HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HK670 inga digitala ingångar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:36:20  Show Profile Send remote a Private Message
Äsch jag som var på väg att köpa följande:

HK670 förstärkare och JmLab Cobalt 816S högtalare. Dessa tänkte jag koppla ihop med nyinköpt Philips DVD som CD-spelare. Men HKn tar inte digitala signaler. Stöön. Tur att en kompis upplyste mig. Nu vet jag varför den är så billig.

Nån som har ett förslag på annan 2-kanal förstärkare/receiver lämplig för de rel. tröga högtalarna? HKn kostar 4500.-, men jag befarar att det nog blir lite dyrare nu.


Edited by - remote on 2004/02/18 11:37:01

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:03:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Dom flesta 2-kanalare (99%??) tar inte emot digitala signaler.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:05:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad är det för digital signal du vill koppla in?
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:08:31  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
En Philips DVD-spelare skrev han ju.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

pak78
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:09:20  Show Profile Send pak78 a Private Message
Varför är det så viktigt med en digital ingång?
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:16:17  Show Profile Send gromit a Private Message
Finns det ens någon integrerad tvåkanalare med digitalingång?

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:21:06  Show Profile Send remote a Private Message
Jag vill ha digital ingång på stärkaren för att signalen från CDn (Philips DVD) skall omvandlas D/A så sent som möjligt. Min kompis, som verkar ha koll, menar att det ger en hörbar skillnad.

Sen invände han generellt mot HK670n att den kom 2001 och antagligen utvecklades under 2000, dvs = 4 år gammal teknik. Vet inte om det är relevant dock...

Go to Top of Page

Gynter
Member

101 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:23:42  Show Profile Send Gynter a Private Message
Det spelar ju större roll hur bra D/A omvandlaren är än när man gör det... ser inget problem med att köpa en 670 och köra analogt från dvdn.

Anläggningen: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20516
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:30:24  Show Profile Send gromit a Private Message
Gynter har förstås rätt! Var omvandlingen görs spelar mindre roll för om det ska bli någon hörbar skillnad. Det som spelar större roll är i stället kvaliteten på dac och analogsteg. Tänk också på att bara för att det är skillnad så betyder det inte att det är bättre!

Att HK:n utvecklades 2000 spelar knappast någon roll. Förstärkartekniken har inte ändrats nämnvärt de senaste 20 åren. Betänk att en Krell KSA fortfarande låter mycket bra.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:32:49  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag kan inte komma på några integrerade tvåkanalsförstärkare (bortsett ifrån digitala/klass-d förstärkare såsom Tact) som tar digitala signaler in...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2004/02/18 :  12:41:54  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Kör på de analoga utgångarna, det kommer att fungera alldeles utmärkt!

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100

Edited by - Iqulah on 2004/02/18 12:42:40
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/18 :  13:39:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
remote, du ska nog säga åt din kompis att han inte har så bra koll som han tror...

Många tror att bara för att en signal färdas i digitalform så kan den inte störas på vägen vilket inte stämmer, den är utsatt för samma saker som en analog signal, så det är inen skillnad.. Och som många sagt så är det kvaliten på grejerna totalt som gör ljudet..

Och Shanling tror jag kommer med en förstärkare med inbyggd D/A snart...

/Martin
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/02/18 :  14:50:33  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vissa Accuphase förstärkare kan man köpa ett DAC kort att stoppa in, fast det kostar skjortan. Som några redan har sagt, är det transport och Dac kvalitet som spelar in.

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2004/02/18 14:53:58
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:47:37  Show Profile Send qsecofr a Private Message
har sett een shanglie
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/18 :  15:55:26  Show Profile Send Otto a Private Message
remote;

