Author |
Topic |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 18:04:33
|
Hej! Trodde jag skulle får det att funka, men icke sa nicke.
http://www.geocities.com/ResearchTriangle/Lab/6722/quad303cir.html
Har en transistortestare på multimetern men vill gärna testa de stora också, innan jag går och köper nya... Så, hur kollar jag om en transistor är hel och endast har en voltmeter/resistansmätare. Jag kan inte mäta med stärkaren påslagen, eftersom den högra kanalens nedre 68R motstånd brinner hela tiden.
Nätedelen funkar i tomgång i alla fall och ger 68-76V till de vänstra kanalen. Fast jag kan inte ställa utspänningen...köper nog nya halvledare för säkerhets skull Eller Net-Audios uppgradering.
All hjälp välkommen och uppskattad.
Mvh t |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 18:59:15
|
Lider med Dig
Hoppas på snar lösning
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 19:31:23
|
Har du diod mätning på mätaren? om du har det så kan du diodmäta i bas-emmiter övergången då du skall ha ett spänningsfall på ca 0.6V i diodens riktning likadant på bas till kollektor med ca 0.6V spänningsfall övriga riktningar ska det vara avbrott detta görs givetvis utan spänning på. Du har ju iallafall för hög emmiter ström vilket skulle bla kunna innebära att du har ett avbrott bas- emmiter på Tr2 finns givetvis flera möjligheter. |
www.selleri.de
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 19:38:38
|
Tackar för hjälp och sympati - Vi ska klara av'et...
Om jag hajat rätt? En fungerande NPN-transistor: ~0,6V B-E ~0,6V B-C avbrott C-E (värde 1) Röda pinnen på B?
om avbrott mellan B-E så är den paj?
Men PNP då? Svarta pinnen på B och 0,6V E-B?
Har iallafall hittat en 2N3055 som har avbrott mellan B och E. En del av de små verkar leda både till höger och vänster...kanske lika bra att köpa nya småsignal... Tips?
Mvh
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2004/02/17 20:47:27 |
|
|
|
Topic |
|
|
|