelt att bara köra en drossel i serie? Den borde väl påverka i den andra kretsen också. Jobbigt med seriegrejer..

Hum här borde man nog rita....försöker ändå verbalt..

/MI

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000