HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med val av förstärkare till dynaudios 42:or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:42:35  Show Profile Send ödla a Private Message
Hej

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite råd i denna fråga. Jag har i nuläget en nad c350 som stärkare till mina 42:or, denna fungerar samtidigt som "slutsteg" till att driva 42:orna som frontar i min bioanläggning. Problemet är att jag tycker att så fort jag ska spela högt i 2 kanal så låter det ansträngt, men vid låga volymer låter det mycket bra, jag har ju hört att dynaudio behöver mycket effekt för att låta som bäst så jag kanske skulle pröva med ett kraftigt slutseg i stället för min integrerade, tex nad c272.
Men då kanske jag förlorar ljudkvalite i och med att jag använder hemmabiorecivern (sony str db930) som försteg.
Vad tycker ni att jag ska göra?

Mvh Ola

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:49:02  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag har kört med Primare a20mk2 och det låter SUVERÄNT! Har även köpt en Roksan Caspian så om ett par dagar kan jag berätta hur det låter! Kanske en jämförelse. Frågan är väl egentligen i vilken prisklass du letar förstärkare.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:54:58  Show Profile Send gurin a Private Message
Jag sålde mitt gamla Quad-förstärkeri till en kille med 42:or. Jag var där och lyssnade och det lät riktigt bra. Quad 34 och 606. Blir inte allt för dyrt begagnat.

mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:11:42  Show Profile Send ödla a Private Message
Tackar för svaren

Prisklassen jag har tänkt mig är ca 6000kr och kravet är att det på något vis ska kunna kopplas ihop med den befintliga utrustningen så att jag slipper byta kablar fram och tillbaka, alltså helst ett rent slutsteg som anväds ihop med sony:n om det nu inte påverkar ljudet alltför mycket i negativ bemärkelse.

Mvh Ola
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:56:12  Show Profile Send 24U a Private Message
Ett tips till; kolla in Arcams stärkare, riktigt roliga med 42:orna.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:44:58  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Arcam og Dynaudio høres ikke bra ut, nei!

Lys lyd pluss lys lyd er lik skjærende!

Tror nå jeg da...

Ville valgt en forsterker med litt mere enn normalt varme da Dynaudio er litt til den lyse siden.

Shit happenz...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:07:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
da Dynaudio er litt til den lyse siden.



Der beror nog på vilken modell man avser. Jag har lyssnat till stativaren S3.4 eller vad den nu heter. Den modellen som ligger på ca 21kkr/paret och den lät allt annat än ljus, åtminstone inte ljus på något otrevligt sätt.
Diskanten var väldigt mjuk och snäll (men med bra upplösning) och mellanregistret lät fylligt, öppet och lättlyssnat.
Dock har jag inte hört dynaudios 42:or men den dyrare modellerna tycker jag inte låter ljust/vasst. Primare I20 begagnad borde funka alldeles ypperligt med dynaudio 42. En riktigt bra förstärkare.

Mvh,
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:10:37  Show Profile Send KennethS a Private Message
Lydmekk: Att Arcam inte fungerar ihop med Dynaudio har jag aldrig upplevt. Har testat både Contour 1.3Mk2 och Audience 42 hemma ihop med min dåvarande Arcam Alpha 10 och Arcam CD82T. Skulle snarare tycka att Dynaudio är ganska mörka och varma i ljudet. Upplevde ljudet ganska varmt med ändå mycket tajt och snabb botten och trevligt mellanregister och diskant. Dock upplevde jag Audience lite för färgade i ljudet för min smak, så det blev B&W DM602S3 istället. Men som sagt. Utrustningen omkring kan förändra mycket. Kolla du upp Arcam till dom. Mycket trevliga saker för pengarna!

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:24:04  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Även jag har hört dynaudio, fast a52, tillsammans med elektronik som ska vara ljus till klangen- hk 670 (och hk-cd) och i den uppställningen/rummet fanns inte nån vasshet men gott om detaljer. Dock har jag själv haft A42 och upplevde dem i mitt rum som jobbigt ljusa i längden.

Så testa i ditt rum, vad andra erfarit vara en jobbigt ljus/vass kombination behöver inte bli sådan hemma hos dej. Men det är en fingervisning.

För övrigt finns det som alltid en gräns för hur mycket de små 42orna klarar i förmåga att spela högt med bibehållen renhet. Kanske är det inte din stärkare som är problemet? Kan en sub hjälpa? Men vill du ha mycket kraft till låg peng stavas det väl nad alternativt vincent om jag inte missminner mig. Förresten vill jag minnas att A42 inte direkt är dynaudios mest krafthungriga burkar, contourerna och de större audiencemodellerna har jag däremot fått uppfattningen om att de kräver desto mer i förstärkeriväg.

Lycka till/ Micke
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/19 :  01:29:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade A42 tillsammans med Arcam A75+ och tycker nog inte det var någon toppkombination direkt...
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:42:47  Show Profile Send s60761 a Private Message
Jag upplever Dynaudios högtalare mycket neutrala i klangbalansen. Snarare är det så att akustiken i olika rum får ljudet ljust eller mörkt.

Har man mycket möbler, bokhyllor tjocka gardiner, stora fotöljer osv blir ljudet dovare (mörkare) och så vise versa.

Vilken förstärkare som du ska köpa beror alltså just på dina förutsättningar. Har du mycket möbler osv prova Arcam. Har du ett ljust klingande NAD. Och sedan alla där emellan.

Problemet i ditt fall värkar vara att 42:orna inte klarar det ljudtrycket du eftersträvar. Eller så prova en starkare NAD C370. Kanske dags att skaffa Dynaudio 52:or (SE)

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2004/02/23 :  13:52:29  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hej!

Köpte ett par 42:or i somras, och testade tre
olika förstärkare: HK670, en Marantz för ca 5000
och Rotel RA-02. Fastnade till slut för kombinationen
Rotel-Dynaudio som i mina öron lät absolut
bäst. Tyckte att HK:n lät lite dov, och att
Marantzen inte fick det att svänga riktigt (svag
dynamik antagligen).

Alltså, provlyssna gärna Rotel-Dynaudio om du har
möjlighet. RA-01 är RA-02 minus fjärr, och den klarar
jag mig utan. Det blev alltså en 01 till slut.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000