Author |
Topic |
patn
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 00:17:40
|
Har sett att väldigt många stavar ordet djup med bokstäverna l-j-up i detta forum. Läser väldigt ofta ordet "ljupbas". Är bara nyfiken om det är:
1/ Medvetet.Någon typ av policy i svenska hifivärlden eller just detta forum, etc. Som tex att ljup är djupare än djup eller "lj"-stavningen gör sej bra när vi skriver om "lj"ud eller något annat 2/ Omedvetet (tror att det stavas så) 3/ Variant på 2:an. Har läst det så ofta i detta forum att tron är att det stavas så.
Vill absolut inte agera språkpolis. Egentligen tabu i forum. Enbart nyfiken i detta fall.
/trendvrak |
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 01:14:26
|
Den Svenska Skolan.......!!!!! |
Bravo |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 08:53:10
|
Ja ba skrev, å då ble de så. Han ba: Vaffö skrev du så? Ja ba: skit i de. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 08:55:30
|
quote: Ja ba skrev, å då ble de så. Han ba: Vaffö skrev du så? Ja ba: skit i de.
*skrattar ihjäl mig* Denna rad måste jag visa mina högstadieelever! |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 09:12:35
|
Jag tror att svenska skolan helt enkelt har för dåliga svenska lärare !!! |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:10:44
|
Den Svenska skolan ställer inte längre krav på eleverna.Vill dom lära sig stava så får dom det annars verkar det kvitta.Hela Svenska samhället bygger mer och mer på att inte ställa krav på människor.Därför ser det ut som det gör också.Alla är rädda att störa den "personliga integriteten". ////////////////////// Sven-Åke //////////////////////// |
Skeptiker |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:22:51
|
Tecken på åldrande: Man gnäller mer och mer över hur det ser ut idag och på ungdomarna. Man tycker att allt var bättre förr. Man pratar mer och mer om krämpor.
Brottas själv med min sjukdomsinsikt.
Inse att världen förändras och med det språket. Det som har utvecklats mest är möjligheterna till kommunikation. Ungdomarna idag kommunicerar 100-falt mer än vad vi gjorde på räkne-stickans* tid.
* för de ungdomar som inte vet vad en räknesticka var/är, kan det kort beskrivas som tre graderade "träpinnar" som meddelst glidande förflyttningar sinsemellan, kunde lösa avsevärda räkne-uppgifter.
Här kan ni ungdomar testa samt få en inblick i er pappas värld. Ni vet när han kommer med där "det var bättre förr". http://www.irf.se/~ionogram/ionogram/javascaling/raekneSticka.html
edit. komma på fel plats (är ju aldrig bra )
|
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2004/02/17 10:51:25 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:33:37
|
Rekommenderad läsning: Fredrik Lindbergs "Världens dåligaste språk" Mycket intressant bok om språkets utveckling och dessutom skriven av en mycket initierad person. Han ger otaliga exempel på hur hemska stavfel i en tid blir standard i nästa tid. Så just nu sitter jag säkert och skriver många klandervärda stavfel om det hade lästs för hundra år sedan. (Boken finns på bokrean såg jag.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:36:29
|
patn: sej är en fisk och vad den har med hifi å göra har jag aning om...
Håller nog med om det som skrivs, att skolan kräver lite för lite engagemang. Dock är ju allt vad respekt heter för .....nån...(lärare,föräldrar,medmänninskor) som bortblåst ur ungdomens huvven...(hmmm jag är 22... men ändå..)
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:39:51
|
quote: patn: sej är en fisk och vad den har med hifi å göra har jag aning om...
Den borde kanske betala stimpengar... |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 10:43:56
|
quote: Rekommenderad läsning: Fredrik Lindbergs "Världens dåligaste språk"
Den är suverän, ingår faktiskt som obligatorisk kurslitteratur på lärarhögskolan i Gbg och dess första 20 poäng...
|
|
|
Rutger
Member
135 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 11:32:56
|
MartinH:
>Jag tror att svenska skolan helt enkelt har för dåliga >svenska lärare !!!
