Author |
Topic |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 20:35:56
|
Jag fick den här länken tillskickad mig av en kompis för en tid sedan och jag måste säga att det är bland det mest ambitiösa tweakande jag sett. http://www.dhtrob.com/keesolaf/homekeesolafelectrolyticcapacitor.htm
Om det är bra eller inte vet jag inte men de verkar nöjda med vad som åstadkommits.
Kolla runt på siten lite, DHT Rob är en spännande DIY'are.
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 21:07:22
|
Ambitiöst var ordet sa Bull. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 21:17:37
|
Även om jag (som vanligt) är tveksam till om det gör någon skillnad på ljudet så måste jag erkänna att det blir riktigt snyggt. En rörförstärkare med synliga kondensatorer (med synliga rör+trafo naturligtvis)i trä vore nog inte så dumt |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 20:09:58
|
Jag är också skeptisk till nyttan av en sådan ombyggnad men man skall aldrig säga aldrig. Rent elektriskt blir skillnaden försumbar, möjligen kan det minska problemet med mikrofoni en del.
Hur som helst, den som gör något som är så ambitiöst som detta förtjänar uppmärksamhet och det var därför jag lade upp tråden.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 20:33:55
|
En kondensator är ju bara två ledare med en isolator imellan. Alla här bygger ju alla möjliga sakar annars så varför ej bygga sina egna kondensatorer ! Jag kan ej formeln för hur stora ledarnas area skall vara -kontra avståndet melan, men det borde väl vara en ganska enkel match att bygga egna platta pollyproppylenkondensatorer till filtren (2 ledare och en polypropylenfilm. (Vill man inte se dessa borde det gå att gömma dessa i högtalarlådan. De borde även gå att trimma genom att nypa bort lite i taget i kanten med avbitare I detta fall fån man luft som inkappsling vilket torde vara det bästa. (Man kan ju leka med tanken att man har ett lyftgap som isolator,dock torde detta ge alltför stort avstånd).
Är det något som man skulle klara av att bygga så vore det kondensatorer ! //Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 20:48:20
|
Jag har också haft lite funderingar kring bygge av egna kondensatorer och det är ju fullt möjligt men frågan är om det är värt besväret. Teflon kan nog användas som dielektrikum, luft fungerar bra men bäst är vacuum. http://www.jenningstech.com/technotes/vchrctr.shtml
Jag har slängt lystna blickar efter vacuumkondensatorer men de är stora och har låg kapacitans så det är svårt att hitta användningsområden inom HiFi.
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 21:11:27
|
Det är praktiskt omöjligt att bygga vacuumkondenstorer med stora värden av den enkla anledningen att Er=1 för vacuum (och väldigt nära 1 för luft), enda sättet vore att göra arean jättestor men då skjuter nog ESR i höjden rätt rejält. Det är nog väldigt svårt att bygga en egen, bra kondensator. Att få någonting med kapacitans är lätt, att skapa något med bra högfrekvensegenskaper som är stabilt med temperatur m.m. är betydligt svårare.
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/02/18 : 21:27:00
|
This is meant as an easy, low cost upgrade
Easy sa Bill :) |
|
|