HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Råd för bra skivaffärer i Stockholms centrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:03:04  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag har en kompis från Finland, som ska resa till Stockholm i affärer ungefär om en månad, han stannar bara ett par dagar.

Vilka skivställen skulle ni rekommendera för honom att besöka, som ligger helst i centrum?

Både namn, adress och öppettider är mycket viktiga, då både jag och han kan nästan ingenting om staden *S*

Det räcker med ett fåtal ”best of” ställen. Både cd och LP är intressanta, men även DVD-A och SACD, då han har beställt en multimaskin från England, där den var mycket billigare!!

Jag skulle uppskatta oerhört mycket för hjälp av speciellt er som bor i huvudstaden.

Mvh
/Jukka

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:22:39  Show Profile Send svejk a Private Message
När jag besöker den kungliga huvudstaden går jag alltid en sväng runt skivbörserna på StEriksgatan och Upplandsgatan. Har alltid med mig ett par plattor i väskan. Det bästa är att det oftast går att hitta flång nya plattor för drygt hundringen. Misstänker att recencenter säljer av där.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:01:50  Show Profile Send Gabe a Private Message
Skippa centrumbutikerna! De är bara dyra och tråkiga. Ta Tunnelbanan till Odenplan. Gå in på Upplandsgatan och besök Cosmos och Stockholms Skivbörs. De har både senaste nytt och äldre. Här finns det även en del SACD-plattor till humana priser. Och båda tar kort som betalning, vilket inte alltid funkar i skivbörsvärlden. Fortsätt till Wasa Skivbörs på Hälsingegatan. Bra priser och bra plattor! Ta sedan Marquee och Runt-runt på Odengatan. Gå därefter vidare neråt mot St Eriksplan och ut på St Eriksgatan. På vänster sida hittar du Atlas och sedan Record Hunter (tar kort båda två). Sen fnns det några skivbutiker till innan St Eriksbron. De har jag själv ingen koll på, lite udda för min smak. På andra sidan gatan väntar Beat Goes On och
St Eriks Skivbörs (som är rätt sunkig). Efter den rundan borde du och din kompis ha hittat det mesta och det bästa utan att vara ruinerade. Alla har öppet ca 11.00-18.00 på vardagar och stänger vid 15.00 på lördagar. Söndagar* är det stängt!
Ha det så kul!
hälsar Gabe
*ps.ser på Record Hunters hemsida att de har söndagsöppet också. StEriksgatn 70 va' adressen.

Edited by - Gabe on 2004/02/19 16:30:26
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:25:02  Show Profile Send srv a Private Message
Finns ju en uppsjö av butiker som föregående inlägg beskriver. Vill ni enbart knalla omkring i City så finns ju t.ex dessa:
-http://www.record-cdexchange.se/store/beskrivning.htm
3 Minuters gångavstånd från Åhléns i City. Se länken. Har riktigt bra utbud med Hårdrock. Hyfsat med DVD. Har för mig att det ligger en till butik på samma gata.
-Sen har ni ju Åhléns Varuhuset, dyrt men många titlar.
-NK högst upp, ännu dyrare... men bra sortiment
-Skivhuset på Drottninggatan, 3 minuter från Åhléns
-Megastore, stort utbud, LP etc. LÄNK: http://www.megastore.se/
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:53:50  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag säger som svejk. St. Eriksgatan är det enda som gäller. På RecordHunter kan man köpa 10st begagnade vinyler för 100kr. Det mästa är skit men ibland så hittar man riktiga godbitar. Sedan finns det en butik på Birkagatan, den ligger lite gömd innanför ett par ståldörrar med en skylt utanför där det står SEINSTYLE... hur som helst, innanför portarna ligger PAF Records där jag brukar spendera några timmar någon gång då och då.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:19:08  Show Profile Send Mattias a Private Message

Ja, skivaffärerna kring Odenplan och St Eriksplan är goa, snacka om fynd man kan göra

Ser man till klassisk musik så gillar jag starkt utbudet på tex NK's. Det är grymt! Man kan göra av mycket tid bara att dreggla runt och spana på allt man bara vill ha, sen får man ju prioritera igen och igen....... Åhlens och Mega har också bra utbud. Men nackdelen som sagts tidigare är att med dessa centrala handlare är att det är ganska dyrt

Mina erfarenheter spänner sig enbart på området utanför mordern radio ala P3 och sådan mixmusik.

Mvh Mattias.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:43:47  Show Profile Send Ayn a Private Message
Man får ju inte glömma Mickes skivor vid Hornstull! De har öppet när de andra stänger. Mycket kul skivor både i vinyl- och CD-väg. Brorsan bodde i samma kvarter förut, när jag sov över brukade det lätt hända att man gick ner på kvällen för att köpa frukost till dagen efter, men kom hem med 5-6 skivor istället - frukosten hade man naturligtvis helt glömt bort

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:19:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
NK på hamngatan är bra för kanske speciellt klassiskt som ju inte alltid är så lätt att hitta bra sortiment på. Annars har ju Åhlens ganska mycket faktiskt (ligger vid SergelsTorg/Drottninggatan).
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/19 :  12:25:50  Show Profile Send långhåret a Private Message
Soundpollution - I gamla stan, bredvid fishermans in och wirströms
Frizzle Records - I gamla stan, nästan vid soundp.
Heavy Sound Rockshop - malmskillnadsgatan - Udda releaser av AOR / Power / Metal / Rock

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000