Så de utländska lärarna i svenska skolan skulle vara bättre? ;-)
LeoArietis: Notera att "svenska lärare" inte är en ren särskrivning eftersom det heter svensklärare och inte svenskalärare. -----------
Oj, det finns mycket mer att städa i t o m denna tråd men nu skulle vi inte vara såna i detta forum - nickar bifall till den hållningen (fast det kittlar).
Angående "ljup" så har jag inte sett det en endaste gång. Däremot en lika överraskande grej... som jag inte minns just nu. "Diskution", kanske.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 11:39:48
|
Word är inte så dumt att använda när man skriver längre texter. Sedan man rättat alla dumma slavfel så är det bara att klistra in texten. Jag tycker allt man skriver ser mer vederhäftigt ut om det är lättslavat. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
lazyboy
Member
120 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 11:48:50
|
Problemet med word är ju just dess problem med sammansatta ord. Ett annat ord jag ofta ser felstavat här på forumet är [i]egentligen[/i, som ofta felaktigt stavas igentligen. Det kanske är något dialektalt uttal i vissa delar av sverige? |
lazyboy |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 12:52:42
|
"Sedan man rättat alla dumma slavfel så är det bara att klistra in texten. Jag tycker allt man skriver ser mer vederhäftigt ut om det är lättslavat."
Underbart slavat |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:00:28
|
Inte för att vara petig, men heter inte Fredrik Lindberg Fredrik Lindström i det här fallet? |
Edited by - 10 on 2004/02/17 13:00:41 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:07:16
|
Rutger,
är det Rutger Macklean som uppstått från de döda? |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2004/02/17 13:09:10 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 13:12:00
|
Tror inte det är nått fel på svensklärarna. Snarare dagens barns svala intresse för det svenska språket. Sålänge dom förstår varandra och inte tänker författa litteratur i framtiden så ser jag inga problem.
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 15:37:16
|
Tycker det är meningslöst att irritera sig på sådana här saker. Så länge man förstår vad folk vill ha sagt så är det ju ingen fara. Men visst, även jag kan tycka att t.ex. särskrivningar är lite lustiga. Det kan ju till och med bli riktigt roligt emellanåt. Brossan såg denna kommentar på ett ställe han var på nyligen "kassa kön prioriteras" Lite kul var det allt
Jag är inte mer än 21 år gammal men jag är beredd att hålla med vissa om att grundskolan numera är mer av en cirkus än vad den borde vara.. Framförallt så är det attityden och den bristande respekten för lärare och äldre som stör mig. När jag gick i skolan såg det faktiskt annorlunda ut. Skulle behövas krafttag för att få ordning på denna kalabalik igen!! |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 15:50:15
|
nä det är klart... med den här positiva trenden så har vi ju snart en IQ-medel som ett U-land, där folk inte har råd eller möjlighet (både och) att utbilda sig. men visst... (cromagnon förstod nog ochså varandra...) my 2 cents
Mvh Magnus Jonsson
Unholyrishna: Väl talat....(angående respekt....) Inte var man ju nån mönster elev, men en viss värdighet och respekt visade man ju lärarna ändå.... tror inte den existerar idag...
|
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
Edited by - jonsson on 2004/02/17 15:53:34 |
|
|
Mullansson
Member
211 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:03:36
|
Men visst är väl ändå ljup lite djupare än djup
edit: stavfel |
Edited by - Mullansson on 2004/02/17 16:17:51 |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:20:01
|
Enl. svenska entymologiska ordboken utgiven 2003 (dec) förekom ordet ljup för första gången i skriftlig form 1973 i ett gult reklamblad från en Expert-butik i Eslöv. Ljup skulle då hänsyfta till ljud och djup vilket blir ljup. Därefter har ordet omnämnts 112 gånger i en mängd olika sammanhang. Troligtvis pga misstag i de flesta fall men förekommer dock i en del ljupsinniga samtal avseende basljudens egenskaper.
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 16:43:23
|
Basjuden menar du väl?!? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 18:43:12
|
"Notera att "svenska lärare" inte är en ren särskrivning eftersom det heter svensklärare och inte svenskalärare."
Därom råder delade meningar. Jag tror t.o.m. att båda alternativen anges i senaste SAOL, är inte säker på detta dock. |
|
|
Topic |
|