Ahhh, din kompis är bara avundsjuk, för att du ska
köpa en H/K-670.
Du får inte bättre stärkare för slantarna, lyssna på
Forumets kunniga pojkar som har helt klart för sig,
som vanligt.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/02/18 :  16:11:36  Show Profile Send krang a Private Message
Exakt men 4500 ska du itne behöva ge för en. Kolla net on net. Där köpte jag min =D
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:18:53  Show Profile Send remote a Private Message
Jag köper på stan (sthlm) ändå. Kommer förhoppningsvis att slå till snart....Sontec kommer tillbaks med ett paketpris m Cobalt 816, HK670 och kablar. Det kommer att bli dyrare än på nätet, även om det är "paketpris", men om jag köper allt på ett ställe finns ändå möjlighet till ett bättre pris. Dessutom vet man ju addressen om grejerna börjar ryka...
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:32:44  Show Profile Send gromit a Private Message
Vettigt resonemang. Lägsta pris är inte alltid den bästa affären.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:07:40  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
Många tror att bara för att en signal färdas i digitalform så kan den inte störas på vägen vilket inte stämmer, den är utsatt för samma saker som en analog signal, så det är inen skillnad.. Och som många sagt så är det kvaliten på grejerna totalt som gör ljudet..


Är det inte så att om en digital signal störs så resulterar störningarna i att det inte låter alls? Det jag försöker säga är att antingen kommer signalen fram som den var innan eller så kommer din inte fram alls. Precis som det fungerar med GSM telefoner.

Men naturligtvis är det kvaliteten på DACen som ska avgöra vart man gör D/A omvandlingen.

mvh Stefan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:20:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som Nagra skriver , men det var värt varenda krona. Ganska förvånansvärt ändå att andra tillverka inte tar efter. Cd spelare med digital in finns ett par av varför då inte Försteg/stärkare ??

Om inte annars så kunde dom kräma ur ett par kr till av oss köpare



ha det bäst
J

*edit*
Stavfelsnisse

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/02/18 21:21:07
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:21:01  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
du har val lyssnat pa dessa tillsammans?
tankte bara pa att folk har papekat att h/k 670 har lite vass topp och vad jag har forstatt sa ar jm labs hogtalare inte direkt forlatande..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/18 :  21:58:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag har haft 670 tillsammans med JM lab 816 och jag gillade tyvärr inte kombinationen. 670 gillar jag starkt och jag tror den passar många högtalare men 816 är problematisk att matcha och passar endast med ett fåtal kringprodukter (både CD+förstärkare). De måste ha skyhög renhet i ljudet och gärna lite värme. Utan hög renhet får du vasshet och sibilansproblem. Klass A kan vara en väg att gå. Rörförstärkare är säkert ett intressant alternativ. Hursomhelst kostar elektronik med riktigt hög renhet i ljudet ofta en hel del. Trots detta gillar jag faktiskt 816 men den kommer alltid att vara svårmatchad v g kringutrustning. Slarvar du med detta kommer du ångra dig både en och två gånger. Plånboken kommer inte att förbli stängd någon längre tid om man säger så .
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:03:37  Show Profile Send Aton a Private Message
V g D/A-omvandling så har som sagt din kompis missuppfattat det hela. Inbyggd D/A-omvandlare finns i hemmabio-receivers men inte i tvåkanalsförstärkare. Undantagen är mkt lätt räknade och kan inte köpas för normala pengar! Vill du av någon anledning inte använda dig av D/A omvandlingen i CD/DVD-spelaren så får du koppla en separat DAC mellan CD/DVD och förstärkare och då blir det ändå analoga (2 RCA) signaler in i förstärkaren.

Edited by - Aton on 2004/02/18 22:04:34
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:40:52  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Är det inte så att om en digital signal störs så resulterar störningarna i att det inte låter alls? Det jag försöker säga är att antingen kommer signalen fram som den var innan eller så kommer din inte fram alls. Precis som det fungerar med GSM telefoner.


Ja, så gick ju snacket när GSM skulle införas, på eller av, 1 eller 0. Sanningen är ju den att det är ett jäkla brusande och störande i en GSM-telefon till och från.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:49:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo och jitter kan skapas i en digitalkabel, och det låter inte roligt...
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/02/19 :  07:51:25  Show Profile Send remote a Private Message
Näeeh....vaddå, är inte HK670 och Cobalt 816 en bra kombination? Sontec har inte HK på hyllan så jag har inte kunnat lyssna på dem ihop Aton, vad bytte du till för stärkare?

Är det någon som känner till/har hört en stärkare (stereo eller multikanal) i samma prisklass, 4500 SEK, som passar bättre till Cobaltisarna? (som skall vara svårdrivna dessutom)

I want to bajj my stereo now. I want.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000